A jövedéki adó emelése miatt drágul a cigaretta


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Unió által meghatározott adóminimumok teszik elkerülhetetlenné a drágulást, ezeknek tudhatók be a szeptemberi után a jövő évben várható újabb adóemelések is.

Dobozonként 30-40 forinttal drágulhat szeptemberben a cigaretta, jövő januárban és júliusban újabb, ehhez hasonló mértékű áremelkedésre lehet számítani
– értesült dohányipari forrásokból a Világgazdaság.  Az árak változása mögött az áll, hogy a jövedéki törvény szeptember 1-jén hatályba lépő rendelkezései szerint növekszik a cigarettára vonatkozó adómérték, akárcsak a finomra vágott és az egyéb fogyasztási dohány esetében.

A lap szerint számos esetben azzal kell számolni, hogy az adóváltozás mögé bújva néhány forinttal a gyártók is feljebb srófolják a nagykereskedelmi árakat, így nincs biztosíték arra, hogy jövő ilyenkor minden márka esetében csak 90-120 forinttal kell többet fizetni a trafikban.

A dohánygyártmányok jövedéki adójának emelése az Európai Unió által meghatározott adóminimumok elérése miatt szükséges, ennek tudható be a 2019. január 1-jén, illetve július 1-jén következő újabb lépcső is. A brüsszeli elvárás az, hogy ezer szál cigarettát legalább 90 euró jövedéki adó sújtson, legalább az eladási ár 60 százaléka – írja a lap.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) sajtóosztályán a Világgazdaság megkeresésére kiemelték, hogy szeptember 1-jén a cigaretta tételes adója és a minimumadója növekszik ezer szálanként 1000 forinttal.Továbbá azoknak a cigarettáknak az áralapú adókomponense, amelyek nem esnek a minimumadó hatálya alá, 25-ről 24,5 százalékra csökken. Ez azt jelenti, hogy a következő hónaptól a cigaretta adója 16 200 helyett 17 200 forint lesz, plusz az eladási ár 24,5 százaléka, de legalább 30 200 forint, a korábbi 29 200 helyett. Jövő januárban és júliusban is újabb 1000-1000 forinttal magasabb lesz a tételes adó és a minimumadó, az áralapú adókomponens viszont előbb 24, majd 23,5 százalékra mérséklődik – olvasható a lapban.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 24.

A marketingakciók sikerének egyik titka az adózási részletek ismerete

Marketing-kampány tervezésekor számos törvény előírását szükséges ismerni, úgymint a személyi jövedelemadóról, a szociális hozzájárulási adóról, a társasági adóról, az általános forgalmi adóról, sőt még a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény egyes rendelkezéseit is. Elmondjuk a részleteket.