Adótanácsadók: a szocho csökkentése nem elég


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hazánkban a harmadik legmagasabb a bérek adóterhelése (48,2%) az OECD államok között, és ez egyértelműen rontja a gazdaságunk versenyképességét. Így üdvözölni kell még a legkisebb lépést is, ami a probléma megoldása irányába mutat. Ugyanakkor Zara László, az Adótanácsadók Egyesületének elnöke szerint kétséges, hogy a most bejelentett – a tervezetthez képest 0,5%-kal nagyobb – szociális hozzájárulási adó csökkentés, valóban hatékonyan járul-e hozzá a cél eléréséhez.


Az Adótanácsadók Egyesülete tavaly szeptemberben már elemezte az adócsökkentés várható hatásait, és már akkor is kiemelte a szervezet, hogy a foglalkoztatók egy jelentős – legalább 10% pontos – egy lépésben végrehajtott csökkentésre tudtak volna igazán pozitívan reagálni. A nagyobb cégek a megtakarításból technológiai beruházásokat hajthattak volna végre, vagy a már ott dolgozók bérét emelhették volna differenciáltan, vagy esetleg új munkahelyeket teremthettek volna. A fejlesztés és a munkahelyteremtés a termelés növekedéséhez vezetett volna, a béremelés pedig a jó munkaerő megtartását támogatta volna. Az egyesület már akkor is hangsúlyozta, hogy a megoldás lényege éppen az lett volna, hogy a vállalkozások maguk dönthettek volna a helyzetükhöz a legjobb illő megoldásról. Ugyanakkor a szervezet már akkor sem tartotta valószínűnek, hogy a mikrovállalkozásokra akár a nagy, egy lépésben végrehajtott csökkentésnek számottevő hatása lenne. Mivel a megtakarítás náluk nem lett volna elég beruházások megvalósítására, így leginkább a tulajdonosok bérének növekedéséhez és tisztulásához vezet az adócsökkentés.

 

A többlépcsős és kisebb mértékű adócsökkentés miatt tehát erősen kétséges, hogy a 2016-os adócsökkentés (27%-ról 22%-ra) következtében növekedett-e a vállalkozások versenyképessége, illetve lehetővé vált-e több munkahely megteremtésének lehetősége a megtakarításból. Ráadásul a szervezet elemzésében nem számolt azzal, hogy a minimálbér emelésével kombinált adócsökkentés valójában azonnal növeli a vállalkozások költségeit, míg az adócsökkentés hatására beinduló jótékony folyamatokat elodázza. Vagyis a költségek még az előtt megjelennek, mielőtt a cégek megtermelték volna a magasabb bérek és adóterheik fedezetét.

2017-re világos, hogy az adócsökkentés több lépcsőben valósul meg, kisebb mértékű lesz az ideálisnál, és kötelező béremeléssel párosul, mindez együtt elodázza a versenyképesség elérésének időpontját. Valamint továbbra sem látszik kirajzolódni az a gazdaságfejlesztési stratégia, amelynek csak egyik eleme az adócsökkentés, és amelyet a szervezet már tavaly is hiányolt.

Ezért az egyesület hangsúlyozza, hogy az adócsökkentés önmagában nem elég: jó lenne mielőbb látni, hogy melyek lesznek azok a kiemelt területek, amelyektől a várt gazdasági növekedést remélik a jogalkotók.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 8.

PM: erősödik a magyar-szerb adóügyi együttműködés

Stratégiai jelentőségű Szerbia és Magyarország együttműködése, annak fejlesztése, a gazdasági kapcsolatok erősítése – hangsúlyozta Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium (PM) adóügyi államtitkára a tárca közleménye szerint, miután aláírta Kerekes Józseffel, a szerb Pénzügyminisztérium államtitkárával a két ország közötti, a kettős adóztatást elkerülő egyezmény módosítását.

2024. október 8.

NAV-Figyelő 40. hét – figyelemfelhívó akció

1. NAV Figyelemfelhívó akció A NAV tájékoztatást küld azoknak a vállalkozásoknak, amelyeknek a számlaadat-szolgáltatásában, vagy áfabevallásában hibát talált. Ebben az esetben érdemes mielőbb elvégezni az önellenőrzést, így megelőzhetőek a NAV által kiszabásra kerülő szankciók. 2. Érvényes adóztatási számlaszámok Az adóhivatal honlapján elérhetők a NAV adóztatási számlaszámainak és adónemeinek 2024. október 01. napjától érvényes jegyzéke, továbbá […]