Mi is az a Webes Ügysegéd?

Szerző: Kovácsné Álmosdy Judit
Dátum: 2017. október 16.
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Két éve indult, de még alig ismerik. Mit kell tudni róla és hogyan, milyen ügyek intézésére használható a weboldal?


Ez lényegében egy olyan államigazgatási üzemeltetésű weboldal, ahol a magánszemélyek hivatalos ügyeiket intézhetik. 2015 IV. negyedévében hozták létre, de még mindig nem ismert az emberek körében. A könyvelők voltak kénytelenek beletanulni, ezért rendszeresen előfordul, hogy a magánszemély például egy gépjármű törzskönyv pótlása miatt is hozzájuk fordul. (Minél inkább igyekeznek a jogászok a saját uralmuk körébe vonni a mindennapi életünket, annál inkább csökken irántuk az emberek bizalma. Sokkal inkább fordulnak egy könyvelőhöz a megoldandó problémáikkal. Például szállásadói nyilatkozat benyújtása, stb.)

Tudnunk kell arról is, hogy a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) olyan teljes körű azonosítási szolgáltatás, mely a szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatásokban azonosítja az igénybe vevőt, és azt továbbítja a felhasználók, intézmények felé. Lehetőséget kínál az ügyfeleknek, hogy saját döntésük alapján válasszanak az elérhető elektronikus azonosítási módok közül. Így a Webes Ügysegédben intézhető ügyek nem kizárólag Ügyfélkapus azonosítással, hanem emellett Telefonos Azonosítással is elérhetőek.

[htmlbox Változásfigyeltetés]

 

A Kormány az 1312/2016 (VI.13.) Korm. határozatával döntött arról, hogy a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala – amely a webes ügysegédet üzemeltette, – jogutódlással 2016. december 31-ével megszűnt.

A Hivatal megszűnését követően a Személyes Ügyfélszolgálat feladatait a BFKH XIII. Központi Okmányirodai Főosztály látja el változatlan formában és helyszínen a 1133 Budapest, Visegrádi utca 110. címen. Okmányügyeinket így változatlanul személyesen a kormányablakokban intézhetjük. További részletes tájékoztatót itt találunk és az okmányirodákban, interneten pedig a „Webes Ügysegéd” segítségével intézhetjük ügyeinket. 0-24 órában továbbra is várja hívásaikat Magyarországról a 1818-as telefonszámon elérhető Kormányzati Ügyfélvonal. 

A webes ügysegéd segítségével 13 fő témakörhöz kapcsolódó ügyeket intézhetünk. Például: erkölcsi bizonyítvány, jármű, tájékoztatás a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban tárolt saját adatokról, egyéni vállalkozással kapcsolatos ügyek, stb.

Az egyéni vállalkozással kapcsolatos ügyek a következők:

  • Egyéni vállalkozói tevékenység megkezdése
  • Egyéni vállalkozással kapcsolatos adatváltozás bejelentése
  • Egyéni vállalkozói tevékenység szüneteltetése
  • Egyéni vállalkozói tevékenység szünetelés utáni folytatása
  • Egyéni vállalkozói tevékenység megszüntetése
  • Egyéni vállalkozói igazolvány igénylése
  • Egyéni vállalkozói igazolvánnyal kapcsolatos események bejelentése
  • Hatósági bizonyítvány igénylése egyéni vállalkozásról
  • Az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő saját adatainak megtekintése, lekérdezése.

Ez nem túlzottan sok ügy, ahhoz képest, hogy az egyéni vállalkozónak mennyi mindent kell jelentgetnie.

Az egyéni vállalkozói tevékenység szünetelésének bejelentésével, valamint a változásbejelentéssel kapcsolatos eljárások kizárólag elektronikus úton, elektronikus azonosítást követően kezdeményezhetők. 

Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdése iránti eljárás hangkapcsolatot biztosító elektronikus úton nem folytatható le.

Igen nagy problémát jelentett, hogy a könyvelők nem  kaptak részletes tájékoztatást arról, hogy az eddig az ÁNYK útján beküldhető űrlapok, adatlapok, amelyeknek különböző verziói  számítógépeikre lementésre kerültek, a webes eljárás bevezetésétől kezdődően nem használhatók. 

A korábban számítógépre lementett űrlapok mostani beküldése az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvény értelmében nem megfelelő bejelentésnek fog minősülni, azzal a következménnyel, hogy joghatás kiváltására sem lesz alkalmas, vagyis nem változtatják meg az adatot.

Tehát az egyéni vállalkozóról szóló törvény tartalmazza a különböző bejelentésekre vonatkozó szabályokat. Ezen kívül szakembereknek célszerű  ismerni a 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendeletet az elektronikus ügyintézés részletszabályairól.


Kapcsolódó cikkek:


Donald Trump továbbra is titkolná adóbevallásait
2019. november 15.

Donald Trump továbbra is titkolná adóbevallásait

Donald Trump amerikai elnök az alkotmánybíróság szerepét betöltő szövetségi legfelsőbb bírósághoz fordult, hogy az adóbevallását ne adhassák ki a New York-i ügyészségnek.

Izer: 2022-ig harmadával csökken az adók száma
2019. november 15.

Izer: 2022-ig harmadával csökken az adók száma

Az új egységes járulék, azaz a társadalombiztosítási járulék mértéke 18,5 százalék lesz 2020. július 1-jétől. Lehetővé válik, hogy a adóhatóság akár már 2021 tavaszától áfabevallási tervezetet készíthessen a hazai vállalkozásoknak.

Az adólevonás tárgyi feltételei az áfában
2019. november 15.

Az Adó szaklap írása azt mutatja be, hogy az általános forgalmi adó alanyainak milyen okiratok, illetve dokumentumok birtokában áll módjukban adólevonási jogot gyakorolni a rájuk áthárított, illetve fizetendő adóként megállapított előzetesen felszámított adó tekintetében.

EU: változnak az online értékesítés áfaszabályai
2019. november 14.

Az Európai Parlament (EP) brüsszeli plenáris ülésén megszavazta az e-kereskedelemre vonatkozó új, áfa végrehajtási szabályait, amelyek egyszerűsítik és erősítik az online termékértékesítés áfaszabályait.