Az adóemelés 0,5 százalékpontot jelentett az maginflációban

Szerző: Adó Online
Dátum: 2020. szeptember 9.
Címkék: , ,
Rovat:
Augusztusban az előző hónaphoz képest az infláció és a maginfláció enyhe emelkedését elsősorban az alkohol, dohány termékek, illetve a feldolgozott élelmiszerek áremelkedése okozta.

A dohánytermékek esetében folytatódott a júliusi jövedékiadó-emelés begyűrűzése, így az adóhatás önmagában 0,5 százalékponttal növelte meg a maginflációt. A teljes fogyasztóiár-indexben is az üzemanyagok és dohánytermékek indirekt adóemelésének hatása 0,5 százalékpont volt – így kommentálta az augusztusi inflációs adatokat szerdán a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

A tartósabb inflációs tendenciákat megragadó, MNB által számított mutatók – a keresletérzékeny termékek árindexe 0,1 százalékponttal 3,6 százalékra emelkedett, a ritkán változó árú termékek és szolgáltatások inflációja 4,1 százalékon maradt – azaz lényegében nem változtak az előző hónaphoz képest. Az indirekt adóktól szűrt maginfláció szintén minimálisan, 0,1 százalékkal 4,2 százalékra emelkedett augusztusban.

Az éves inflációs adatot a gazdaság újraindulásához kapcsolódó, a keresleti és kínálati viszonyok hirtelen eltolódásából adódó átárazások erőteljesen befolyásolták – állapította meg az MNB elemzése. A termékszintű havi árváltozások elmúlt kéthavi eloszlása érdemben eltér a korábbi mintázattól. Míg a korábbi években a nyári hónapokban történő ármódosítás kevésbé volt jellemző, addig az idén érdemben emelkedett azon termékek és szolgáltatások aránya, ahol magasabb árnövekedés történt – tették hozzá. A korlátozások fokozatos feloldása következtében néhány részpiacon megugrott a kereslet, illetve egyes termékek esetén a termelési láncok fokozatos helyreállása miatt átmenetileg korlátozott elérhetőség volt jellemző – magyarázta az MNB.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek: