Adókedvezményt várnak a fuvarozók


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A gépjárműadó, vagy az iparűzési adó, vagy akár a vagyonszerzési illeték mérséklését, eltörlését szeretnék elérni a fuvarozók képviselői a megtett úttal arányos elektronikus útdíj bevezetése után. A hazai cégek versenyképessége csak így biztosítható – állítják.


A kormány legkésőbb 2013. július 1-jével tervezi bevezetni az elektronikus útdíjfizetési rendszert (E-útdíj), amelynek bevétele 150 milliárd forint lenne a módosított konvergenciaprogram szerint. A rendszer indulásakor a gyorsforgalmi utakon és az országos közúthálózat külterületi főúti szakaszain kellene a megtett úttal arányos rendszerben díjat fizetni a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járműveknek, az autóbuszok kivételével.

Gyors a bevezetés

A fuvarozók számára nem okozott meglepetést a döntés, hiszen régóta folynak tárgyalások az e-útdíjról. A rendszer bevezetését indokolja egyrészt a jelentős tranzit forgalom – évi 1 millióra becsülik az országon áthaladó külföldi kamionok számát -, továbbá az, hogy a régiós országok döntő többségében már működik hasonló rendszer, például Szlovákiában, Csehországban, Ausztriában, Lengyelországban – mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke.

A hétfői bejelentésig csak az volt bizonytalan, hogy az egyes úthálózatokra milyen ütemezésben vezetik be a használattal arányos díjrendszert. A fuvarozók jobban örültek volna a fokozatos bevezetésnek, a kormány azonban úgy döntött, hogy első körben bevonják mind a gyorsforgalmi, mind a főúthálózatot a díjbeszedésbe. Ez nagyjából 8 ezer kilométernyi utat jelent – tette hozzá.

Közölte: számításaik szerint az útdíjbevétel 55 százalékát a külföldi, 45 százalékát a belföldi fuvarozók fogják megfizetni. A tervezett évi 150 milliárd forintos útdíjbevétel nagyjából 40 forintos kilométerdíjat fog jelenteni a klasszikus kamion kategóriában. Ezzel szemben a jelenlegi időarányos díjszedési rendszerben egy külföldi kamion a 3175 forintba kerülő egynapos matricával, 400 kilométer megtételével át tud haladni az országon.

Kompenzációt kérnek

Karmos Gábor elmondta: az MKFE számára a legfontosabb kérdés, hogy a rendszer bevezetésével párhuzamosan történnek-e olyan intézkedések, amelyek a magyar fuvarozók relatív versenyelőnyét biztosítják. Az érdekképviseletek azt javasolják, hogy a kabinet csökkentse vagy törölje el azokat az adókat és illetékeket, amelyeket kizárólag a magyar fuvarozók fizetnek meg.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára szerint ez minden országban így működik, ahol már bevezették a használatarányos útdíjat. Lehetséges kompenzációként említette a gépjárműadó vagy az iparűzési adó, vagy akár a vagyonszerzési illeték korrekcióját, eltörlését.

(Forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (6. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. március 27.

15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak Budapesten

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az OECD közös budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) idei első rendezvényén 15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak kedden, hogy megvitassák a mindennapi gyakorlatukban felmerülő közös kihívásokat – tájékoztatott szerdai közleményében a hivatal.

2024. március 27.

Jogosulatlanul segítette elő kötvények jegyzését a Timberland Finance International fióktelepe

Az MNB 30 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Timberland Finance International GmbH & Co. KG magyarországi fióktelepére jogosulatlan függő ügynöki tevékenység miatt. A társaság fióktelepe kötvények jegyzését segítette elő hazai ügyfelek részére anélkül, hogy tevékenységét a jegybank előzetesen nyilvántartásba vette volna – jelentette be szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).