A vállalkozásokkal finanszíroztatnák a tömegközlekedést?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Újabb, súlyosnak látszó terhet rakna a cégekre a kormány: minden dolgozó mindenféle tömegközlekedésre szóló bérletének legalább 86 százalékát ki kellene fizetniük a cégeknek a fejlesztési tárca törvénytervezete szerint. Az ötlet a fidesz-frakciónak és a szakszervezeteknek sem tetszik. Az új szabályozás pártolói szerint az a céges autózás helyett a tömegközlekedést preferálja, ami pozitívum.

A munkáltató a munkavállalók munkába járásával, hazautazásával kapcsolatban a helyi, elővárosi, regionális vagy országos személyszállítási szolgáltatás igénybevételére jogosító teljes vagy kedvezményes árú jegy, illetve bérlet költségeinek legalább 86 százalékát köteles megtéríteni július elsejétől – olvasható a Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter által jegyzett törvényjavaslatban, amelynek általános vitája kedden kezdődött a parlamentben.

A tárca szerint a jogszabálytervezet a korábbiaknál pontosabban rögzíti a költségtérítésben részesíthető személyi kört, a napi munkába járás és a hétvégi hazautazás fogalmát. A törvényjavaslat elfogadása esetén a szociálpolitikai alapon kedvezményes utazások költségeit a munkáltató a továbbiakban nem lesz köteles megtéríteni.

A jogszabály célja, hogy a munkába járás költségtérítéséhez kapcsolódó hatályos előírások törvényi szintre emelkedése és pontosítása nyomán erősödjék a közösségi közlekedést igénybe vevő fizetőképes kereslet.

A most hatályos, a kérdést szabályozó kormányrendelet szerint a munkaadónak csak a hétvégi hazautazás költségének legalább 86 százalékát, legfeljebb 30 ezer forintot kell fizetnie dolgozójának.

A Fidesznek sem tetszik

A javaslat kedd esti vitájában a Fidesz vezérszónoka azt mondta: az elképzelés jó, mert az eddiginél többen ülnének buszra vagy villamosra, de a költségtérítést így, ebben a formában nem vezetik be, mert nem akarják terhelni a cégeket. További egyeztetések várhatók az ügyben – fogalmazott a Duna Tv Híradójának Manninger Jenő, a Fidesz országyűlési képviselője.

Lelkesebb volt a törvényjavaslat vitájában Spaller Endre, a KDNP vezérszónoka, aki szerint az új személyszállítási törvény egy régóta várt jogszabály, amelynek az lehet a következménye, hogy sokan – akik életvitelszerűen kocsival közlekednek – feladják az autóhasználatot.

A törvényjavaslat általános vitáját a levezető elnök elnapolta, a javaslat visszavonásáról vagy módosításáról egyelőre nincs szó.

A szakszervezet sem örül

Durva beavatkozás a vállalkozások költségeibe, hogy a helyi közlekedési bérletek 86 százalékát a munkaadóknak kellene fizetni – mondta Pataky Péter, az MSZOSZ elnöke egy tatabányai fórumon az MTI tudósítása szerint.

A munkáltatóknak kötelezően előírt terhek bevezetése után rendszerint csökkenek a munkavállalói juttatások – összegezte az érdekvédők eddigi tapasztalatát az elnök, aki ezért nem tartja jó megoldásnak a közösségi finanszírozású feladat részleges átadását a munkaadóknak.

Tiltakoznak a munkaadók

Az általános utazási költségtérítési kötelezettség bevezetése ellen tiltakozott közös közleményben a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ).

A szabályozás amellett, hogy jelentős pluszterhet jelentene a vállalatok számára, a béren kívüli juttatások kapcsán az adótörvényekkel is ütközik; mindezekért a tervezet elfogadhatatlan – nyilatkozta Rolek Ferenc, az MGYOSZ alelnöke.

Dávid Ferenc, a VOSZ főtitkára szerint a vállalkozások helyzetét tovább nehezítő, felső határ nélküli utazási költségtérítési kötelezettség bevezetésére és a helyi közlekedésre való kiterjesztésére, ami például Budapesten munkavállalónként mintegy 120 ezer forint éves többletköltséget okozna, nincs reális lehetőség.

A munkáltatókat tömörítő szervezetek azt is fájlalják, hogy konzultáció nélkül született meg a fejlesztési tárca törvényjavaslata.

A BKK-nak tetszik

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egyetért az általános utazási költségtérítési kötelezettség bevezetésével, mivel így növelni lehet a közösség közlekedést igénybe vevők számát – mondta Vitézy Dávid vezérigazgató az MTI-nek.

Vitézy Dávid azt mondta: a mostani rendszerben az autóval való bejárást részesítik előnyben az adójogszabályok, miközben kiemelt várospolitikai és környezetvédelmi célkitűzés a tömegközlekedés részarányának növelése. A javaslat elfogadása e téren szerinte jelentős előrelépést hozhat.

Hangsúlyozta, hogy a munkáltatói bérlettérítés a helyközi közlekedésben ma is működik, az mégsem okozza a munkáltatók csődjét vagy a bérletárak drasztikus emelkedését, ezért az ezzel kapcsolatos aggályok megalapozatlanok.

A BKK vezérigazgatója közölte, a javaslat annyiban segíthet a tömegközlekedés finanszírozásában, hogy növelheti a bérletvásárló utasok számát, így a közlekedési társaságok bevételeit.

Forrás: MTI


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.