Előadó-művészeti szervezetek támogatása tao-kedvezmény igénybevétele mellett

MKVKOK
Szerző: Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központ
Dátum: 2018. október 31.
Címkék: , , ,
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Miért is ajánlaná fel egy cég társasági adója egy részét például egy színháznak? A társasági adó egy részének kulturális célú felajánlásával nem csak egy jó ügyet támogat, hanem egyúttal konkrét adómegtakarítást érhet el, aminek a mértéke 2,5-7,5% között mozog. A támogatás egyik formája (közvetlen támogatás) már 2009 novembere óta létezik. Aztán később, 2015. január 1-jétől került bevezetésre egy új konstrukció, amely alapján a gazdasági társaságoknak (továbbiakban: adózó) már nemcsak közvetlen támogatási szisztéma alapján van lehetőségük előadó-művészeti szervezet támogatására. A módszer…

Miért is ajánlaná fel egy cég társasági adója egy részét például egy színháznak?

A társasági adó egy részének kulturális célú felajánlásával nem csak egy jó ügyet támogat, hanem egyúttal konkrét adómegtakarítást érhet el, aminek a mértéke 2,5-7,5% között mozog.

A támogatás egyik formája (közvetlen támogatás) már 2009 novembere óta létezik.

Aztán később, 2015. január 1-jétől került bevezetésre egy új konstrukció, amely alapján a gazdasági társaságoknak (továbbiakban: adózó) már nemcsak közvetlen támogatási szisztéma alapján van lehetőségük előadó-művészeti szervezet támogatására. A módszer lényege, hogy nem az adózónak kell a támogatást átutalnia a támogatott részére, hanem azt az adóhatóság fogja a társaság döntése szerinti kifizetést teljesíteni. A felajánlást ehhez az adózónak nyilatkozatban, elektronikus úton kell megtennie a NAV-nál (tao-törvény 24/A §-a szerint) az erre a célra rendszeresített nyomtatvány kitöltésével. A nyomtatványhoz csatolni kell a támogatni kívánt előadó-művészeti szervezet számára a Pest Megyei Kormányhivatal által kiállított jegybevétel-igazolást is.

Az adózóknak három ütemben van lehetőségük nyilatkozattételre:

  • az adóelőleg (18RENDNY);
  • az adóelőleg-kiegészítés (1801); illetve az
  • adó (1829)

terhére.

A konstrukció egyik nagy előnye, hogy a NAV részére már megfizetett adóból kerül az összeg kiutalásra a támogatott számára, tehát nem az adózónak kell a támogatást előfinanszíroznia, ezzel a cash-flow-ját rontania.

Adóelőleg terhére történő felajánlás

Az adóelőleg terhére történő felajánlás mértéke az adóelőleg maximum 50%-a lehet. A nyilatkozattételre – főszabály szerint – az esedékes adóelőleg-fizetési kötelezettség teljesítésére nyitva álló határidőt megelőző hónap utolsó napjáig van lehetőség. Adóelőleg terhére történő felajánlásra vonatkozó nyilatkozatot maximum 5 alkalommal lehet módosítani.

Adóelőleg-kiegészítés és adó terhére történő felajánlás

Az adóelőleg-kiegészítés vagy az adó terhére történő felajánlás maximális mértéke az adóelőleg-kiegészítés esetén a várható adó maximum 80%-a, az éves adó esetén az adó maximum 80%-a lehet. Amennyiben az adózó év közben az adóelőlege terhére már tett felajánlást, akkor a már felajánlott és a még felajánlható összeg különbözetét tudja felajánlani ekkor. Az adófelajánlásra az adóelőleg-kiegészítésről szóló bevallás (1801), illetve az éves adóbevallás (1829) benyújtására nyitva álló határidő utolsó napjáig van lehetőség az érintett bevallásban.

A felajánlás átutalása

Fontos, hogy az adózó által befizetett társasági adó támogatott felé történő továbbutalását az adóhatóság akkor teljesíti, ha:

  • az adózó a nyilatkozatot határidőig beküldte;
  • a nyilatkozathoz csatolta a Pest Megyei Kormányhivatal által kiállított jegybevétel-igazolást;
  • az adózónak és a felajánlást fogadó kedvezményezettnek az állami adóhatóságnál nyilvántartott, végrehajtható, nettó módon számított adótartozása az átutalás napján nem haladja meg a 100 ezer forintot;
  • az adózó a vonatkozó bevallását határidőben benyújtotta;
  • az adózó a vonatkozó bevallásában fizetendő adóelőlegként, adóelőleg-kiegészítésként és adóként megjelölt összeget megfizette a NAV felé;
  • a felajánlás figyelemmel van az 50%-os, vagy a 80%-os korlátra.

A különböző időszakban történő felajánlások korlátait és a felajánláshoz kapcsolódó adójóváírást az alábbi táblázat foglalja össze:

Megnevezés Évközi adóelőleg Adóelőleg feltöltés Adó
Felajánlás max. mértéke adóelőleg 50%-a várható adó 80%-a adó 80%-a
Adójóváírás mértéke felajánlás 7,5%-a felajánlás 7,5%-a felajánlás 2,5%-a

A támogatott előadó-művészeti szervezetek a tapasztalatok szerint maximálisan segítik – kiemelten az adminisztráció folyamatában – a támogató társaságok, illetve gazdasági vezetőik, könyvelőik munkáját, hiszen elemi érdekük az éves tao-keretük maximális feltöltése. A kapcsolódó kötelezettségek tehát ne riasszanak el senkit ennek a jótékony adómegtakarítási lehetőségnek az igénybe vételétől.

A támogatás lépései a következők:

  • Közös kérelem benyújtása a Pest Megyei Kormányhivatal részére
  • A kérelem alapján a Pest Megyei Kormányhivatal egy Hatósági Igazolást állít ki határozat formájában.
  • A szükséges nyomtatvány kitöltése és megküldése a NAV részére. Ezzel egyidőben a Hatósági Igazolás eredeti példányának leadása a NAV-nál.
  • Az adóelőleg, adófeltöltés, adó határidőig történő megfizetése a NAV felé
  • A befizetett adóból a NAV a támogatott számára folyósítja a Hatósági Igazolásban meghatározott összeget (a szükséges feltételek teljesülése esetén)
  • Adójóváírás az adózó adófolyószámláján
A kulturális tao-pénzek területén jelentős visszaélések voltak: a jegyeladásból befolyó összeghez kapcsolódó kritérium “nem mindig szolgálta az átláthatóságot” -, ezért új támogatási rendszert vezetnek be – jelentette be október 25-én Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter. A jelenlegi kulturális tao-támogatásból 35 milliárd forint jutott a kultúrára, ennek az elosztása azonban egyenlőtlen volt, és visszaélések is történtek. A forrást nem kívánja a kormány csökkenteni, de az lenne a jó, ha pályázati formában vagy világos, előre megismerhető szempontok szerint a kormány, a kulturális kormányzat döntene a források felhasználásáról – mondta a tárcavezető a távirati iroda tudósítása szerint.

A cikk szerzője Pánczél Sándor okleveles adószakértő, a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központ együttműködő partnere, a Centrál Színház gazdasági igazgatója.


Kapcsolódó cikkek:


Koronavírus: jönnek az új különadók
2020. április 4.

Koronavírus: jönnek az új különadók

A multinacionális kereskedelmi láncok 36 milliárd, a bankok 55 milliárd forintot fizetnek majd be a járvány elleni védekezést és a gazdaság újraindítását célzó alapokba. A kormány pénzt von el a tárcáktól, az önkormányzatoktól és a pártoktól is.

Az adóreform és az azóta eltelt időszak – helyi adók – 1. rész
2020. április 3.

A helyi közösségek közösségi szintű öngondoskodása fontos feltétele a társadalom működésének. A helyi adózás sem az elmúlt évtizedek találmánya, létezett ez már a középkorban is. Hogyan alakult ez Magyarországon az elmúlt három évtizedben? Milyen korábbi előzményei voltak ennek? Ez utóbbiról szólunk az adóreformot bemutató cikksorozatunk mostani írásában.

Adófizetési kedvezmények koronavírus idején
2020. április 2.

A koronavírus sok egyéni és társas vállalkozást hozott nehéz helyzetbe, hiszen igen komoly bevételkiesésekkel és költségtöbbletekkel kell szembenézniük. Néhány ágazat a 47/2020. (III. 18.) kormányrendelettel, illetve a 61/2020. (III. 23.) kormányrendelettel ugyan adó és járulékmérséklést kapott, azonban a likviditási gondok nem csupán a kiemelt ágazatokat érintik. Érdemes tehát összefoglalni azokat a legfontosabb tudnivalókat, amelyek adó/adóelőleg fizetési kötelezettség esetén segítséget jelenthetnek.