Itt a budapesti airbnb-k vége? – Elkerülnék a belviszályt a turizmusban


Ismét áll a bál a hazai turizmus szereplői között – legalábbis az Indexhez eljutott információk alapján. A szabályozni kívánt kisebb szálláshelyek továbbra sem értik, a nagyoknak mi bajuk velük, hiszen közös érdek a hazai turizmus minél eredményesebb működése. Több szereplőt megkérdezve járt utána az Index, mi történik a magyar GDP-hez egyik legnagyobb mértékben hozzájáruló szektorban.

Maximalizálnák a nyitvatartási napokat

Az Index hasábjain nemrég a magyar turizmuson belüli háborúról írtunk, azzal a felütéssel, hogy a nagyobb szereplők „ki akarják csinálni” a kicsiket? Forrásaink szerint a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) vezetésével idén márciusban megtartott Turisztikai Tanácsadó Testület alakuló ülésén egyes érdekképviseletek részéről elhangzott, hogy „a magán- és egyéb szálláshelyek további szabályozására van szükség”.

Konkrétumok nincsenek, a szóban forgó kisebb szereplők pedig értetlenkedve szemlélik az amúgy is igencsak jelentős szabályozásuk további szigorítására való törekvéseket.

Az ügyben újabb fejlemény ütötte fel a fejét, ezúttal is konkrétumok nélkül. Több, a hazai turizmusirányítást jól ismerő forrás is arról beszélt szerkesztőségünknek, hogy alapjaiban tervezik átalakítani a magán-, és egyéb szálláshelyek működési környezetét. Ennek kapcsán kaptak szárnyra azok a híresztelések, miszerint korlátoznák a magán- és egyéb szálláshelyek éves nyitva tartóságát, azt 120–180 napban maximalizálnák.

Ezzel kapcsolatban megkerestük a három érintett, magán- és egyéb szálláshelyekhez köthető érdekvédelmi szervezetet, a Magyar Apartman Kiadók Egyesületét (MAKE), a Falusi és Agroturizmus Országos Szövetségét (Fatosz), valamint a Felelős Magánszálláshely Kiadók Egyesületét (FMKE).

Európában egyedülálló szabályozás

A magán- és egyéb szálláshelyek mindig is szabályozott környezetben működtek, a döntéshozók ingerküszöbét a hirtelen ezres nagyságrendben megjelenő, jelenleg több mint 14 ezer egységgel működő airbnb-zés haladta meg. Ráadásul egész éves nyitvatartással, amihez aztán a vidéki panziók, magánházak is csatlakoztak, amelyek a vidéki, falusi turizmus fellendülésének köszönhetően szintén az év egészére kiterjesztették nyitvatartásukat.

Ennek hatására merült fel a szektor szabályozásának szükségessége, amit a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) Guller Zoltán elnök vezetésével az elmúlt években tisztességesen el is végzett – avatott be Schumicky Balázs, a MAKE elnöke. Definiálták a magán- és egyéb szálláshelytípust, európai szinten egyedülálló módon valamennyi szálláshely részére előírták a kötelező, napi szintű adatszolgáltatást, aminek köszönhetően a hazai turizmus egy hatalmas, naprakész adatbázissal rendelkezik. Ezen túlmenően bevezették a kötelező szálláshely-minősítést, ami szintén egyedülálló Európában. Négyszázalékos turizmusfejlesztési hozzájárulást is fizetniük kell a magán- és egyéb szálláshelyeknek, csakúgy, mint a szállodáknak.

„Az elmúlt években tehát a szállodalobbi hatására rendkívül jó szabályozást dolgoztak ki a magán- és egyéb szálláshelyekre vonatkozóan, az állam transzparens módon minden adatot lát” – mondta Schumicky Balázs.

Szembemenne a hazai turizmus főbb stratégiai céljaival

Az Európában egyedülálló szabályozás okán legelőször arra voltunk kíváncsiak, hogy miért van szükség további szabályozásra, és valóban készülőben van-e egy nyitvatartási korlátozás.

A Fatosz megkeresésünkre leszögezte: őket senki sem kereste a témában, ők is „kósza hírekből” értesültek róla, de bíznak benne, hogy a korábbi ígéretek szerint minden kisebb-nagyobb horderejű változtatás előtt kikérik az érintett érdekképviseletek véleményét, meghallgatják javaslataikat.

A kiadható napok számának korlátozása ellentétes lenne a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 – Új turizmus, stratégiai céljaival, amely a hazai turizmus vendégéjszakáinak számának országos szintű növelését, illetve a hazai szálláshelyeken történő magasabb költést szeretné elérni, legyenek azok kereskedelmi vagy magán- és egyéb szálláshelytípusok

– szögezte le a Fatosz elnöke.

Frankó Pál szerint másrészről óriási hiba lenne minden magán- és egyéb szálláshelyet egy kalap alá venni, hiszen a kategóriát sokféle szálláshelytípus alkotja. „A stratégiai cél szerint elérni kívánt vendégéjszakaszámhoz jelenleg is nagyban hozzájárulnak a magán- és egyéb szálláshelyek, legyenek azok Budapesten vagy vidéken. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter éppen azt kérte a Turisztikai Tanácsadó Testülettől, hogy deregulációs javaslatokat tegyenek részére. Ezt a testület tagjai megtették. Furcsa lenne, ha ezután további szabályokat, korlátozásokat vezetnének be” – világított rá.

A szakma teljes sötétségben tapogatózik, így az sem világos, hogy az említett korlátozást mikortól vezetnék be, és hány napban szabnák meg a nyitvatartást. „Bízunk benne, hogy az erről szóló információk minden valóságalapot nélkülöznek. A korlátozás ténye semmilyen mértékben nem elfogadható. Turizmusszakmai indokai nem lehetnek, és súlyosan veszélyeztetné a vállalkozás szabadságát, valamint a tulajdonnal kapcsolatos jogokat” – hangsúlyozta Frankó Pál.

„Az FMKE reméli, hogy valóban a működési feltételek javításáról van szó, nem pedig az egyéb és magánszálláshelyek működésének további adminisztrációs és egyéb korlátozó intézkedésekkel történő ellehetetlenítéséről. A sajtóhírekből és egyéb információkból az FMKE is folyamatosan értesül arról, hogy a Magyarországi Ifjúsági Szállások Szövetsége (MISZSZ), a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (Vimosz) és különösen a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) folyamatosan újabb szabályozásokat sürget, aminek részleteire egyáltalán nem térnek ki” – mondta Wakszmann Csaba, az FMKE alelnöke.

Szerinte az említett szervezetek igénye unikális, ami ebben az esetben egy negatív jelenség, hiszen

információink szerint más piaci szektorban nemigen található olyan, hogy az egyik szabályoztatni akarja a másikat. Az MSZÉSZ lobbicéljai között évek óta folyamatosan szerepel az egyéb és magánszálláshelyek további szabályozása. Az FMKE a maga részéről ezen lobbicélkitűzést nehezen tekinti barátságos és üzletileg együttműködő lépésnek

– tette hozzá.

A kormány szeptember 30-i határidőt adott a nemzetgazdasági miniszternek, hogy terjesszen elő jogszabály-módosítási javaslatot: az erről szóló, Orbán Viktor miniszterelnök által jegyzett határozat megjelent a Magyar Közlönyben.

Ebben többek között az szerepel, hogy „a turizmusfejlesztési célok megvalósítása érdekében felhívja a nemzetgazdasági minisztert, hogy – az érintett miniszterek bevonásával – vizsgálja meg a Turisztikai Tanácsadó Testület turisztikai ágazatot érintő további jogszabály-módosítási javaslatait, és az ágazatban működő vállalkozások működési feltételeinek javítása érdekében készítsen előterjesztést a Kormány részére a szükséges jogszabály-módosításokról”.

Az FMKE az idei évben több javaslatot is előterjesztett a turizmusszektorban, szállásszolgáltatás területén működő mikro- és kisvállalkozások érdekében Guller Zoltán és Nagy Márton részére, de ez idáig nem érkezett reakció – mondta az egyesület elnöke.

Ígéretet kaptunk Guller Zoltántól és Nagy Mártontól, hogy minden, a magán- és egyéb szálláshelyeket érintő törvénymódosítási szándék előtt kikérik a véleményünket. Mindketten szavatartó emberek, és mivel még senkit nem hívtak tárgyalóasztalhoz, így arra következtetek, hogy a további szabályozással kapcsolatos információk nem állják ki a valóság próbáját

– egészítette ki Schumicky Balázs.

A kormány stratégiai céljait is veszélyeztetné

Az érdekképviseletek nem tudnak róla, hogy a szóban forgó intézkedések mögött volna bármilyen hatástanulmány. Azt azonban biztosra veszik, hogy kedvezőtlen hatással lennének a kormány turizmust érintő ambiciózus célkitűzéseire: a fürdővárosokra, a Budapestre irányuló turizmusra vagy az Egész évben Balaton-koncepcióra.

„Főszezonban, főleg a nyári időszakban nem nehéz vendéget szerezni, azonban pont azért készült az elmúlt években számos hatástanulmány, hogyan lehetne versenyképesebbé tenni országunkat, és desztinációnként minden évszakban megtalálni azt a markáns vonzerőt, ami miatt a vendégforgalom élénkülni tud. Elő- és utószezoni ajánlatokkal, aktívabb értékesítési tervekkel és erősebb online jelenléttel a szálláshelyek többségének sikerült elérnie, hogy ne csak a nyári időszakban, hanem egész évben vendégeket tudjon fogadni. A kereslet is egyre inkább felfedezi Magyarországot, és számos kiváló minőségű magán- és egyéb szálláshely jött létre az elmúlt években. Ezeknek a meglévő kapacitásoknak a nem megfelelő kihasználtsága hatalmas veszteséget okozna a turizmusban, mely nemzetgazdasági szinten is kiesést hozna magával” – mutatott rá Frankó Pál.

„A vidéki, az elmúlt 4 évben folyamatosan fejlesztő üzemeltetők és szálláshely-tulajdonosok versenyképességét rendkívül negatívan érintené egy 120–180 napos korlátozás, utóbbi esetében pusztán az év felében lehetne nyitva. Jelenleg nagy részük lényegesen hosszabb ideig, akár egész évben várja vendégeit” – tette hozzá a Fatosz elnöke, aki sorra vette, hogy már így is milyen adminisztrációs terhek nyomják a magán- és egyéb szálláshelyek vállát, mint ahogy minden más szálláshelytípusét.

  • NTAK (Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ) bevezetése – vele egyidejűleg a napi adatszolgáltatási kötelezettség bevezetése.
  • VIZA (Vendég Információs Zárt Adatbázis) használata és bevezetése.
  • Négyszázalékos turizmusfejlesztési hozzájárulás.
  • Időközben történt egy áfacsökkentés – 18-ról 5 százalékra mérsékelték a szálláshely-szolgáltatás áfáját. Csakhogy ez a szállodák terhét csökkentette, a magán- és egyéb szálláshelyeket üzemeltetők, elsősorban adószámos magánszemélyek, illetve egyéni vállalkozók nem voltak áfakötelesek, így rájuk ez a könnyítés nem vonatkozott, nekik tehernövekedés a bevételük után a 4 százalékos hozzájárulás.
  • Megjelent az egységes szempontrendszer szerinti kötelező szálláshely-minősítés.

Magyarországon körülbelül 30-35 ezer magán- és egyéb szálláshely van, amivel a turizmus legnagyobb csoportját alkotják. Frankó Pál szerint ezért több szempontból is érthetetlen, hogy miért épp a legtöbb egységgel rendelkező szálláshelytípust pécézték ki. Ahogy arra fentebb, illetve előző cikkünkben rávilágítottunk, a magán- és egyéb szálláshelyekkel szembeni regularizációt a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége forszírozza a leghangosabban. A kisebb szereplők szerint érthetetlen módon, hiszen a szállodák, illetve a magán- és egyéb szálláshelyek vendégkörében igen kicsi a közös halmaz. Ebből kifolyólag a kisebb szálláshelyeken megforduló vendégek a korlátozások hatására kis eséllyel kötnek ki szállodai szobákban vagy a főleg a nagyobb külföldi turistacsoportok – például lány- vagy legénybúcsús – által keresett hostelekben.

Az MTÜ adatai szerint 2023-ban közel 16 millió vendég több mint 41 millió vendégéjszakát (amelyből 85 százalék külföldi turista) töltött el Magyarországon, ami azt jelenti, hogy a vendégek száma 5, a vendégéjszakáké pedig 3 százalékkal lett magasabb a 2022-es évinél. Ez azt eredményezte, hogy a szálláshelyek összbevétele elérte a 180 milliárd forintot, ami 23 százalékos növekedés a megelőző évhez képest.

Az Indexnek nyilatkozó érdekképviseletek KSH-adatok szerinti számítása szerint 2023-ban 11 866 669 vendégéjszakát töltöttek el külföldi turisták Budapesten. Közülük 7 025 473 választott szállodát (59,20 százalék), 3 840 184 foglalás történt magán- és egyéb szálláshelyeken (32,36), míg közösségi szálláshelyet 1 001 012-en választottak (8,44 százalék). Ebből is jól látszik, hogy a vendégéjszakák harmadát adó magán- és egyéb szálláshelyek jelentős súllyal bírnak a hazai turizmusban.

Airbnb vagy nem airbnb?

Fontos annak tisztázása, hogy mit értünk magán- és egyéb szálláshelyeken, ugyanis tág fogalomról beszélhetünk – hogy pontosan milyen meghatározás vonatkozik rá, arról szintén korábbi cikkünkben értekeztünk. A tisztánlátás azért fontos, mert a szabályozás szükségességét sok esetben összemossák az airbnb-vel. De akkor az airbnb, illetve a magán- és egyéb szálláshelyek külön kategória? Nem.

JOGI SZEMPONTBÓL NINCS OLYAN SZEREPLŐ, HOGY AIRBNB. RÖVID TÁVÚ SZÁLLÁSKIADÁSRÓL VAN SZÓ, AMIT A PLATFORM UTÁN AIRBNB-ZÉSKÉNT APOSZTROFÁLNAK, DE UGYANÚGY A MAGÁN- ÉS EGYÉB SZÁLLÁSHELYEK KÖZÉ TARTOZNAK.

Épp ezért nem egyértelmű az a kijelentés, hogy szabályozni kell a magán- és egyéb szálláshelyeket. Az érintettek ilyenkor érthetően felkapják a fejüket, hogy a teljes csoportra gondolnak, vagy csak egy részére, például az airbnb-lakásokra.

Az airbnb-k működését pontosan ugyanaz a jogszabály (239/2009. korm.-rendelet) szabályozza, mint a hotelekét, a törvényi felügyeletet ugyanúgy a jegyzők látják el, a tevékenységet bejelentve kell folytatni, 3 évenkénti átfogó ellenőrzésen kell résztvenni. Cég formájában üzemeltetett apartmanként ugyanúgy fizetnek adót, mint a hotelek. Az 1–3 apartmant üzemeltető magánszemély az extra szja-n kívül fizet idegenforgalmi adót, turizmusfejlesztési hozzájárulást, építményadót, áfát, továbbá jutalék utáni áfát.

„Az Airbnb egy gazdasági vállalkozás, szállásközvetítő platform, így szakmailag teljesen hibás megközelítés, hogy összemossák az egyéb és magánszálláshely szálláshelytípusokkal. Az Airbnb-platformon bármilyen szállástípus – a jurtától a szállodákig – hirdethet országszerte bárhol, ugyanazon feltételek mellett. A budapesti egyéb és magánszálláshelyek létjogosultságára mi sem nagyobb bizonyíték, hogy az összes szállásközvetítő platform meglátta az üzleti lehetőséget, hogy óriási az igény ezekre a szállástípusokra is, ezért fejlesztéseiket is ennek figyelembevételével tette meg és teszik meg jelenleg is. Kikérik az üzemeltetők/működtetők véleményét, és fel is használják azokat. Míg ezek a platformok működésük korábbi időszakaikban inkább a szállodákra hegyezték ki a szolgáltatásaikat, a későbbiekben a fejlesztéseik alapján azokra is fókuszáltak, akik csak egy vagy néhány egységgel folytatják a szállásszolgáltatás tevékenységet. Ezen tények és információk figyelembevételével az FMKE számára értelmezhetetlen az airbnb-szabályozás felemlegetése, ezért egyesületünk úgy tekinti, hogy magát a céget kívánják szabályozás alá vonni” – mondta Wakszmann Csaba.

Nemzetközi – többek között New York-i – példák támasztják alá, hogy az airbnb-k korlátozásával a hotelek kihasználtsága nem nőne. Felmérések szerint az airbnb-k vendégeinek háromnegyede ez esetben más desztinációt választana magának, így az ország és az érintett település elesik a turisták által termelt bevételtől, adóktól. A szállodaszövetség is elismeri egyik levelében, hogy a két szálláshelytípus (magán- és egyéb szálláshelyek, illetve szállodák) más vendégkört ér el.

Sokszor jelenik meg kritikaként, hogy az airbnb-k vendégei zavarják a társasházban élőket. A magán- és egyéb szálláshelyek döntő többsége 2–4 fős lakás. A problémát a társasházakban működő ifjúsági szálláshelyekre (hostelekbe) érkező nagy létszámú bulituristák okozzák – jelezték az érdekképviseletek.

Egyenlő feltételeket szeretnének

Azt mindegyik érdekképviselet leszögezte,

SEMMIKÉPP SEM SZÁNDÉKUK EGY IPARÁGON BELÜLI ELLENTÉT SZÍTÁSA, CÉLJUK PUSZTÁN A NÉZETELTÉRÉS MÖGÖTT MEGHÚZÓDÓ OKOK MEGLELÉSE, EZÁLTAL A HELYZET TISZTÁZÁSA, HISZEN – MINT MONDTÁK – UGYANAZÉRT A CÉLÉRT, A MAGYAR TURIZMUS MINÉL EREDMÉNYESEBB MŰKÖDÉSÉÉRT KÜZDENEK. MINDEZT AZONBAN EGYENLŐ FELTÉTELEK MELLETT, EGYMÁST TÁMOGATVA SZERETNÉK ELÉRNI.

Sőt, elmondták, hogy nyitottak az észszerű, minden szereplő érdekét szolgáló további szabályozásra. Példaként említették

  • a gyorsan növekvő új magán- és egyéb szálláshelyek számának korlátozását úgy, hogy eközben a már meglévőket nem hozzák hátrányos helyzetbe. Kérdésünkre, hogy ez nem a piac korlátozását jelenti-e, úgy válaszoltak; valóban lehet úgy értelmezni, ám nem vesz el szerzett jogot, amit a szállodaszövetség lobbija céloz. Emellett azért van rá szükség – világítottak rá – mert a rengeteg piaci szereplő jelentősen torzítja az árakat, ami tömeges szálláshely-bezárásokat vonhat maga után.
  • Ennél is nagyobb probléma lehet a „feketézés”, vagyis a hivatalos engedély nélküli szálláskiadás, ahogy a hotelek esetén óriási gond a szürke pénzek kifizetése a munkavállalóknak. Ez azonban nem ok a teljes magán- és egyéb szálláshelyszektor ellehetetlenítésére. Az érdekképviseletek évek óta közös javaslatokkal igyekeznek segíteni a feketézők elleni fellépést. Sajnálatos, hogy semmilyen ez irányú hatékony intézkedés eddig nem történt.
  • Felülvizsgálatra szorulhat azon társasházak helyzete, amelyek kvázi hotelekként működnek, ám mégis egyéb szálláshelyre vonatkozó szabályok mellett üzemelnek.

Észszerű szabályozásra nyitottak vagyunk, egészen addig, amíg az egyenlő versenyhelyzet fennáll. Azonban ha a szállodák, a hostelek, valamint a panziók egész évben nyitva lehetnek, a magán- és egyéb szálláshelyek nyitvatartása pedig korlátozott, az minden, csak nem egyenlő verseny – jelezték az érdekképviseletek.

A TELJES cikk IDE kattintva érhető el.

Forrás: Index


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 13.

A közvetett adózás rendszere Algériában (3. rész)

Az áfát 1992-ben vezették be, az elsősorban az ipar és a kereskedelem adóztatására fókuszál. Algériában az áfa a szolgáltatásnyújtás helyett az “egyéb műveletekre” vonatkozik, ide tartoznak például az átruházott jogok, a bérbe adott eszközök vagy az elvégzett tanulmányok. Jöjjenek az érdekes részletek!