E-ügyintézés, kiemelt adózók, számla, pénztárgép
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
December végén módosította a pénzügyi tárca az adóügyek elektronikus intézésének szabályairól, a kiemelt adózókról, illetve a számlaadásról szóló januártól, illetve áprilistól hatályos szabályokat. Az erről szóló rendeletek a Magyar Közlöny 2009/190. számában jelentek meg.
A 40/2009. (XII. 22.) PM rendelet az adóügyek elektronikus intézésének szabályairól szóló 34/2007. (XII. 29.) PM rendelet és a kiemelt adózók kijelöléséről valamint az adóteljesítmény számítási módjáról és az alkalmazásával megállapított értékhatárokról szóló 37/2006. (XII. 25.) PM rendelet módosításáról, míg a 41/2009. (XII. 22.) PM rendelet a számla, egyszerűsített számla és nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról szóló 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet módosításáról szól. Mindkét rendelet – néhány kivételtől eltekintve – január elsején lépett hatályba.
Az új előírások szerint amennyiben az adózó az adóhatóság által elektronikus úton kézbesített adóhatósági iratot annak az értesítési tárhelyre érkezését követő ötödik munkanap huszonnégy órájáig nem töltötte le, az adóhatóság az iratot az értesítési tárhelyre ismételten megküldi. Fontos rendelkezés, hogy, ha a bevallási és adatszolgáltatási rendszerben üzemzavar történik, arról az adóhatóság (a kezdő és megszűnési időpont megjelölésével) haladéktalanul köteles közleményt közzétenni a saját internetes honlapján, és közzététel céljából értesíti a KR üzemeltetőjét. A telefonos ügyintéző rendszerben áprilistól az adózói törzsadatokkal kapcsolatos tájékoztatás, egyedi bejelentésekkel, változás-bejelentésekkel kapcsolatos ügyek mellett közösségi adószámot is lehet majd igényelni, az értékhatárhoz kötött adózói bejelentést is meg lehet majd tenni, illetve a jövedelemigazolási kérelemmel kapcsolatos ügyeket is lehet majd intézni.
A telefonos ügyintézéshez szükséges ügyfél azonosító számot az adózó vagy képviselője elektronikus űrlapon a KR-en keresztül vagy levélben igényli az adóhatóságtól. A véletlenszerűen képzett ügyfél azonosító számról és annak alkalmazhatósági időtartamáról a kérelemnek megfelelő úton értesíti az adózót vagy képviselőjét.
120 millió forintról 140 millióra emelkedett a soron kívüli adatszolgáltatás értékhatára. A jövőben tehát azokat az adózókat, akik (amelyek) adóteljesítményének értéke a 140 millió forintot elérte, illetve azt meghaladta és az adóévet megelőző év szeptember 1-jén havonkénti általános forgalmi adó bevallásra voltak kötelezettek, az APEH elnöke soron kívüli adatszolgáltatásra kötelezheti.
A számlázást érintő újdonság, hogy a számla kibocsátójának a számlázó program olyan dokumentációjával kell rendelkeznie, amely tartalmazza a program működésére, használatára vonatkozó részletes leírást, valamint a program készítője vagy jogutódja által a számla kibocsátójának címzett írásos nyilatkozatát arról, hogy az maradéktalanul megfelel a vonatkozó jogszabályi előírásoknak. Áprilistól a számlázó programnak a számla adattartalmának papírra nyomtatása során biztosítania kell, hogy a számla eredeti és másolati példánya egymástól megkülönböztethető és eredeti példányként csak 1 példányban legyen nyomtatható. A számítástechnikai eszköz útján előállított és papírra nyomtatott számla kibocsátónál maradó példánya – papírra nyomtatás helyett – elektronikus adatállományként is megőrizhető, feltéve, hogy a megőrzés a digitális archiválás szabályairól szóló 114/2007. (XII. 29.) GKM rendelet rendelkezései szerint, annak 3. § a) vagy b) pontjában meghatározott mód valamelyikeként történik.
A taxisok és a gyógyszertárak mellett áprilistól változik a pénztárgépre kötelezettek köre. Eszerint a nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel, taxaméterrel tehetnek eleget az alábbi adóalanyok, illetve üzletek: a 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR 08 47.1-47.7 és 47.91 szerinti kiskereskedelmi, az 56.1 és 56.3 szerinti vendéglátási (kivéve a mozgó szolgáltatásnyújtást), az 55.1-55.3 szerinti szálláshely-szolgáltatási, a 77.1-77.2 és 77.33 szerinti kölcsönzési és a 95.1-95.2 szerinti javítási tevékenységet folytató valamennyi adóalany, üzlet, mozgóbolt (kivéve: a betétdíjas göngyöleget visszaváltó üzlet, a csomagküldő kereskedelem, kivéve annak nyílt árusítást végző üzlete, bemutatóterme, az ipari – kivéve élelmiszeripari – tevékenységet folytató egyéni vállalkozó, ha termelő és értékesítő tevékenységét ugyanabban a helyiségben folytatja, a termelői borkimérés, az utazási iroda, utazási ügynökség, turisztikai szolgáltató iroda utazási szolgáltatásai tekintetében), valamint a 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR 08 46.2-46.7 szerinti nagykereskedelmi tevékenységet folytató adóalanyok, üzletek a részben vagy egészben készpénzzel vagy készpénz-helyettesítő eszközzel történő kiskereskedelmi értékesítésük tekintetében.