NAV-figyelő, 9. hét: minden az ELLUGY-nyomtatványról
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A nyomtatvány beküldésére az adó- és vámhatóság előtti állandó meghatalmazott, megbízott jogosult.
1. Eseti meghatalmazottak szerepe az adóügyi ellenőrzés során
2018. január 1-vel bevezetésre került az ELLUGY nyomtatvány, melynek célja egyszerűbbé és átláthatóbbá tenni az adózók és adóhatóságok egymás közti információcseréjét. A nyomtatvány beküldésére kizárólag az adó- és vámhatóság előtti állandó meghatalmazott, megbízott, illetve egyéb – jogszabályon alapuló – azon képviselője jogosult, akinek
-
teljes körű, valamennyi elektronikusan intézhető adóügyre, vagy ennek hiányában
-
valamennyi adóügyi bevallás, adatszolgáltatás és elektronikusan teljesíthető bejelentés, beadvány, kérelem, vagy ennek hiányában
-
az egyéb, környezetvédelmi termékdíjhoz nem kapcsolódó bejelentések, beadványok, kérelmekre rendszeresített elektronikus űrlapok
benyújtására vonatkozó jogosultsága az erre a célra szolgáló EGYKE adatlapon bejelentésre került, vagy korábbi bejelentése alapján képviseleti jogosultsága a fentiek valamelyikének megfelel.
Az eseti meghatalmazottaknak az e-Papír szolgáltatás használatával van lehetőségük elektronikusan beadni beadványaikat.
2. Szervezeti struktúra
Közzétételre került a NAV szervezeti ábrája. A struktúrából egyértelműen látszik, hogy két központi szerv (Központi Irányítás és Bűnügyi Főigazgatóság) mellett számos területi szerv van jelen.
3. Az adóhatóság telefonos ügyintéző rendszere
Az ÜCC-vel kapcsolatos tudnivalókat találjuk az ezen a linken.
4. Egyes kötelezettségek késedelmes teljesítésének kimentése
A kimentési kérelem minták itt érhetőek el. Használatuk nem kötelező, csak ajánlott.
5. Friss információs füzet
az állami adó- és vámhatósági eljárásokra vonatkozó illetékszabályokról.
6. Hatósági ügyek intézésének rendjével kapcsolatos adatok
Itt minden fontos információt megtalálunk a hatósági ügyintézések rendjéről.
7. Tájékoztató a NAV közérdekű adatainak megismeréséről
Az általános tájékoztató, valamint az újrahasznosítási megállapodások itt találhatóak.
8. E heti feketelistások
Be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók
Érdemes kiemelt figyelmet fordítani az alkalmazottak időben történő bejelentésére, mert annak elmulasztása több szankciót is von maga után. A NAV kockázatos adózónak minősíti azt a felszámolás, végelszámolás alatt nem álló, cégjegyzékbe bejegyzett adózót, amely szerepel a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztató adózók közzétételi listáján.
Ha az állami adó- és vámhatóság az adózónál be nem jelentett alkalmazottat talál, a foglalkoztatotti jogviszony rendezése érdekében a jogerős határozata egy példányának megküldésével tájékoztatja a munkaügyi hatóságot és az egészségbiztosítási szervet.
Azt is fontos tudni, hogy ha egyszer felkerültünk a listára, akkor ott 2 évig fix helyünk van.
Ami a szankciókat illeti, az sem elhanyagolható, hiszen a be nem jelentett alkalmazott után az adóhatóság becsléssel állapítja meg a megfizetni elmulasztott adót és járulékot legalább a mindenkori minimálbér kétszerese után, és legalább háromhavi foglalkoztatást vélelmezve. Továbbá az adózó 1 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.
9. Az ADÓVILÁG legújabb száma
A 2018/04. szám gyakorlati tanácsokkal látja el az adózókat a KIVA új szabályai alapján készítendő első elszámoló bevallás kitöltését illetően.
Ezen túlmenően pedig az új TP szabályozás rendszerébe nyerhetünk betekintést, valamint összefoglalja a tevékenységüket kezdő egyéni vállalkozók által választható adózási szabályokat.
10. Intézkedések
Frissítették az Európai Unió által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések listáját.
11. Pályázati felhívások
Hálózatelemzési és adatbányászati módszerek alkalmazása a NAV kockázatkezelési tevékenységében
Bűnügyi adatpiac és a Pénzmosás Elleni Információs Iroda publikációs felület megvalósítása
Közúti mobil gépjármű és rakományellenőrzési rendszerek beszerzése
12. Hirdetmény…
…a 60100/113-746/2012. bü iktatószámú hivatalos irat kézbesítéséről.
A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.