Haladékot kaptak a pénzintézetek az amerikai adóhatóságtól


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Fél év haladékot adott a pénzügyi intézményeknek, köztük a magyarországi bankoknak és biztosítóknak is az Egyesült Államok adóhatósága (IRS) az amerikai adózók azonosításával és jelentésével kapcsolatos feladataik teljesítésére. A pénzintézetek ezzel levegővételnyi időhöz jutnak ugyan, még sincs okuk hátradőlni, mivel a felkészülés időigényes, mulasztás esetén pedig súlyos szankciókra számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Deloitte.


Veszprémi István, a Deloitte Zrt. adópartnere elmondta: A FATCA szabályozás célja az amerikai adózók külföldön (azaz az USA-n kívül) tartott – adott esetben eltitkolt – jövedelmeinek feltérképezése, az amerikai adóztatás hatékonyságának növelése érdekében. Az eredeti amerikai FATCA jogszabály előírja a külföldi (nem amerikai) pénzügyi intézmények számára, hogy az ügyfeleiket azonosítsák, és az azonosított amerikai ügyfelek számláiról rendszeresen jelentést tegyenek az amerikai adóhatóságnak. A kötelezettségek elmulasztását a szabályozás amerikai forrású jövedelmekre kivetett forrásadóval szankcionálja.

Számos ország – köztük Magyarország is –tárgyalásba kezdett ugyanakkor az Egyesült Államokkal kétoldalú kormányközi FATCA megállapodás (ún. Intergovernmental Agreement – IGA) megkötéséről. A magyar-amerikai megállapodás a FATCA-val kapcsolatos kötelezettségeket a belső jog részévé teszi, így kötelezőek lesznek minden magyar pénzügyi intézmény számára. Az IGA alapján a jelentéstételi kötelezettséget a NAV felé kell majd teljesíteni az IRS helyett.

A FATCA szabályozás – és a korábbi tervek szerint a magyar-amerikai megállapodás (IGA) is – eredetileg 2014. január 1-el lépett volna hatályba. Ez rendkívül rövid időt biztosított volna a hazai pénzügyi szektor számára a felkészülésre.

Az IRS július 12-én a korábbi határidőkhöz képest új határidőket tett közzé a FATCA kötelezettségek teljesítésére vonatkozóan. Az új határidőkről általánosságban elmondható, hogy a FATCA kötelezettségek (regisztráció, ügyfél-átvilágítás, jelentéstétel, forrásadó-levonás) teljesítésére vonatkozó határidőket 6 hónappal elhalasztják. A közleménnyel párhuzamosan megjelent az IGA új változata is, melyben már az új határidők szerepelnek.

Az IRS által közzétett indoklás szerint a határidő-módosítás hátterében elsősorban azok a gyakorlati problémák állnak, amelyek a FATCA-szabályok különböző országok belső jogrendszerébe történő átültetésének során merültek fel.

Mérlegképes Kreditkártya

Szerezze meg Ön is kötelező kreditpontjait Kiadónk minőségi képzésein! További részletekért kattintson ide!

Rodin mérlegképes kreditpontos rendezvények – további részletek itt.

A Complex Kiadó kreditpontot érő kiadványai

A fentieken túl a FATCA-ra való felkészülési periódus meghosszabbítását indokolta az is, hogy a kormányközi megállapodások aláírása és ratifikálása az előzetes várakozásokhoz képest lassabb ütemben halad. Az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának (Treasury) és adóhatóságának célja ugyanis az, hogy minél több országgal szülessen ilyen megállapodás, hiszen ezek nagymértékben segítik a FATCA-szabályok hatékony működését.

Veszprémi István hozzátette: Magyarország kormánya és az Egyesült Államok között előrehaladott tárgyalások folynak a vonatkozó IGA megkötésével kapcsolatban, amelyet ez év őszére prognosztizáltak.

A magyarországi pénzügyi szektor szereplői közül a legtöbben már megkezdték a felkészülést a FATCA-szabályozásnak való megfelelésre. Figyelembe véve a szabályozás összetettségét, valamint a még nyitott értelmezési kérdéseket, a felkészülés meglehetősen hosszú és sok munkát igénylő folyamat. A hat hónapos határidő-hosszabbítás így a pénzügyi intézményeknek nagyon jól jön, ugyanakkor a határidőben történő felkészülés még így is jelentős kihívást jelent. Az eddigi tapasztalatok alapján a szabályozás összetettsége, az értelmezési kérdésekkel kapcsolatban felmerülő nehézségek, az új belső folyamatok implementálása közben folyamatos felszínre kerülő technikai, gyakorlati problémák miatt az iparági szereplők jelentős kihívással néznek szembe, így a felkészülés mielőbbi megkezdése – amennyiben ez még nem történt meg – továbbra is indokolt.

RODIN adózási-számviteli szakmai rendezvények

Magyarország a kormányközi egyezmények közül az ún. első modellről tárgyal az Egyesült Államokkal. Az egyezmény (IGA–1) értelmében a FATCA-szabályoknak való megfelelés kötelező lesz a magyarországi pénzügyi intézmények számára. A tervezett egyezményhez csatolt II. számú melléklet rendelkezik azokról a kivételekről és könnyítésekről, amelyek bizonyos körülmények fennállása esetén lehetőséget biztosítanak a FATCA-megfelelés könnyített elérésére. Az előbbi kivételek részleteiről jelenleg tárgyalások folynak.

Veszprémi István, a Deloitte Zrt. adópartnere a cég közleményében ismerteti: a FATCA szabályozás célja az amerikai adózók külföldön tartott – adott esetben eltitkolt – jövedelmeinek feltérképezése, az amerikai adóztatás hatékonyságának növelése érdekében. Az eredeti amerikai FATCA jogszabály előírja a külföldi (nem amerikai) pénzügyi intézmények számára, hogy az ügyfeleiket azonosítsák, és az azonosított amerikai ügyfelek számláiról rendszeresen jelentést tegyenek az amerikai adóhatóságnak. A kötelezettségek elmulasztását a szabályozás amerikai forrású jövedelmekre kivetett forrásadóval szankcionálja.

Több ország – köztük Magyarország is – tárgyalásba kezdett ugyanakkor az Egyesült Államokkal kétoldalú kormányközi FATCA megállapodás (úgynevezett Intergovernmental Agreement – IGA) megkötéséről. A magyar-amerikai megállapodás a FATCA-val kapcsolatos kötelezettségeket a belső jog részévé teszi, így kötelezőek lesznek minden magyar pénzügyi intézmény számára. Az IGA alapján a jelentéstételi kötelezettséget a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felé kell majd teljesíteni az IRS helyett.

RODIN adózási-számviteli szakmai rendezvények

A FATCA szabályozás – és a korábbi tervek szerint a magyar-amerikai megállapodás is – eredetileg 2014. január 1-jével lépett volna hatályba. Ez rendkívül rövid időt biztosított volna a hazai pénzügyi szektor számára a felkészülésre.

Az IRS július 12-én a korábbi határidőkhöz képest új, 6 hónappal későbbi határidőket tett közzé a FATCA kötelezettségek (regisztráció, ügyfél-átvilágítás, jelentéstétel, forrásadó-levonás) teljesítésére. A közleménnyel párhuzamosan megjelent az IGA új változata is, amelyben már az új határidők szerepelnek.

Az IRS által közzétett indoklás szerint a határidő-módosítás hátterében elsősorban azok a gyakorlati problémák állnak, amelyek a FATCA-szabályok különböző országok belső jogrendszerébe történő átültetésének során merültek fel.

A fentieken túl a FATCA-ra való felkészülési periódus meghosszabbítását indokolta az is, hogy a kormányközi megállapodások aláírása és ratifikálása az előzetes várakozásokhoz képest lassabb ütemben halad. Az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának és adóhatóságának célja ugyanis az, hogy minél több országgal szülessen ilyen megállapodás, hiszen ezek nagymértékben segítik a FATCA-szabályok hatékony működését.

Veszprémi István hozzátette: Magyarország kormánya és az Egyesült Államok között előrehaladott tárgyalások folynak a vonatkozó IGA megkötésével kapcsolatban, amelyet ez év őszére prognosztizáltak.

A magyarországi pénzügyi szektor szereplői közül a legtöbben már megkezdték a felkészülést a FATCA-szabályozásnak való megfelelésre. Figyelembe véve a szabályozás összetettségét, valamint a még nyitott értelmezési kérdéseket, a felkészülés meglehetősen hosszú és sok munkát igénylő folyamat. A 6 hónapos határidő-hosszabbítás így a pénzügyi intézményeknek nagyon jól jön, ugyanakkor a határidőben történő felkészülés még így is jelentős kihívást jelent.

Magyarország a kormányközi egyezmények közül az úgynevezett első modellről tárgyal az Egyesült Államokkal. Az egyezmény (IGA-1) értelmében a FATCA-szabályoknak való megfelelés kötelező lesz a magyarországi pénzügyi intézmények számára. A tervezett egyezményhez csatolt második számú melléklet rendelkezik azokról a kivételekről és könnyítésekről, amelyek bizonyos körülmények fennállása esetén lehetőséget biztosítanak a FATCA-megfelelés könnyített elérésére. Az előbbi kivételek részleteiről jelenleg tárgyalások folynak.

(Forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (6. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. március 27.

15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak Budapesten

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az OECD közös budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) idei első rendezvényén 15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak kedden, hogy megvitassák a mindennapi gyakorlatukban felmerülő közös kihívásokat – tájékoztatott szerdai közleményében a hivatal.

2024. március 27.

Jogosulatlanul segítette elő kötvények jegyzését a Timberland Finance International fióktelepe

Az MNB 30 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Timberland Finance International GmbH & Co. KG magyarországi fióktelepére jogosulatlan függő ügynöki tevékenység miatt. A társaság fióktelepe kötvények jegyzését segítette elő hazai ügyfelek részére anélkül, hogy tevékenységét a jegybank előzetesen nyilvántartásba vette volna – jelentette be szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).