Az is csoda, ha 2012-re lesz adóreform


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Irreális azt várni az új kormánytól, hogy rövid idő alatt képes lesz érdemi változást eszközölni az adórendszerben: a gyakorlatban nem valósítható meg, hogy 2011-től jelentős átalakítások legyenek, az pedig teljességgel lehetetlen, hogy már az idén nyáron beinduljon ez a folyamat.

Kérdés persze, hogy mit tart a kormány jelentős átalakításnak. Szakértők egybehangzó állítása szerint az adókulcsok, sávhatárok tologatása, a kedvezmények és kivételek megszüntetése nem tartozik ebbe a kategóriába és az ilyen szintű módosítások igen kis hatásfokúak a versenyképesség javítását illetően.

A költségvetési oldalt érintő érdemi kiadáscsökkentés nélkül pusztán a GDP-növekedéssel számolva négy év alatt is nagyságrendileg csak 400 milliárd forint mozgástér keletkezhet, amit adócsökkentésre lehetne fordítani – mondta Akar László, a GKI Gazdaságkutató elnöke azon a műhelymegbeszélésen, amely Felcsuti Péter, a Raiffeisen Bank vezérigazgatója szervezésében jött létre.

A versenytársakhoz képest egyértelműen magas a makroszintű adóteher, s ma már nemcsak Szlovákia vagy Lengyelország számít versenytársnak, hanem Románia és Bulgária is. Összességében szűkös adóalapok mellett széttagolt, bürokratikus rendszert sikerült kialakítani – véli László Csaba, a KPMG partnere, volt pénzügyminiszter.

Azzal senki sem vitatkozik, hogy a béreket terhelő adó és az adóék régiós, de uniós szinten is nagyon magas, de azzal a hamis illúzióval is le kell számolni, hogy Magyarországon alacsony a társaságokat terhelő adó. Ez a társasági adó esetében így van ugyan, de ha az iparűzési adó terhét is beszámítjuk, akkor az már jelentősen megdobja a terhelést. Olyan társaság is van, amelynek összevont terhelése negyven százalék körül van – mutatott rá László Csaba, megjegyezve, hogy nyilván nem ez az átlag. A 25 százalék körül alakuló terhelés viszont nem annyira ritka, és ez már nem mondható versenyképesnek régiós szinten.

Az adótörvények olyan állapotban vannak – a folyamatos, helyenként értelmetlen módosítások miatt -, hogy az már nem javítható – mondta Bogdán Tibor ügyvéd. Vámosi-Nagy Szabolcs, az Ernst & Young tanácsadója szerint egyenesen gyalázatos, amilyen minőségben az adótörvények módosítása zajlik. Ma az is problémát okozhat, hogy egyáltalán mi tekinthető hatályos szövegnek, hiszen a jogszabályok már követhetetlenül lépnek hatályba. A megoldás az lenne, ha további foltozás helyett újraírnák a szabályokat.

Ezzel azokat az alapokat is le lehetne fektetni, ami egy gyökeresen más adópolitikához kell – adott esetben a családi adózás alkalmazásához. E folyamat azonban – jóllehet maga a törvény megírása túl sok időt nem vesz igénybe – csak évek alatt mehet végbe. Újra kell ugyanis gondolni a különböző jövedelmek – tőke, osztalék, bér -, a társadalom és egészségbiztosítás járulékainak kezelését. Összességében az is csoda lenne, ha 2012-re elkészülhetne egy új, átlátható és korszerű adórendszer.

Forrás: Index.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. október 11.

Orbán Viktor: három ponton avatkozunk be a gazdaságba

Megfizethető lakhatást, egymilliós jövedelmet és munkáshitelt nyújtunk, Demján Sándor programot indítunk a kisvállalkozóknak – ígérte Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

2024. október 11.

A közvetett adózás rendszere Kenyában (4. rész)

Kenya Kelet-Afrika legnagyobb kereskedelmi és pénzügyi központja, és kiemelkedő jelentőségű a turizmus is. Az országban az áfa 1990-ben váltotta az értékesítési adót. Következzenek az érdekes részletek.

2024. október 11.

Helyezkedjünk – az állandó telephely az áfában

Az Áfa kalauz friss számában megjelent írás az állandó telephely jogi hátterének részletes, az uniós joggyakorlatot is érintő elemzésével rávilágít a székhely és az állandó telephely közti különbségre és támpontot ad az állandó telephely meghatározásához, elhatárolásához, majd bemutatja az állandó telephely adózásban betöltött szerepét és jelentőségét az Áfa tv.-ben szabályozott azon esetkörök ismertetésével, ahol az állandó telephely fennállása meghatározó az adókötelezettségek teljesítése során.