Jobban járunk az e-közigazgatással


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az adóügyek zöme már ma is elektronikusan intézendő, s egyre több más ügy is.


Évek óta halljuk, hogy a bürokráciát illetve az adminisztrációt csökkenteni kell a vállalkozások számára is. Ez nagyon kedvező lenne mind a magánszemélyek, mind a vállalkozások számára, de sajnos érezhető csökkenés nem tapasztalható. A vállalkozások esetében gátolja ennek a célnak a megvalósulását, hogy az adócsalás elleni küzdelem igen sok adatszolgáltatás, nyilvántartás, nyilatkozat bevezetését kívánja meg. Talán fel kellene ismerni azt a tényt, hogy egy mikro-vállalkozás nem képes annyi árbevételt kitermelni, melyből –elmaradások nélkül – be tudja fizetni a rengeteg adót. Gondolhatunk arra, hogy az árbevétel növelése, illetve a nyereség növelése, vagyis a vállalkozás növekedése lehet a megoldás.

Aki vállalkozásba kezd, annak előzetesen tájékozódnia kell

  • az azonos tevékenységet végzők árszínvonaláról, az elérhető kezdő árbevételről,
  • és a kalkulált árbevétel illetve létszám alapján befizetendő adókról.

A szakirodalom ma már egyértelműen bizonyítottnak tekinti az internet, az infokommunikációs eszközök és szolgáltatások – ezen belül is az e-közigazgatás – elterjedtsége, illetve a gazdasági növekedés és foglalkoztatottság közötti pozitív összefüggést.

Ezért a kormányzat is arra törekszik, hogy rövid időn belül minden államigazgatási ügyet elektronikusan intézzünk. Az adóügyek zöme már ma is így intézendő.

Az elektronikus ügyintézés egyszerűbb és gyorsabb, mint a hagyományos, személyes megjelenéshez kötött ügyintézés. Mármint annak, aki rendelkezik a számítógép és egyéb elektronikai eszközök felhasználói szintű ismeretével. Az elektronikus szolgáltatások igénybevétele az informatikai infrastruktúra meglétét és a szolgáltatások igénybe vételéhez szükséges ismeretek meglétét is feltételezi. Ez a vállalkozók számára kiemelt fontosságú.

Az e-közigazgatás teljes körű elterjesztése több előnnyel jár mindenki számára. Például:

  • az ügyfélnek kényelmesebb és egyszerűbb,
  • az államnak olcsóbb és hatékonyabb,
  • az e-szolgáltatások bevezetésével csökken a hatósági ügyintézésre fordított idő,

-az ügyintézés nem helyhez vagy időhöz kötött, a vállalkozó vagy az arra kijelölt munkatársa gyakorlatilag bárhonnan és bármikor el tudja indítani a fontos ügyeket, stb.

Hátránya, hogy kis falvakban sok helyen nincs internet-kapcsolat és az idős emberek nem szeretnének a számítógéppel bajlódni. Pista bácsira, az egyéni vállalkozóra azonban szükség van, mert ő javítja meg a különböző háztartási szerelvényeket a faluban. Ezért örömmel hallottam, hogy ilyen kisebb térségekben lehetőséget teremtenek a személyes ügyintézésre is. Pista bácsinak kevéssé van szüksége arra, hogy az interneten hirdesse a szolgáltatását, mert kapacitását amúgy is leköti a falu lakossága.

A nagyobb vállalkozások azonban ma már nem engedhetik meg maguknak, hogy ne legyen honlapjuk az interneten, illetve ott ne hirdessék tevékenységüket.

Számvitel A-tól Z-ig 2015

• hatályos számviteli törvény és a kapcsolódó jogszabályok
• még több és részletesebb magyarázat és példa
• jogszabályi hivatkozások
• két új témakör: – a bizalmi vagyonkezelés, mikrogazdálkodói számvitel

Rendelje meg most!

Egyértelmű korreláció mutatkozik a vállalkozások árbevétele és az elektronikus ügyintézés gyakorlata között. Minél nagyobb árbevétellel rendelkezik egy cég, annál nagyobb arányban veszi igénybe az e-közigazgatási szolgáltatásokat. Az 50 és 100 millió forint közötti árbevételű cégek kb. 65%-a használja az elektronikus szolgáltatásokat.

 

Az e-közigazgatás előnyös a lakosság szempontjából is, mert

  • költségmegtakarításokat eredményezhet: az utazási költségek, az offline ügyintézéshez kapcsolódó esetleges díjak megtakarításával csökkentik a hivatali ügyintézés költségeit;
  • a képzésekkel és munkahelyekkel kapcsolatos információk egyszerű elérhetősége nagyobb és gyorsabb elhelyezkedési lehetőségeket biztosít az állást keresők számára,
  • az utazásra, sorban állásra és ügyintézésre fordított idő csökkenése kevesebb kieső munkaórát, vagy az egyéb célokra rendelkezésre álló idő bővülését eredményezi;
  • az infokommunikációs technológiák segítik a közszféra tömeges adatainak hatékonyabb feldolgozását, az internet-alapú alkalmazások olcsóbbá teszik az adatgyűjtést és továbbítást.

Miért kell mindenkinek szorgalmazni azt, hogy a vállalkozók, ügyvezetők rendelkezzenek számítógépes ismeretekkel és az infokommunikációs eszközök, programok használatával kapcsolatos tapasztalatokkal?

Az Ügyfélkapu egy elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszer, amelyen keresztül az ügyfél egyedileg azonosított módon biztonságosan léphet kapcsolatba az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó közigazgatási szervekkel és közintézményekkel, többek között az adóhatósággal is.

A személyes ügyfélkapu létrehozásához regisztráció szükséges, melyet – sok más szerv mellett – a területileg illetékes Kormányhivatalban lehet személyesen intézni. Ügyfélkapu létesítéséhez érvényes e-mail cím és egyedi felhasználói név megadása szükséges.

Az elektronikusan intézhető ügyek teljes és aktuális listáját az ügyfélkapun belépve az „Elektronikusan intézhető ügyek” menüpontban tekinthetik meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. december 6.

Az utalványok uniós áfaszabályozása (3. rész)

Az Európai Unió Bizottsága a közelmúltban jelentést készített az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak az Irányelv 410b cikke alapján az utalványok fogalommeghatározása, forgalmazási láncai és a be nem váltott utalványok áfaszabályozásáról. E jelentés alapján megvizsgáljuk az utalványok témakörét az áfa-rendszerében.

2024. december 6.

A civil szervezetekre vonatkozó szabályok a társasági adóban

A civil szervezetek gazdaságban betöltött egyedi szerepére tekintettel, ezen szervezetek társaságiadóalap-megállapítási és -fizetési kötelezettségeit a jogalkotó az általános, valamennyi gazdálkodóra vonatkozó szabályokat szem előtt tartva, de az egyedi sajátosságokat figyelembe véve határozza meg. Írásunkban a civil szervezetekre vonatkozó rendelkezéseket és azok gyakorlati alkalmazását ismertetjük, figyelmet fordítva a közhasznú minősítéssel rendelkező szervezetekre vonatkozó speciális szabályokra is.