EU-ítélet lesz a héten az iparűzési adóról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ítéletet hirdet csütörtökön az Európai Bíróság a magyarországi helyi iparűzési adó ügyében. Az uniós döntéstől több száz megrekedt per sorsa és becslések szerint mintegy 400 milliárd forint adófizetési kötelezettség teljesítése függ.

A luxembourgi székhelyű bíróság ítélete ma még nem előlegezhető meg, de egy hasonló jellegű olasz adó ügyében tavaly kihirdetett – precedensként is emlegetett – döntés azt sugalmazza, hogy az adót kifogásoló cégekkel szemben az uniós bírák az államnak adhatnak igazat.

A kizárólag az uniós jogot vagy szerveket érintő ügyekkel foglalkozó bíróság két beadványt tárgyalt: az egyik a Zala Megyei Bíróságtól, a másik a Vas Megyei Bíróságon keresztül a Legfelsőbb Bíróságtól érkezett. Az első alapügy azért indult, mert a Zala Megyei Közigazgatási Hivatal több, 2005-ben hozott határozatával helybenhagyta a különböző önkormányzatok által a KÖGÁZ Rt., az E ON IS Hungary Kft., az E ON DÉDÁSZ Rt., a Schneider Electric Hungária Rt., a TESCO Áruházak Rt., az OTP Garancia Biztosító Rt., az OTP Bank Rt., az ERSTE Bank Hungary Rt. és a Vodafon Magyarország Mobil Távközlési Rt. számára a 2005. évi adóelőleg megfizetésére vonatkozóan kibocsátott fizetési meghagyásokat. A vasi közigazgatási hivatalt ugyanezért az OTP Garancia Biztosító Rt. perelte be.

Az unió elé terjesztett kérdések egyike az, hogy a csatlakozási szerződésben szereplő kitétel, miszerint Magyarország 2007. december 31-ig fenntarthatja a helyi önkormányzatok által meghatározott ideig nyújtott iparűzési kedvezményeket, értelmezhető-e úgy, hogy Magyarország átmeneti mentességet kapott az iparűzési adó fenntartására, vagy úgy, hogy a szerződés elismerte Magyarország jogát magának az iparűzési adónemnek a fenntartására is.

Azt is kérdezik a magyar testületek, hogy mely ismérvek alapján minősül egy adófajta nem forgalmi jellegű adónak – ez az egyetlen adónem ugyanis, amelyről részletes uniós szabályozás létezik, az pedig kimondja, hogy ilyen típusú adóból az EU-tagországokban csak egy lehet.

Az áfa kritériumairól a bíróság már korábban állást foglalt: olyan adónemről van szó, amely egyrészt tárgyi és személyi hatályát tekintve általános jellegű adó, másrészt összege az adóalanyok által értékesített termékek és nyújtott szolgáltatások árával arányos, harmadrészt a forgalmazás, azaz a termékek és szolgáltatások értékesítésének minden egyes szakaszában fizetendő, negyedrészt pedig az értékesítés korábbi szakaszaiban fizetett adó a beszerzési árak elszámolásával vonható le úgy, hogy azt végső soron a fogyasztó viseli.

Az ítéletben a testület várhatóan azt vizsgálja, teljesülnek-e ezek a feltételek az iparűzési adó esetében. A júniusban tartott egyetlen tárgyalásnapon az érintett cégek képviselői úgy vélték, hogy igen, a kormány és az Európai Bizottság képviselői viszont az ellenkező álláspontra helyezkedtek.

A brüsszeli bizottság véleményét láthatóan befolyásolta a bíróság már említett, korábbi ítélete a termelési tevékenységre kivetett olasz regionális adóról, amelyet tavaly ősszel – rácáfolva az előzetes várakozásokra és az eltérő véleményt képviselő előzetes állásfoglalásra (főtanácsnoki indítványra) – a bírák összeegyeztethetőnek találtak az uniós joggal, mert szerintük olyan jellemzőkkel bír, amelyek megkülönböztetik a hozzáadott értékadótól, és így nem minősíthető forgalmi adónak.

Megfigyelők szerint bár a két adófajta különböző, az olasz ügyet a bírák valószínűleg mégis bizonyos értelemben precedensnek tekintik a mostani esethez. Főtanácsnoki indítvány ugyanis nem készült, ami azt jelzi, hogy a testület úgy kezeli az ügyet, amely nem precedens nélküli, és lényegi jogi újdonságot nem tartalmaz.

Ami a magyar perben szereplő másik kérdést illeti, a cégek és az Európai Bizottság meggyőződése szerint az uniós csatlakozási szerződés érintett pontja nem értelmezhető úgy, hogy Magyarország átmeneti mentességet kapott volna az iparűzési adó fenntartására. A kormány szerint viszont ˝a csatlakozási okmány az iparűzési adókedvezmények fenntartásával elismerte Magyarország jogát magának az iparűzési adónemnek a fenntartására is˝.

Forrás: Origo


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (6. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. március 27.

15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak Budapesten

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az OECD közös budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) idei első rendezvényén 15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak kedden, hogy megvitassák a mindennapi gyakorlatukban felmerülő közös kihívásokat – tájékoztatott szerdai közleményében a hivatal.

2024. március 27.

Jogosulatlanul segítette elő kötvények jegyzését a Timberland Finance International fióktelepe

Az MNB 30 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Timberland Finance International GmbH & Co. KG magyarországi fióktelepére jogosulatlan függő ügynöki tevékenység miatt. A társaság fióktelepe kötvények jegyzését segítette elő hazai ügyfelek részére anélkül, hogy tevékenységét a jegybank előzetesen nyilvántartásba vette volna – jelentette be szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).