Közeledik az új transzferár rendelet szerinti nyilvántartás határideje

Szerző: Kiss Helga
Dátum: 2019. május 10.
Címkék: , , , ,
Rovat:
Idén először az új transzferár szabályok szerint kell elkészíteniük a cégeknek transzferár-nyilvántartásaikat. Kötelező az új, többszintű nyilvántartás – a fődokumentum, helyi dokumentum, és esetenként az országonkénti jelentés – elkészítése a tao-bevallás benyújtásával együtt.

2018-tól már minden kapcsolt vállalkozásnak az új transzferár rendelet (32/2017. (X.18) NGM-rendelet) alapján kell elkészítenie a transzferár-nyilvántartását. Bár az új jogszabály számos változást tartalmaz a formai és tartalmi követelmények esetében, az elkészítés határideje azonban nem változott a korábbi évekhez képest. Vagyis a transzferár-dokumentációt a tárgyévi társasági adóbevallással (TAO) egyidejűleg, de legkésőbb a TAO bevallás benyújtásának az időpontjáig el kell készíteni. A naptári évvel egyező üzleti éves adózók esetében ez a határidő 2019. május 31.

Fontos, hogy a május 31. végső határidő, amennyiben a vállalkozás ennél korábban nyújtja be a Tao bevallását, akkor a transzferár-nyilvántartásnak is korábban kell elkészülnie. Ebben az esetben pedig az adóhatóság már május utolsó napját megelőzően is kérheti a transzferár-dokumentációt egy ellenőrzés során.

Kötelező a többszintű transzferár-dokumentáció

A közelgő határidő mellett figyelembe kell venni azt is, hogy a 2018-as adóévtől minden kapcsolt vállalat számára már kötelező az új, több szintű nyilvántartási forma alkalmazása, amelynek minimálisan a fődokumentumból (Master file) és helyi dokumentumból (Local file) kell állnia. A transzferár-nyilvántartás harmadik eleme a CbC (országonkénti) jelentés, amely jelenleg csak a 750 millió eurós konszolidált árbevételt elérő cégcsoportba tartozó hazai vállalatokat érinti. A cégcsoport árbevételi adatait az adatszolgáltatási pénzügyi évet megelőző pénzügyi évre vonatkozóan kell vizsgálni.-

A transzferár-nyilvántartások tartalma kötött, új elemekkel bővült

A továbbiakban az NGM rendeletben szabályozott fődokumentum és helyi dokumentum elkészítésével kapcsolatos feladatokra koncentrálunk.

Az új dokumentációs rendelet nemcsak a többszintű nyilvántartás vezetését írta elő, hanem a fődokumentum és a helyi dokumentum tartalmi követelményeit is jelentősen bővítette. Így a nyilvántartás elkészítése, illetve a szükséges adatok begyűjtése is lényegesen hosszabb időt vehet igénybe az előző években megszokotthoz képest.

A helyi dokumentumot minden helyi tagvállalatra külön-külön el kell készíteni. Tartalmát tekintve a helyi dokumentum hasonlít a korábbi transzferár rendelet szerint elkészített önálló transzferár-nyilvántartáshoz. Azonban ennek a dokumentumnak már számos olyan további elemet is tartalmaznia kell, amely korábban nem képezte a nyilvántartási kötelezettség részét. Ilyen elem például a menedzsment felépítésének és a pontos döntési és jelentéstételi folyamatoknak a részletes ismertetése. A helyi dokumentum elkészítése minden esetben a helyi tagvállalat feladata.

A legfontosabb változás a korábbi évekhez képest, hogy 2018-tól az elkülönült fődokumentum is  kötelező eleme a nyilvántartási kötelezettségnek. A dokumentumnak a teljes cégcsoportról kell átfogó képet nyújtania. Összetettsége, illetve átfogó jellege miatt jellemzően ezt a dokumentumot a központi, vagy a konszolidációt készítő vállalat állítja össze. Ugyanakkor az anyavállalat országában irányadó transzferár szabályozás (annak hiánya),vagy az ár/érték arány vizsgálata függvényében az is előfordulhat, hogy ez mégis a magyar tagvállalat feladata lesz, melyet az adózó  – hasonlóan a helyi dokumentum elkészítéséhez – a magyar transzferár szolgáltatója segítségével tud hatékonyan megoldani.

Ekkor kiemelten fontos, hogy a Master file elkészítéséhez szükséges információ rendelkezésre álljon.

Abban az esetben, ha a fődokumentumot a csoport központilag készíti el, és bocsájtja rendelkezésre a többi tagvállalat számára (és a helyi dokumentum határidőre elkészült),úgy a fődokumentumnak alapvetően a végső anyavállalat országában érvényes határidőig kell elkészülnie. A jelentésnek legkésőbb a társaság adóévének utolsó napjától számított 12 hónapon belül rendelkezésre kell állnia, amely a naptári évvel egyező üzleti éves adózók esetében 2019. december 31. Amennyiben a fődokumentumot a magyar vállalatnak kell elkészítenie, mert ilyet nem bocsát rendelkezésére az anyavállalat, úgy az elkészítés határideje megegyezik a helyi dokumentum határidejével.

A bejegyzés szerzője Kiss Helga, az RSM Hungary adóigazgatója. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek:


Új idők a transzferárazás területén
2019. március 13.

Új idők a transzferárazás területén

A 2017. év végén jelentős átalakulás történt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szervezetén belül a transzferár területen, amelynek révén mára jóval gördülékenyebbé vált a szokásos piaci ár megállapítására irányuló kérelmek elbírálása, illetve egységesebbé és átláthatóbbá vált a transzferárakat érintő ellenőrzések során alkalmazott szakmai álláspont is.

Kapcsolt vállalkozások: idén rákapcsol a NAV
2019. március 19.

A LeitnerLeitner értesülései szerint idén várhatóan háromszor annyi célzott ellenőrzést végez majd az adóhatóság a kapcsolt - hazai és multinacionális vállalkozások körében, mint korábban.

Ezt hozza az új transzferár-rendelet
2018. november 5.

A 2018-as adóévtől új transzferár rendelet, új előírások alapján kell elkészíteni a kapcsolt ügyletekre vonatkozó transzferár dokumentációt. Mekkora változást okoz ez majd a társaságok életében? Hogyan teljesíthetik a társaságok vonatkozó kötelezettségüket?