Beszámolók közzététele
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az ügyvédekről szóló 1998. évi XI. 116. § (9) bekezdésében írt felhatalmazás alapján, a 68. §. (8) bekezdésében foglaltakra figyelemmel az ügyvédi kamarák megalkották az az ügyvédi irodák számviteli beszámolóinak közzétételéről szóló szabályzatokat. A beszámolót az egyéni ügyvédeknek nem kell közzé tenni.
A területi kamara az ügyvédi irodának a a közzététel céljából részére megküldött számviteli beszámolóját a honlapján közzéteszi. A területi kamara a honlapján a közzététel céljából megküldött beszámolókat haladéktalanul és ingyenesen megismerhetővé teszi és biztosítja, hogy azok a honlapon az ügyvédi iroda nevének megadásával, keresőprogram segítségével is megismerhetőek legyenek. A beszámolót, illetve annak elektronikus másolatát a területi kamara őrzi. A beszámolót úgy kell megőrizni, hogy az kizárja az utólagos módosítás lehetőségét, folyamatosan biztosított legyen az ahhoz való hozzáférés, valamint az elektronikus okirat értelmezhetősége (olvashatósága). Az elektronikus okiratot védeni kell a jogosulatlan hozzáférés, módosítás, törlés vagy megsemmisítés ellen is. A területi kamara a számviteli beszámoló megküldésének és közzétételének szabályait szabályzatban határozza meg.
A szabályzatminták szerint az ügyvédi iroda köteles számviteli beszámolóját annak közzététele céljából az Az ügyvédi iroda köteles számviteli beszámolóját annak közzététele céljából az adott üzleti év mérleg fordulónapját követő ötödik hónap utolsó napjáig megküldeni a kamara részére.
A közzétételre szánt beszámolóról, az adózott eredmény felhasználására vonatkozó határozatról, valamint – kötelező könyvvizsgálat esetén – a független könyvvizsgálói jelentésről (ide értve a záradék megtagadásának elutasításáról szóló jelentést is) az ügyvédi iroda köteles külön-külön, PDF formátumú elektronikus változatot előállítani, melynek minden állománya fájlnevében szerepeltetni kell az ügyvédi iroda elnevezését és azt az évszámot, amire a beszámoló vonatkozik (a továbbiakban együtt: elektronikus beszámoló). Az elektronikus beszámoló állományainak fájlnevében csak a PDF kiterjesztés előtt közvetlenül szerepelhet pont. (Az elektronikus beszámoló tehát két, vagy három PDF fájlból áll.)
Az elektronikus beszámoló előállítható fekete-fehér szkenneléssel, vagy PDF állományba konvertálással (PDF nyomtatással). Ha az elektronikus beszámoló valamely állománya nem aláírt dokumentum szkennelésével került előállításra, akkor a PDF dokumentumot külön elektronikus aláírással kell ellátni.