Hogy kezdjünk neki a lakáshitel támogatásnak?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Sokan, sokfelől közelítenek a lakáshitel támogatás megvalósításához. Tanulmányozhatjuk a törvényeket, aztán kiderülhet, hogy problémánk lesz az átutalással. Bekérhetünk dokumentumokat a dolgozóktól, aztán lehet, hogy olyan munkatársainkra terheltünk plusz feladatot, akik nem is lesznek erre jogosultak. A hitelező vagy a juttatást indító pénzintézettel egyeztessünk először?


Természetesen első lépésként elengedhetetlen a jogi környezet megismerése, hiszen az adómentesség feltételeit csak így tudjuk betartani. Viszont aki túl van már ezen, azt tapasztalja, hogy a személyi jövedelemadó törvény és a lakáscélú támogatásokhoz kapcsolódó NGM rendelet elég tág teret enged a megvalósításhoz, miközben szigorúan megadja az adómentességhez szükséges feltételeket és ezek dokumentációs igényét.

Utalhatunk többféle célszámlára, figyelembe vehetünk korábbi okiratokat, melyeket széles időszakon belül kell összegyűjtenünk, de ha időre nem állnak ezek rendelkezésre, akkor bizony az adómentesség helyett a juttatás értékének 120 százaléka adózik majd jövedelemként.

Ha van forrásunk a juttatás megvalósítására, akkor a törvényi környezet tanulmányozása után következő lépésként érdemes egy olyan hitelintézetet, bankot keresni, akin keresztül a munkáltató bonyolítja ezt a támogatást. Ez lehet a munkáltató bankja, de kereshetünk egészen más szolgáltatót is a feladathoz.
Alap esetben ez a partner megkapja az utaláshoz az adatokat, majd a támogatásról igazolást ad a munkáltató felé és adatot szolgáltat az adóhatóságnak.

Emellett azonban több feladatot is vállalhat. A lakáscélú támogatásról szóló NGM rendelet szerint például az adómentesség feltételeit (hitelszerződés, megvalósítás, méltányolhatóság stb.) is részben vagy egészben ellenőrizheti a munkáltató helyett egy szerződéses kapcsolatban álló hitelintézet,nagyban megkönnyítve ezzel a munkáltató helyzettét.

Belső szabályzat kell

Ha már a juttatást indító bankkal vagy a kincstárral való együttműködés részleteit pontosan megismertük, akkor munkáltatói oldalról saját magunknak tervezzük meg, hogy kiknek, milyen feltételekkel, milyen gyakorisággal adjuk ezt a juttatást.

Egészen más volumenű feladat egy korszerűsítési hitelt folyószámlára utalással támogatni, mint egy vásárolt lakás hitelének hitelszámlájára utalni.

A korszerűsítési cél megítélése, a dolgozó saját a hitelező pénzintézetnél vezetett folyószámlára érkezett pénz célszerinti felhasználásának ellenőrzése jelentős plusz feladatokat okozhat a munkáltató számára.
Azt is érdemes jó előre eldönteni, hogy kizárólag hitelt támogat a munkáltató, vagy közvetlenül a vásárláshoz, építéshez is ad pénzt.

Ha egy juttató nem kíván a teljes feladatkörrel foglalkozni, akkor nyugodtan válassza az egyszerűbb részeket a támogatás bevezetéskor.

A megszületett döntések alapján a munkáltató saját hatáskörében a saját juttatásaira készíthet egy saját belső szabályzatot, melyben pontosan meghatározhatja a juttatásban részesített munkatársak körét, leírhatja a juttatást, ennek igénybevételéhez szükséges feltételeket.

Ebben megadhatja azt, hogy csak hitelszámlára utal, vagy azt is, hogy csak a dolgozó saját a hitelintézetnél vezetett folyószámlájára.Leírhatja, hogy csak hitel törlesztést támogat vagy közvetlenül a vásárlást, építést (is). A rendelkezésre álló adminisztrációs kapacitás felmérést követően a munkáltató rögzítheti, hogy például csak azoknak ad hiteltámogatást, akik építették a lakásukat, vagy mondjuk kizárólag azoknak, akik vásárolták. Természetesen a teljes juttatási paletta megvalósítására is lehetőségünk lesz.

Az azonban fontosabb, hogy akkora feladatot vállaljunk, amit végre is tudunk hajtani, minthogy a teljes törvényi palettát kimerítsük.

Tájékoztatni a dolgozót

A helyzetelemzésre épülő szabályzatot aztán követheti a dolgozói tájékoztatás. A dolgozói tájékoztatásnak két fő funkciója van: egyrészt a dolgozó tudja, hogy mi fog történni, ki jogosult, hogyan zajlik ez a munkáltatójánál, másrészt, hogy felkészítsük arra, hogy mindent összegyűjtsön, minden dokumentumot le tudjon nekünk másolni, mindent elő tudjon készíteni, mindent le tudjon egyeztetni a hitelező pénzintézetével ahhoz, hogy a juttatás megvalósításának neki tudjunk állni.

Az ehhez kapcsolódó kérdések tisztázása és a szükséges dokumentumok ellenőrzése mellett indulhat majd a munkáltatói utalás, a juttatás tényleges megvalósítása, majd a záródokumentumok begyűjtése ad garanciát az adómentességre.


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (6. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. március 27.

15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak Budapesten

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az OECD közös budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) idei első rendezvényén 15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak kedden, hogy megvitassák a mindennapi gyakorlatukban felmerülő közös kihívásokat – tájékoztatott szerdai közleményében a hivatal.

2024. március 27.

Jogosulatlanul segítette elő kötvények jegyzését a Timberland Finance International fióktelepe

Az MNB 30 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Timberland Finance International GmbH & Co. KG magyarországi fióktelepére jogosulatlan függő ügynöki tevékenység miatt. A társaság fióktelepe kötvények jegyzését segítette elő hazai ügyfelek részére anélkül, hogy tevékenységét a jegybank előzetesen nyilvántartásba vette volna – jelentette be szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).