Ingatlanadó a panelekre, szuperbruttó, áfa, meg a többiek


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jómódúakat néhány jelképes intézkedés sújtja, az igazán gazdagokat békén hagyják. A vállalatok jól járnak a változásokkal, mindenki más pedig nagyon rosszul. A Bajnai-program adóintézkedései. Általános ingatlanadó, áfaemelés, szuperbruttó, és balladai homály az adómentes juttatásokkal, az evával, s még jónéhány üggyel kapcsolatban. Megjött a feketeleves Bajnai módra.

Bajnai vasárnapi sajtótájékoztatóján bejelentette a már ismert megszorító intézkedéseit (13. havi nyugdíj és bér eltörlése, közszolgálati bérbefagyasztás, családi pótlék befagyasztása, gázártámogatás fokozatos kivezetése, stb. – részletesen itt.)

Néhány részletet pontosított: az idei nyugdíjkorrekció megtörténik, csak késéssel, a 2010-es viszont bizonytalan időre felfüggesztődik. A nyugdíjkorhatár emelése leghamarabb 2012-től várható, erről még egyeztetni kíván az Idősügyi Tanáccsal.

Fizetnek a gazdagok?
A fizessenek a gazdagok jellegű szocialista javaslatok háromféle módon jelennek meg a Bajnai programjában: megmarad jövő év végéig a magánszemélyek különadója, a progresszív ingatlanadó, s a nagyteljesítményű autók súlyadóját megnövelnék.

A magánszemélyek 4 százalékos különadóját idén 7 millió 446 ezer forint jövedelem fölött kell megfizetni, s nagyjából 30 milliárd körüli bevételt jelent a költségvetésnek. A nagyteljesítményű autók súlyadójának megemelése még kidolgozás alatt van.

(Ha valóban az autó teljesítménye lesz a mérvadó, akkor nem lesz majd könnyű elmagyarázni mondjuk egy 163 lóerős, 97-es, mintegy félmillió forintot érő Renault Safrane tulajdonosának, mitől is számít ő annyira tehetősnek.)

A nagy meglepetés – ingatlanadó értékhatár nélkül

A legnagyobb meglepetés Bajnai adótervezetében az általános, érték alapú ingatlanadó volt – ennyire messze a Reformszövetség sem ment, ők 30 milliónál határt húztak volna. Bajnai tehát – annak alapján, amit a sajtótájékoztatón elmondott – még a panellakásokat is megadóztatná. Bajnai azt mondta, a kisebb értékű lakásokat nagyjából annyi adó terhelné, amennyi jelenleg is, de arról nem beszélt, az önkormányzatok rendszerint csak a cégeket terhelik az ingatlanokkal kapcsolatos adókkal, a magánszemélyek esetében általában nem élnek törvényes lehetőségükkel.

Bajnai arra sem tért ki, vajon a még ki sem fizetett lakás után is adót kell-e fizetni – hiszen az még bajosan tekinthető vagyonnak.

Az adó progresszív lenne, a nagyobb értékű ingatlanért arányaiban többet kellene fizetni, s lenne méltányossági elem is: a nyugdíjasok nem fizetnének.

Igazságtalan lenne

A legmesszebbmenőkig igazságtalan egy vagyonelemet – a magyarországi ingatlanokat – kiragadni, s megadóztatni – mondta az FN-nek Vadász György adószakértő, az Okisz társelnöke, a kisvállalkozások egyik érdekképviselője még a Bajnai-program nyilvánosságra hozatala előtt.

A rendszerváltás óta eltelt 20 év alatt kikristályosodott, mit is érthetünk a vagyon alatt, s óriási vagyonok is létrejöttek – mondta Vadász. A vagyon fogalmába beletartozik a műkincs, a jacht, a helikopter, a vagyoni értékű cégrész is – hívta föl a figyelmet az adószakértő. A vagyonadó bevezetését társadalmi vitának kellene megelőznie – tette hozzá.

Vadász szerint nem abból kell kiindulni, hogy azért nem adóztatunk meg minden vagyonelemet, mert el lehet titkolni, ezen az alapon a jövedelmeket sem lehetne megadóztatni. Természetesen a vagyon adóztatásánál vannak olyan gondok, hogy folyton változik a eszközök értéke – ez fönnáll az ingatlannál is, csak nem tűnik föl annak, aki benne lakik – de ez a gond jogtechnikailag megoldható lenne. A vagyont nem kellene hajszálpontosan megbecsülni, tűréshatárt kellene beépíteni a jogszabályba, s nem kellene a rendszer túlbürokratizálni sem – mondta az adószakértő. Vadász György szerint egyes skandináv országokban a széles értelemben vett vagyont adóztató, jól működő rendszerek vannak.

(A képviselői vagyonbevallásokat böngészve látható egyébként, hogy akadnak nagyon jómódú képviselők – ilyen egyébként a milliárdos Gyurcsány is -, akiknek elenyésző ingatlanvagyonuk van).A Bajnai-programnak azonban láthatóan nem ambíciója a nagy vagyonok megadóztatása.

A Szanyi-hatás

A adóintézkedéseken érződik némi Szanyi Tibor-hatás is. A szocialista képviselő még a Bajnai-program ismertetése előtt mondta el a FigyelőNetnek javaslatait. Szanyi egy köztes, 15 százalékos áfakulcsot javasolt, amelyben szerepeltek volna az alapvető élelmiszerek, a diétás, gluténmentes élemiszerek, a munkaigényes szolgáltatások – építőipar, turizmus, vendéglátás, s a távhő is. A kulcs végül ugyan 18 százalékos lett, s a termékek, szolgáltatások köre is szűkebb, de a távhő – amiről mondhatni, Szanyi szívügye, de például Hagyó Miklósé is- belekerült.

Szanyi javasolta az off shore cégekkel történő adóelkerülés megzabolását is – s lám, ez is szerepel Bajnai programpontjai között. Kérdés, hogy a program ilyen mélységű baloldali karaktere elegendő lesz az MSZP renegátabb képviselőinek, hogy kiálljanak a tőke szocialista kormányának programja mellett, ahogy az Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés vezetőjének, Kuti László nevezte a Bajnai-kormányt.

Bajnai balladai homálya

Bajnai számos adózási részletet homályban hagyott egyelőre. Nem tudni még, mi lesz a jelenleg adómentes juttatásokkal, például az étkezési jegyekkel. Bajnai az ezzel kapcsolatos kérdésre úgy válaszolt, hogy a pénteki országos érdekegyeztető ülésen egyeztet majd a sorsukról. Az álláspontja világos volt minden esetre abból a kijelentéséből, hogy szerinte nem lehet úgy adót csökkenteni, hogy számos kivételt és kedvezményt benne hagyunk az adórendszerben.

Az evával, az ekho sorsa is meglehetősen bizonytalan, Bajnai ezekről nem ejtett szót a tájékoztatón, rákérdezni nem volt módunk. Annyi biztos, hogy ezek is az adórendszer kedvezményei és kivételei közé tartoznak. Reménysugarat egyelőre Oszkó elejtett félmondata jelent ezen kedvezményes módon adózóknak.

Mi az értelme?

Az FN föltette volna azt a kérdést is Bajnainak – ha módja lett volna rá – hogy miért válságkezelő hatású a munkaerőpiaci aktivitás növelése.

Bajnai ugyanis azt mondta a tájékoztatón, hogy a gyermektámogatások átalakításával (gyed, gyes együtt maximum két év) nem megtakarítani akar a kormány, mert növelni kell a bölcsődei férőhelyek számát. Több munkáskézre, több adófizetőre van szükség – mondta Bajnai.

Válság idején azonban csökken a munkahelyek száma, mert csökken a kereslet, ezért az aktivitás – a dolgozók, és dolgozni akarók számának – növelése (például azzal, hogy hamarabb kényszerítik vissza az anyákat a munkaerőpiacra, vagy később lehet nyugdíjba menni) megemeli a munkanélküliséget.

Igaz, a Bajnai-csomag azzal számol – a prezentáció utolsó diájából ítélve – hogy a válság 2011-ben már nagyjából lecseng a nemzetközi színtéren, s megindul a világgazdasági növekedés, s ez a növekedés 2012-re még erősebbé válik.

Bajnai előadásából az derült ki: 2012-t írunk már, mire azok a gyermekek bölcsődébe kerülnek, aki a gyermektámogatás átalakítása miatt hamarabb kerülnek el anyjuk szoknyája mellől, s a nyugdíjkorhatár emelését is 2012-től kezdené el.

Válságkezelésről tehát itt aligha beszélhetünk, legfeljebb egy olyan elképzelésről, amely azt kívánja, hogy a világgazdasági növekedés, a konjunktúra újbóli remélt megindulásakor legyen elég munkáskéz, mintegy feltételezve azt is, hogy nem lesz elegendő a munkanélküliek tartalékserege.

A dán példa

Bajnai minduntalan a foglalkoztatás, a munkahelyek megőrzésének fontosságára hívta föl a figyelmet az előadásában, s rámutatott arra az összefüggésre, hogy a magas adók visszafogják a gazdaságot, így az aktívok (a dolgozók, és dolgozni akarók) arányát is.

A dián különös módon mégis az aktivitási ráta éllovasaként Dániát találjuk, Európa egyik legkeményebben adóztató államát, amely egyébként irigylésre méltó szociális hálóval rendelkezik.

Mire jó a különadó eltörlése?

Bajnai arra sem tért ki előadásában, hogyan is teremt majd munkahelyeket a vállalati különadó eltörlése. A vállalati 4 százalékos különadóból idén jó 195 milliárd forint bevétel várható (összehasonításképp: a 13. havi nyugdíj eltörlése 160 milliárd forint megtakarítást jelent egy évre vetítve). A különadót a vállalatok jövedelmére vetik ki.

Ha ez megszűnik, nő az adózás utáni eredmény, így több pénzt tud a vállalat szétosztani a tulajdonosai között, és/vagy többet tartalékolhat. Ha a vállalat a növekményt a tulajdonosainak adja, s a cég külföldi tulajdonú, az még a folyó fizetési mérleget is rontja, hiszen a jövedelem külföldre kerül, elszivárog.

Ez ellen vethető persze – ami Oldal György adószakértő, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének alelnöke véleménye is -, hogy a jövedelemnövekményt jellemzően nem profitként veszik ki majd, hanem a cégek likviditását javíthatja. Ebben az esetben is kérdés lehet, vajon ez a leghatékonyabb módja-e a munkahelyek megőrzésének.

Oldal György adószakértő az FN-nek korábban azt mondta: a különadó eltörlése igen előnyös lépés lenne a cégeknek, különösen a nagy cégeknek, akkor is, ha a társasági adó kulcsa 19 százalékra nő. A különadó alapja ugyanis sokkal szigorúbb szabályok alapján csökkenthető, mint a társasági adóé, ez utóbbit egy nagyvállalat sokkal könnyebben kihozza nullára. Márpedig nullának a 19 százaléka sokkal kedvezőbb, mint valamennyinek a 4 százaléka – magyarázta az adószakértő.

A konkrét intézkedések felsorolása elolvasható a Figyelőneten.

Forrás: Figyelőnet


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.

2024. április 24.

Ezek voltak a legnépszerűbb helyek és személyek az online médiában 2023-ban

Politikusok, sportolók, hazai és külföldi hírességek szerepelnek a leggyakrabban említett nevek között, amelyek megjelentek az online médiatérben 2023-ban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 93 népszerű médiafelület – televíziós csatornák, újságok, rádiók honlapjai, valamint hírportálok, közösségimédia-felületek, fórumok és blogok – elemzésével azt vizsgálta, kik álltak a hírek és a közbeszéd fókuszában, valamint azt is, hogy hazánk és a nagyvilág helyszínei közül melyek szerepeltek a legtöbbet.