Kockázatokat hordozhat a cégkapu használata


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Idén január elsejétől kizárólag elektronikusan, a cégkapu rendszeren keresztül intézhetik adóügyeiket a hazai vállalatok, ezért a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is minden hivatalos iratot ezen a felületen keresztül juttat el a cégek számára. Hiába előzte meg egyéves tesztidőszak a rendszer bevezetését, több cég nem készült fel kellő körültekintéssel a használatára, ami jelentős kockázatot okozhat számukra – hívja fel a figyelmet a Vámosi-Nagy Ernst & Young Ügyvédi Iroda.

Már több mint fél éve kizárólag a cégkapu felületen keresztül intézhetik adóügyeiket a hazai vállalatok. A rendszer bevezetésének célja az volt, hogy megkönnyítse a kommunikációt a cégek és a NAV között. Az átállással azonban új problémák jelentek meg. Hogyan kezelhetőek a társasághoz érkező nagy mennyiségű, különböző munkavállalóknak címzett iratok? Hogyan kontrollálható, hogy ki jogosult azok megnyitására? Mi történik, ha a hozzáféréssel rendelkező munkavállaló távozik a cégtől?„Egy társaság cégkapujához számos munkavállaló hozzáfér. A rendszeren keresztül küldött iratok azonban attól függetlenül kézbesítettnek minősülnek, hogy ténylegesen az a kolléga nyitja-e meg, akinek azt az adott iratot küldték. Sőt, még akkor is kézbesítettnek minősülhet, ha az érintett munkavállalóhoz el sem jut a kérdéses irat. Bizonyos ügyek esetében így „tudta nélkül” is fontos határidőket mulaszt el a szervezet, ami jelentős következményekkel járhat” – hívta fel rá a figyelmet Dr. Bajusz Dániel, a Vámosi-Nagy Ernst & Young Ügyvédi Iroda adójogásza.

A cégeknek ezért érdemes minél hamarabb kialakítaniuk a cégkapu hozzáférési jogosultságok rendszerét és azok folyamatos aktualizálását, hogy a felület használata a folyamatos kockázat helyett valódi előnnyé váljon.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 8.

PM: erősödik a magyar-szerb adóügyi együttműködés

Stratégiai jelentőségű Szerbia és Magyarország együttműködése, annak fejlesztése, a gazdasági kapcsolatok erősítése – hangsúlyozta Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium (PM) adóügyi államtitkára a tárca közleménye szerint, miután aláírta Kerekes Józseffel, a szerb Pénzügyminisztérium államtitkárával a két ország közötti, a kettős adóztatást elkerülő egyezmény módosítását.

2024. október 8.

NAV-Figyelő 40. hét – figyelemfelhívó akció

1. NAV Figyelemfelhívó akció A NAV tájékoztatást küld azoknak a vállalkozásoknak, amelyeknek a számlaadat-szolgáltatásában, vagy áfabevallásában hibát talált. Ebben az esetben érdemes mielőbb elvégezni az önellenőrzést, így megelőzhetőek a NAV által kiszabásra kerülő szankciók. 2. Érvényes adóztatási számlaszámok Az adóhivatal honlapján elérhetők a NAV adóztatási számlaszámainak és adónemeinek 2024. október 01. napjától érvényes jegyzéke, továbbá […]