Be kell jelenteni a céges külföldi bankszámlát
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az adóhatóság látókörébe kerülnek a cégek külföldi bankszámlái – jön a kötelező bejelentés, írja az RSM blogja.
Egyes adózóknak az új Art. alapján kötelező lesz bejelenteniük külföldön vezetett bankszámláik adatait. Az évfordulókor már meglévő cégszámlák adatait 2018. január 31-ig kell megadni a NAV felé.
Mely cégeknek kell bejelenteni a külföldön vezetett bankszámlák adatait?
A jövő év elejétől hatályba lépő új adózás rendjéről szóló törvény az adózók és az adózási szakemberek számára egyaránt számos újdonságot és meglepetést tartogat.
A napokban kihirdetett 2017. évi CL. törvény (új Art.) egyik lényeges újítása, hogy egyes adózóknak 2018. január 31-ig be kell jelenteniük a NAV felé a 2018. január 1-jén már meglévő külföldi pénzintézetnél vezetett valamennyi érvényes számlaszámát és a számlát vezető külföldi pénzintézet nevét. 2018. január 1-jétől ezen adózói körnek a külföldi számlaszámokat érintő változást 15 napon belül szintén be kell jelenteniük a NAV felé. Így bejelentendő a külföldi pénzintézetnél vezetett számla száma, a számlát vezető külföldi pénzintézet neve, valamint a számla megnyitásának és lezárásának napja.
A rendelkezés azon gazdasági társaságokra vonatkozik, melyek üzletszerű gazdasági tevékenységet csak a hazai cégbejegyzés iránti kérelem benyújtását követően folytathatnak.
Az ilyen intézkedések kapcsán sokakban felmerül a kérdés, hogy mennyire kell ezt komolyan venni, honnan fog egyébként a NAV tudomást szerezni a külföldi számlák létezéséről?
Elsősorban egy-egy adóellenőrzés kapcsán a vállalkozás dokumentumainak vizsgálata során kerülhet információ az Adóhatóság birtokába a külföldi bankszámlák kapcsán. Persze ennek a vizsgálatnak nem kell feltétlenül az adott cégre vonatkoznia, lehet ez akár az egyes üzleti partnereknél lefolytatott vizsgálat is, amelynek során azt tapasztalják, hogy egy magyar vállalkozás részére külföldi bankszámlára történik a fizetés.
[htmlbox art_tukor]
Ma már számos lehetőség áll az Adóhatóság rendelkezésére arra vonatkozóan, hogy a külföldi bankszámlák adataihoz hozzájuthasson. Az Európai Unió tagállamai közötti pénzügyi számlákkal kapcsolatos automatikus információcsere, valamint adó-megállapítási jogsegély lehetősége, továbbá az OECD nemzetközi információcsere rendszere és mindezek mellett bizonyos kettős adóztatás elkerüléséről szóló kétoldalú egyezmények is lehetőséget biztosítanak az országok közti adatkérésre, adatszolgáltatásra.
Érdemes-e rejtegetni az adóhatóság elől a cég külföldi bankszámláit?
Nem kifejezetten. Amennyiben ugyanis az arra kötelezett gazdasági társaság elmulasztja bejelentési, vagy változás-bejelentési kötelezettségét és később a NAV ezt megállapítja, az új Art. 221. §-a alapján, amennyiben 15 napon belüli hiánypótlásra történő felhívást követően sem történik meg a mulasztás pótlása, abban az esetben a NAV 100 ezer forint, további 15 napos hiánypótlási határidő eredménytelen letelte után pedig 500 ezer forint mulasztási bírságot szab ki az adózóval szemben.
Mindezek alapján tehát érdemes minden érintett vállalkozásnak, tehát a belföldi bejegyzésű gazdasági társaságoknak elgondolkozniuk azon, hogy a jelenleg meglévő külföldi bankszámláit a megváltozott jogszabályi környezetben is érdemes-e megtartaniuk.
A bejegyzés szerzője Vizer József, az RSM Hungary adómenedzsere. az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.