Elektronikus kereskedelmet terhelő áfa

Szerző: Sztankó Dániel
Dátum: 2017. december 15.
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Tanács új szabályokat fogadott el az elektronikus kereskedelem kapcsán, megkönnyítve az online cégek számára az áfa kötelezettségek teljesítését – írja az RSM blogja.

 


Az EU „egységes digitális piac” stratégiájának részeként az új áfajavaslatok célja az, hogy megkönnyítsék az áfa beszedését azokban az esetekben, amikor a vevők online vásárolnak termékeket,  szolgáltatásokat. A szabályok átalakításával az áfarendszerünk már a digitális gazdaság kihívásainak is megfelel. 

Egyablakos áfa a távértékesítésre is

Az új szabályok a már meglévő EU-s portált (mini egyablakos rendszert vagy MOSS-t, Mini-One-Stop-Shop) bővítik ki a távértékesítési célú áfaregisztráció számára. Emellett új portált hoznak létre a harmadik országokból történő 150 euró érték alatti távértékesítések számára. Ez csökkenti majd az áfakövetelmények teljesítésének költségét az üzleti vállalkozások és fogyasztók közti tranzakciók esetében. 

Áfafizetés a vásárló tagállamában

Az áfát a fogyasztó tagállamában kell majd fizetni, ami biztosítja az adóbevételek méltányosabb tagállamok közti elosztását. 

Emellett a javaslatok kötelezik az online platformokat az általuk bonyolítotttávértékesítést terhelő áfa beszedésére. Ez eddig nem szerepelt a Bizottság korábbi javaslataiban, azonban az új szabályozási csomagnak ez egy lényeges rendelkezése vált. A legtöbb távértékesítés keretében importált termék jelenleg áfamentesen lép az EU-ba, ami tisztességtelen versenyelőnyt jelent az EU-s üzleti vállalkozások számára. 

 

A távértékesítésekhez kapcsolódó áfacsalások mértékét az Unióban évi 5 milliárd euróra becsülik, az intézkedések segítenek majd ennek csökkentésében. 

Az egyablakos rendszer leveszi az online kereskedők válláról annak terhét, hogy minden országban, amelyben termékeket értékesítenek el kell végezzék az áfaregisztrációt. A Bizottság szerint ez a kötelezettség a vállalkozásoknak kb. 8 000 EUR összegű költséget jelent minden olyan Uniós ország esetében, amelyben értékesítenek. A javaslat révén a társaságok adminisztratív terhei 95 százalékkal csökkenhetnének. Az egyablakos rendszer így összesen 2,3 milliárd euró megtakarítást biztosítana a vállalkozások számára, miközben a tagállamok számára a Bizottság becslése szerint 7 milliárd EUR összegű áfa-bevételt generálna. 

A start-upok és KKV-k számára az új szabályok lényeges egyszerűsítést vezetnek be. A 10 000 EUR éves mértéket meg nem haladó határon átnyúló online értékesítések esetén a vállalkozások továbbra is alkalmazhatják az anyaországukban használatos áfa szabályokat. 

Megszűnhet a közösségen kívülről vásárolt, kis összegű termékek import áfa mentessége

Emellett az új szabályok megszüntetik a 22 eurónál alacsonyabb értékű Közösségen kívülről érkező küldeményekre vonatkozó kivételt. Körülbelül 15 millió kis küldemény kerül áfamentesen importálásra, és a jelenlegi rendszer visszaélésre ad lehetőséget. Míg az uniós vállalkozásoknak az eladott termékek értékétől függetlenül kell áfát felszámítaniuk, az importált termékek mentességet élveznek és pontosan e célból gyakran alacsonyabb árat határoznak meg rájuk. 

Az új áfaszabályok 2019-től lépcsőzetesen léphetnek életbe

A csomag – egy irányelv és két rendelet – vita nélkül került elfogadásra, miután az Európai Parlament 2017. november végén már véleményezte azt. 

Az új szabályok bevezetésének tervezett ütemezése a következő: 

  • 2019-re bevezetik az elektronikus szolgáltatások Közösségen belüli értékesítésére vonatkozó egyszerűsítéseket;
  • 2021-re kibővítik az egyablakos rendszert a termékek távértékesítésére a Közösségen belül és a harmadik országból származó értékesítésekre egyaránt, valamint megszüntetik a kis küldeményekre vonatkozó áfamentességet. 

Az új szabályok a tagállamok között fokozott adminisztratív együttműködést igényelnek, annk érdekében, hogy a tervezett lépések hatékonyan megvalósulhassanak. A 2019-től bevezetésre kerülő rendelkezéseket a csomag már tartalmazza. A 2021-től alkalmazandó rendelkezéseket egy további bizottsági javaslat fogja részletesebben meghatározni.  

A tagállamok 2018. december 31-ig illetve 2020. december 31-ig kötelesek az irányelv megfelelő rendelkezéseit saját nemzeti jogukba és jogszabályaikba beépíteni. A tagállamok közötti  adminisztratív együttműködésre vonatkozó rendelkezés 2021. január 1-től lép érvénybe. 

A bejegyzés szerzője Sztankó Dániel, az RSM Hungary pénzügyi képviseleti csoportvezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek:


A NAV az e-szja felületét ajánlja
2019. március 26.

Az e-szja felületen egészíthetik ki, és küldhetik be legegyszerűbben az áfa fizetésére kötelezett magánszemélyek, a mezőgazdasági őstermelők és az egyéni vállalkozók bevallási tervezetüket az adóhatósághoz.

NAV online számla – egyből a kettőre
2019. március 26.

NAV online számla – egyből a kettőre

Bár az első idei módosítási etap határideje még nem zárult le, de a NAV már bejelentette, hogy az online számla adatszolgáltatás következő állomása a 2.0 verzió lesz. Az előzetes adóhatósági tervekhez képest nem korrekcióra, hanem nagyobb lélegzetű átalakításra kell számítani az online számlajelentések kapcsán.

Világszerte mérsékelnék a társasági nyereségadót az államok
2019. március 25.

Közel harmadával csökkent a társasági nyereségadó mértéke az elmúlt évtizedekben globálisan – derül ki a Tax Foundation 208 országot felölelő legfrissebb nemzetközi elemzéséből. Átlagosan Európában a legalacsonyabb ez az adónem, Magyarország pedig 9 százalékos értékével az egyik legkedvezőbb befektetési környezetet biztosítja a cégek számára a térségben.