NAV: átmeneti fizetési nehézség esetén célszerű csődvédelmet kérni Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ha a gazdálkodószervezet fizetésképtelenné válik, vagy fizetésképtelenséggel fenyegető helyzetbe kerül, és kizárólag a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal (NAV) szemben van tartozása, indokolt fizetési kedvezmény iránti kérelmet benyújtania. Ha átmeneti fizetési nehézséggel küzd, és más hitelezőknek is tartozik, azonban gazdasági helyzetét tekintve van reális esélye annak, hogy idővel gazdálkodását rendbe tudja hozni és képes lesz tovább működni, indokolt lehet csődvédelmet kérnie – hívja fel a figyelmet az adóhatóság a honlapján.

A csődeljárás célja, hogy az adós cég a hitelezőivel egyezséget kötve elkerülje a fizetésképtelenséget, és tovább tudjon működni, ugyanakkor a hitelezőinek is méltányosabb helyzetet biztosítson ahhoz képest, mint ha felszámolási eljárásra kerülne sor.

Ennek érdekében a cég legfőbb szerve, például taggyűlése elhatározhatja a csődeljárás megindítását. A csődeljárás elrendelése iránti kérelem benyújtásával már úgynevezett ideiglenes moratórium, azaz fizetési haladék illeti meg a céget, ha pedig a bíróság elrendeli a csődeljárást, legalább 120 napra fizetési haladékot kap, ami 365 napra is meghosszabbítható. A fizetési haladék lényege, hogy ez idő alatt a céggel szemben, átmenetileg nem lehet végrehajtást folytatni vagy végrehajtást indítani, valamint a követelések kifizetése és azok jogkövetkezménye alól is mentesül.

A fizetési haladék azonban nem öncélú, annak ideje alatt az adós cégnek meg kell tudnia egyezni hitelezőivel. Ehhez egy kibontakozási terv és egyezségi javaslat kidolgozására van szükség, melyek arról szólnak, hogyan kíván a cég kilábalni fizetési nehézségéből, és milyen feltételeket kínál hitelezőinek.

A fizetési haladék azonban bizonyos kifizetések alól nem mentesít, ezeket akkor is teljesíteni kell, ha egyébként a cég megkapta a fizetési haladékot. A NAV viszonylatában ilyen a kifizetett munkabéreket terhelő adó és járulék, valamint az általános forgalmi adó, a jövedéki adó és a termékdíj.

A fizetési haladékkal nem érintett, a NAV által végrehajtás alá vont tartozásokra végrehajtási eljárás felfüggesztése iránti kérelem terjeszthető elő. A koronavírus terjedése miatt kihirdetett veszélyhelyzet miatti fizetési nehézség ezt megalapozó és méltányolható körülmény.

A csődeljárás megindítása kapcsán mérlegelni kell ugyanakkor, hogy ha a hitelezők és az adós cég között nem jön létre egyezség, azaz ha az eljárás sikertelen, a bíróság kötelezően elrendeli a cég felszámolását. A felszámolási eljárásban is létrejöhet azonban egyezség, feltéve, hogy a hitelezők elfogadják az adós fizetési ajánlatát – mutat rá az adóhatóság.

A részletesebb tudnivalókat a csődtörvény tartalmazza.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. március 18.

Még mindig sokan nem rendelkeznek adójuk 1+1 százalékáról

Március 15. után elérhetőek lesznek az előkészített adóbevallások. Felajánljuk az adónk 1+1%-át, vagy veszni hagyjuk? Az 1+1%-on túl mennyit és hogyan adományozunk évközben? A nők vagy a férfiak adományoznak inkább?

2024. március 18.

NAV-Figyelő, 11. hét: Elérhetők a 2023-as bevallás-tervezetek

A NAV közzétett az előző évekhez hasonlóan egy gyakori kérdések kiadványt az SZJA-bevallásokról, melyekben a magánszemélyek segítséget kaphatnak arról, hogy miként kell kitölteni a bevallást, valamint, hogy egyes jövedelmek miként adóznak.

2024. március 18.

Niveus: Házon belüli flottakezelővel spórolhatnak adót a cégek

A személyautók beszerzéséhez kapcsolódó áfa visszaigénylése az általános szabályok szerint tilos, így sok vállalkozás esetében merül fel az a kérdés, hogy érdemesebb-e inkább operatív lízing vagy tartós bérlet keretében beszerezni a céges autókat. Ezzel megnyílik az áfa legalább részleges levonásának lehetősége, ami azonban értelemszerűen azzal jár, hogy a lízingbe, bérletbe adó vállalkozás működésének, profitjának költségét is ki kell fizetnie a vállalkozásnak. Nehezebb gazdasági helyzetben erre lehet megoldás, ha a cégcsoporton belül alakítanak ki egy erre szakosodott flottakezelő vállalkozást – hívta fel a figyelmet a Niveus Consulting Group.