Kis kedvezmények a kicsi adócsomagban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Meglepően rövid, indokolással együtt is 20 oldalas adótörvény-javaslatot nyújtott be a kormány az Országgyűlésnek. A várt szja- és áfacsökkentésen túl újdonság, hogy a nagyot növekvő cégek növekedési adóhitelt kaphatnak. Jobban járnak a bankok, a háziorvosok, a közművezeték-adót fizető cégek, vesztes a dohányipar.


Csökkenő szja, átírt kedvezmények

A törvényjavaslat a kormány ígéretének megfelelően 15 százalékosra csökkenti az szja-kulcsot; ennek megfelelően 2016-tól megemelik a családi adóalap-kedvezményt az egy-, illetve háromgyerekeseknél azért, hogy megmaradjon az idei szja kedvezmény (azaz a fizetendő adóra értelmezett kedvezmény) összege.  A kétgyermekeséknél az adóalap-kedvezmény azonban nem pusztán a csökkenő kulcs miatt növekszik, hanem mert jövőre nagyobb összeget vonhatnak le kedvezményként a fizetendő adójukból.

A családi adóalap-kedvezmény – az eltartottak lélekszámától függően – kedvezményezett eltartottanként és jogosultsági hónaponként 2016-ban:

  • egy eltartott esetén 66 670 forint (azaz marad tízezer forint az adókedvezmény)
  • kettő eltartott esetén 83 330 forint (itt nő a fizetendő szja-ra értelmezett kedvezmény az ideihez képest, mégpedig 10 ezer forintról 12500 forintra)
  • három és minden további eltartott esetén 220 000 forint (marad a 33 ezer forintos adókedvezmény).

A javaslat szerint a kétgyermekesek adóalap kedvezménye 2019-ig rendre nőni fog:

  • 2017-ben 100 000 forint (15 ezer forint kedvezmény a fizetendő szja-ra)
  •  2018-ban 116 670 forint (17500 forint)
  •  2019-ben és az azt követő években 133 330 forint (20 ezer forint).

A házastársak által együttesen érvényesíthető adóalapkedvezmény jogosultsági hónaponként 33 335 forint továbbra is (a fizetendő adóra értelmezve ötezer forint a kedvezmény). Az szja-csökkentés és a kétgyermekesek családi kedvezményének emelkedése gyermekenként 2500 forinttal összesen 135 milliárd forintot hagy a családoknál a kormány számításai szerint.

A törvényjavaslat szerint a 2016. január elsejétől hatályos 15 százalékos kamatadó az ez után keletkező kamatjövedelmekre alkalmazandó.

Kiskönyvtár az áfáról sorozat két új kötete + Vacsora-kódex

A csomag tartalma:

– Számlakiállítás és elektronikus számlázás a gyakorlatban

– Különös adózási módok az áfa rendszerében és a

– Vacsora-kódex

Rendelje meg most >>

Társasági adó: jön a növekedési adóhitel a jól menő cégeknek

Az adótörvény-javaslat bevezetné a növekedési adóhitel intézményét: ennek lényege, hogy az adóévi adózás előtti eredménynek a megelőző adóév adózás előtti eredményét meghaladó része után az adót a következő két adóév során kell megfizetni. A passzus javítja a kedvezménnyel élő vállalkozások likviditását, ezzel segítve fejlődésüket – áll a javaslat indokolásában.

A kedvezményre való jogosultság elérése a következő feltételek teljesítéséhez kötött:

  • az adózó adóalanyisága az adóévet megelőző harmadik adóévben vagy korábban kezdődött, és
  • az adózó az adóévben és az adóévet megelőző három adóévben nem vett részt átalakulásban, egyesülésben, szétválásban, és
  • az adózó adóévi adózás előtti eredménye eléri a megelőző adóév adózás előtti eredményének az ötszörösét, és
  • az adózó az előző adóévi árbevételének összegétől függetlenül az adóelőleg-kiegészítési kötelezettség teljesítésére nyitva álló határidőig az adóhatóság részére nyilatkozik arról,

hogy a növekedési adóhitelre vonatkozó rendelkezéseket kívánja alkalmazni.

A megelőző adóévben negatív adózás előtti eredménnyel rendelkező adózók is jogosulttá válhatnak a kedvezményre. Ilyen esetben az adózás előtti eredményben mutatkozó növekmény összegének legalább a megelőző adóévi adózás előtti eredmény abszolút értékének az ötszörösét kell elérnie.

További enyhítés az adózók számára, hogy a bírság, továbbá az adózás rendjéről és a társadalombiztosításról szóló törvényekben előírt jogkövetkezménynek a visszatérítése miatt az adóévben bevételként elszámolt, korábban növelő tételként figyelembe vett összeg is csökkenti az adóalapot.

Csökken a sertésáfa

Az ígéretek szerint a házi sertéshús frissen, hűtve vagy fagyasztva árukategória áfája 5 százalékosra csökken 2016-tól. A kormány számításai szerint 25 milliárd forintnyi áfabevételtől esik el a büdzsé az áfacsökkentés nyomán.

Csökken a banki különadó

A kormány a törvényjavaslatba foglalta az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal kötött egyezségét, így a bankadó felső kulcsa 2016-ban 0,53 százalékról 0,31 százalékra, 2017-ben és 2018-ban 0,21 százalékra csökken. További változás, hogy jövőre a hitelintézetek adóalapjukat nem a 2009-es, hanem a 2014-es mérlegfőösszeg alapján állapítják meg, és a fizetendő bankadó mértéke nem haladhatja meg a 2015. adóévre fizetett bankadó összegét. Jövőre a rendelkezés nyomán mintegy 60 milliárd forinttal kevesebb különadót fizethetnek a bankok.

Emellett nem kell különadót fizetniük a kockázati tőkealap-kezelőknek a forgalmazó és befektetési alapok különadójaként.

Enyhül a közművezetékek adóztatása

Az új nyomvonalon létesítendő közművezetékek, különösen a hírközlési vezetékek létesítését, valamint a meglévő hírközlési vezetékek fejlesztését adott esetben hátrányosan befolyásolja az adófizetési kötelezettség – olvasható az indokolásban.

Ezért az új nyomvonalon létesített közművezetékek, valamint a kifejezetten gyors (100 Mbps sebességű) szélessávú internet-szolgáltatás nyújtására alkalmassá tett vezetékek (vezetékszakaszok) után az adófizetési kötelezettség az üzembe helyezésük után 5 évvel kezdődik.

Rosszul jár a dohányipar

A dohányipari vállalkozások által idén fizetett, egyszeri dohányipari hozzájárulás állandó közteher lesz a törvényjavaslat elfogadása esetén. „Továbbra is szükséges e közteherből eredő bevétel a dohányzás okozta egészséghatások miatt megnövekedett egészségkiadások kompenzálására” – indokol a kormány. Dohányipari vállalkozások egészségügyi hozzájárulásából jövőre 11,5 milliárd forintnyi bevételt irányzott elő a 2016-os költségvetés tervezete.

Kevesebbet adózhatnak a háziorvosok

Átírnák a helyi adókról szóló törvényt, így az önkormányzat rendeletében adóelőnyt biztosíthat „azon háziorvosi tevékenységet folytató vállalkozó” számára, amelynek összes árbevételének legalább 80 százaléka származik a háziorvosi tevékenységéből és adóalapja nem haladja meg a 10 millió forintot. Ez az adóelőny de minimis támogatásnak minősül. A kabinet szerint az intézkedés 6300 háziorvosnak jelenthet mintegy 200 ezer forintos tehercsökkentést.

A törvényjavaslat az egészségügyi szolgáltatási járulék havi összegét az idei 6930 forintról 7050 forintra emelné 2016. január 1-től.

Ami kimaradt

A reklámadó nem szerepel a beterjesztett javaslatban. Tállai András államtitkár  az adótörvényről az új kapcsolódó szóló sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy külön törvényben terjesztik be majd a reklámadót – annyit mindenestre a költségvetési javaslatból már tudunk, hogy az adónemből 10,9 milliárdot vár a kormány, jóval többet, mint amit idénre terveztek.

Nem találni nyomát a beterjesztett javaslatban annak a korábbi lapértesülésnek, hogy 2016 januárjától a jelenlegi 27 százalékról 18 százalékra csökkentenék az internet-előfizetés áfáját. A sertésáfa 5 százalékosra mérséklésén túl más áfacsökkentést nem tartalmaz a javaslat. A minap a Media Hungary konferencián Deutsch Tamás által meglebegtetett telekomadó csökkentéséről sincs szó a javaslatban.
Elmarad jövőre az egykulcsos társasági adó bevezetési is, ám ez nem meglepetés, mivel ezt már a kormány a konvergenciaprogramban korábban közölte.

A számvitel nagy kézikönyve 2015 + 57 számviteli eset megoldása

  • érdekes számviteli példák
  • jogszabály alkalmazási tippek
  • döntési alternatívák
  • könyvelési lépések
  • ábrák és táblázatok

A népszerű szakkönyv áráért most az 57 számviteli eset megoldása című könyvet is megkapja!

Rendelje meg most a két könyvet egy áráért! >>


Kapcsolódó cikkek

2024. december 6.

Az utalványok uniós áfaszabályozása (3. rész)

Az Európai Unió Bizottsága a közelmúltban jelentést készített az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak az Irányelv 410b cikke alapján az utalványok fogalommeghatározása, forgalmazási láncai és a be nem váltott utalványok áfaszabályozásáról. E jelentés alapján megvizsgáljuk az utalványok témakörét az áfa-rendszerében.

2024. december 6.

A civil szervezetekre vonatkozó szabályok a társasági adóban

A civil szervezetek gazdaságban betöltött egyedi szerepére tekintettel, ezen szervezetek társaságiadóalap-megállapítási és -fizetési kötelezettségeit a jogalkotó az általános, valamennyi gazdálkodóra vonatkozó szabályokat szem előtt tartva, de az egyedi sajátosságokat figyelembe véve határozza meg. Írásunkban a civil szervezetekre vonatkozó rendelkezéseket és azok gyakorlati alkalmazását ismertetjük, figyelmet fordítva a közhasznú minősítéssel rendelkező szervezetekre vonatkozó speciális szabályokra is.