NAV-figyelő: itt a friss feketelista


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók listáját közölte a NAV. A hasonló listák figyelése elkerülhetetlen része a szerződéskötés előtti minimális körültekintésnek.


2016. június 15.-én nyilvánosságra hozta a NAV a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók listáját. Az adóhatóság azon adózóknak a nevét, székhelyét, adószámát (adószámmal nem rendelkező természetes személy foglalkoztató nevét, lakcímét, adóazonosító jelét) jeleníti meg, akik (amelyek) tekintetében jogerős és végrehajtható közigazgatási vagy bírósági határozat megállapította, hogy nem tettek eleget a munkaviszony létesítésével összefüggő bejelentési kötelezettségüknek.

Ez a lista azonban nem csak egy „szamárpad”, amit látva rosszallóan bólogathatunk, majd elégedetten hátradőlhetünk, hogy „mi” bizony nem tartozunk a lista résztvevői közé. A jelentősége ennél sokkal több.

Rendszeresen felmerülő kérdés az „elvárható körültekintés” fogalmának mibenléte és terjedelme. Különböző módon értelmezi minden adóalany és az adóhatóság is, és mindenkinek más a véleménye, hogy milyen messze kell elmenni az üzleti partnerek előzetes ellenőrzése során. A bírósági jogesetek némi támpontot adhatnak, mint ahogy egyöntetűen lélegzett fel az áfa-alanyok tábora a Mahagében-Dávid egyesített ügyben hozott EUB döntés olvasásakor. Tény, hogy a döntés értelmében azon gazdasági szereplőknek, akik minden tőlük ésszerűen elvárható intézkedést megtesznek annak érdekében, hogy az ügyleteik ne valósítsanak meg – akár az áfa, akár más adó tekintetében elkövetett – adókijátszást, annak kockázata nélkül kell, hogy bízhassanak ezen ügyletek jogszerűségében, hogy elveszítik az előzetesen felszámított áfa levonásához való jogukat. Azt azonban, hogy mik azok az ésszerűen elvárható intézkedések – a döntés értelmében – alapvetően az adott ügy körülményeitől függenek, azaz egyedileg értékelendőek. Tehát a „körültekintést” minden esetben az egyedi körülményektől függő mértékben és mélységben kell elvégezni, az azonban biztos, hogy maga az adószám meglétének ellenőrzése nem elegendő.

Így tehát egy szerződéskötés előtt a NAV által nyilvántartott és rendszeresen frissített adatbázisok (és a Közösségi adószámok megerősítő lapja) áttekintése és megfelelő mérlegelése legyen a nulladik lépés az elvárható minimális körültekintésünk során.

A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (8. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. április 18.

A személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát felajánlók milliárdokról dönthetnek

Legtöbben személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát gyermekek gyógyítására és állatmenhelyekre szánják, a támogatott szervezeteknek óriási segítséget jelentenek az adóforintok, a felajánlók évről évre milliárdok sorsáról dönthetnek – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az közleményben.

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.