NAV-figyelő, 13. hét: az e-szja újdonságai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az eSZJA rendszer továbbfejlesztéséről tájékoztatott többek között a NAV.

 


1. e-SZJA

Az alábbiakról tájékoztatott a NAV:

Az adóbevallási tervezetek március 5-ei publikálását követően – az eSZJA rendszer továbbfejlesztésének köszönhetően – az e-SZJA portálon azon adózók is megtekinthetik az adóbevallási tervezetüket, akik a 17SZJA jelű bevallásukat 2018. március 5-e előtt már önállóan benyújtották. Amennyiben ezek az adózók a felületen a bevallás átnézését választják az „Átnézem” gombbal, úgy részükre a „Jóváhagyás” lehetősége nem jelenik meg, csak a „Módosítás/kiegészítés” opció. Ennek a funkciónak a lényege a bevallási tervezet kiegészítésével vagy módosításával történő önellenőrző vagy adózói javító bevallás elkészítésének megkönnyítése a felületen keresztül.

2. A reklámadó legfontosabb szabályai

A NAV 66. sz. információs füzete a reklámadó 2018. évi legfontosabb szabályait foglalja össze. A törvényben 2018. január 1-től kizárólag eljárási rendelkezések módosultak, amely változásokat az új Art. bevezetése követelt meg. A reklámadó kötelezettség szabályait érintő változás nem történt.

3. Tájékoztató a közadatok újrahasznosításáról

A tájékoztató sok hasznos információval szolgál.

Az újrahasznosítás iránti igény írásban, az újrahasznosítási cél megjelölése mellett nyújtható be a NAV felé.

Amennyiben az igénylő a kérelmében megjelöli, hogy az adatot újrahasznosításra kéri, és az adat a NAV rendelkezésére áll (a kérelemben meghatározott formátumban és csoportosításban) az a Kútv. szerinti közadat újrahasznosítására irányuló igénynek minősül, tehát e törvény előírásai vonatkoznak rá.

Amennyiben az igénylő kérelmében nem jelöli meg, hogy az adatot újrahasznosításra kéri, és az adat a NAV rendelkezésére áll (a kérelemben meghatározott formátumban és csoportosításban), akkor az az Infotv. szerinti közérdekű adatigénylésnek minősül.

4. AEO kérelem formanyomtatvány

Információk elérhetőek itt.

5. ADÓVILÁG

A 2018/05. szám egyik fő témája az elektronikus ellenőrzés. Bemutatásra kerül az elektronikus kapcsolattartás, a dokumentumok továbbításának módja, szó esik az ELLUGY nyomtatványról, valamint az elektronikus kapcsolattartással kapcsolatos első gyakorlati tapasztalatokról.

További érdekes témák mellett érdemes figyelmet szentelni a 1729 jelű bevallást érintő legfontosabb változásokról szóló cikknek, valamint a reklámadó 2017. évi változásait bemutató összefoglalónak.

6. Intézkedések frissített listája

A legfrissebb lista itt.

7. Adatszolgáltatás a NAV vámadatbázisaiból

Részletek itt.

8. Változások

A 3003/2018. útmutató az egyes útmutatók módosításáról itt található.

9. Pályázati lehetőégek

Ajánlatokat várnak a PKFP-203/2016. Hálózatelemzési és adatbányászati módszerek alkalmazása a NAV kockázatkezelési tevékenységében elnevezésű pályázatra.

További pályázati lehetőség is adódik, méghozzá a Bűnügyi adatpiac és a Pénzmosás Elleni Információs Iroda publikációs felületének megvalósítására vonatkozóan.

 

A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. december 5.

Adóváltozások 2025-ben: Mire érdemes figyelni az új évben a könyvvizsgálói szemmel

Új év, új adótörvények – ahogy az ünnepi szezon közeledtével már megszokhattuk, ez az időszak korai „karácsonyi ajándékként” friss adószabályokat is hoz. Cikkünkben áttekintjük a 2025-ös adócsomag legfontosabb változásait, hogy Ön is időben kicsomagolhassa ezeket a „meglepetéseket”. Segítünk felkészülni, hogy az új évben magabiztosan és jól tájékozottan vághasson bele a teendőkbe!

2024. december 5.

A NAV fokozottan ellenőrzi a játékokat

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az ünnepek előtt kiemelten ellenőrzi, hogy biztonságos játékok kerülnek-e az üzletek polcaira, mert elkötelezett abban, hogy megakadályozza az olyan játékok forgalomba hozatalát, amelyek nem felelnek meg a biztonsági előírásoknak, hamisítványok, vagy gyenge minőségük miatt veszélyt jelenthetnek a gyermekekre.