Még várnia kell az APEH-nak a helyhatósági adóhivatalok beolvasztásával


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hasonló méretű apparátussal huszadannyi adót képesek beszedni az önkormányzatok, mint az APEH: 400-500 milliárd forintot 8000-9000 milliárd helyett.

A statisztikák szerint a helyi adóigazgatással a teljes, 43 ezres önkormányzati köztisztviselői kör hozzávetőleg öt százaléka, több mint kétezer fő foglalkozik. Az APEH revizori állománya ennél alig ezer munkatárssal bővebb. A működési költségekben sincs lényeges eltérés, az APEH költsége a bevétel egy százalékára rúg, ami kicsivel magasabb az OECD átlagánál, és jóllehet pontos adatok nincsenek, de a Területi Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) becslése szerint önkormányzati szinten sem magasabb ez az arány.

László Csaba, a KPMG adópartnere szerint nehéz indokolni, miért kellene változatlanul hagyni a jelenlegi rendszert. A volt pénzügyminiszter szerint az összevonás célja nem a létszámcsökkentés lenne, hanem a párhuzamosságok felszámolása és a hatékonyság növelése. Az APEH-nak egyébként az egyik legnagyobb problémája éppen az, hogy – különösen vidéken – kevés a revizor. Az egységesített adóigazgatással ez a probléma megoldódna. Az összevonás kézzelfogható haszna a jobb hatásfok lenne. Az iparűzési adó ellenőrzését össze lehetne kapcsolni a társasági adót érintő vizsgálatokkal, ami nem is lenne bonyolult, hiszen a két adónem szakmailag sok mindenben összefügg. Az önkormányzatok általában azt állítják, hogy saját adóhatósággal jobban be tudják hajtani az adókat, pedig ez jellemzően nincs így. A tapasztalatok szerint a társaságok jelentős része sokkal könnyebben vehető akadálynak tart egy önkormányzati adóhatósági ellenőrzést, mint egy APEH-vizsgálatot. A cégek számára is egyszerűsödne az élet, hiszen az APEH-vizsgálattal letudnák a helyi adókat is. Arról nem is beszélve, hogy egy sok telephelyes vállalkozás esetében a sok különböző önkormányzat helyett egycsatornássá válhatna a teljes adminisztratív folyamat, beleértve a bevallásokat, ellenőrzéseket, befizetéseket.

Az összevonáshoz ugyanakkor elengedhetetlen, hogy az önkormányzatok garanciákat kapjanak: el kell oszlatni azt a félelmet, hogy önállóságuk, bevételük veszélybe kerülhet.

Így az önkormányzatok számára meg kellene hagyni az adómegállapítás és a kedvezmények megállapításának jogát az iparűzési adó esetében – szögezte le László Csaba.
A TÖOSZ egyáltalán nem ért egyet azzal, hogy az APEH-nak bármi köze legyen a helyi adózáshoz, ezzel az önkormányzatiság egyik tartópillérét ütnék ki. Ha a helyi adóknál az állam venné át az önkormányzatok szerepét, az adók visszaosztása bizonytalanná tenné a gazdálkodást – mondta Zongor Gábor, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének főtitkára. Azt ugyanakkor a főtitkár sem vitatta, hogy a végrehajtásban gyenge a rendszer. A megoldást azonban nem az egységesítésben látja a TÖOSZ, hanem társulások kialakításában és a szakmai támogatásban. A szövetség fél éve indított egy szolgáltatást, amely az önkormányzatoknak nyújt segítséget (tanácsokkal és külső szakértőkkel) az ellenőrzések terén. A bevásárlóközpontoktól hemzsegő Budaörs is igénybe vette, hogy a multijait hatékonyabban ellenőrizhesse – mondta példaként Zongor.

Egyáltalán nem jellemző, hogy az önkormányzatok társulási formában intéznék az adóigazgatásukat – mondta Kőszegi Márk, a Pénzügyminisztérium helyettes szóvivője. Akik alkalmaznak valamilyen helyi adót, azok maguk intézik az adminisztrációt, tette hozzá. Kérdésünkre, hogy tovább jutott-e az igazgatás egységesítése az ötlet szintjénél, annyit árult el, hogy a tárcának pillanatnyilag nincs kész javaslata. A korábbi elképzelések egyébként arról szóltak, hogy az összevonást 2009-2010-ben lehet legkorábban megvalósítani.

Forrás: Napi Gazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 20.

A közvetett adózás rendszere Algériában (4. rész)

Az áfát 1992-ben vezették be, az elsősorban az ipar és a kereskedelem adóztatására fókuszál. Algériában az áfa a szolgáltatásnyújtás helyett az “egyéb műveletekre” vonatkozik, ide tartoznak például az átruházott jogok, a bérbe adott eszközök vagy az elvégzett tanulmányok. Jöjjenek az érdekes részletek!Az áfát 1992-ben vezették be, az elsősorban az ipar és a kereskedelem adóztatására fókuszál. Algériában az áfa a szolgáltatásnyújtás helyett az “egyéb műveletekre” vonatkozik, ide tartoznak például az átruházott jogok, a bérbe adott eszközök vagy az elvégzett tanulmányok. Jöjjenek az érdekes részletek!

2024. szeptember 19.

Kapcsolt vállalkozási viszony megítélése

„X” és „Y” társaság az ügyvezetés egyezőségére tekintettel kapcsolt vállalkozási viszonyban álló adózók. Az „Y” társaság a 100 százalékos tulajdonosa „Z” társaságnak, e két társaság tehát a többségi befolyás alapján minősül kapcsolt vállalkozásnak, az ügyvezetés egyezősége e tekintetben nem áll fenn. Az „X” és a „Z” társaság tulajdonosi háttere teljes mértékben különbözik egymástól, egyik adózó sem gyakorol többségi befolyást a másikban. Kérdésünk arra irányul, hogy „X” és „Z” társaságok között ebben az esetben fennáll-e a kapcsolt vállalkozási viszony.

2024. szeptember 19.

Adóelőnyök a megújult K+F rendszerben

A K+F tevékenységekhez kapcsolódóan már eddig is több adónemben – társasági adó, helyi iparűzési adó, innovációs járulék, szociális hozzájárulási adó, Kiva – lehetőség volt az adóalap csökkentésére vagy adókedvezmény igénybevételére. Az adózási kedvezmények mellett a kutatás-fejlesztési tevékenységek kapcsán a vállalkozások más, közvetlen állami támogatásokra is jogosulttá válhatnak. Ahhoz, hogy ezekkel a kedvezményekkel élni tudjon egy vállalkozás, fontos meggyőződni arról, hogy az adott tevékenység a hazai és nemzetközi szabályozás alapján valóban kutatás-fejlesztésnek minősül-e.