Nincs több gond az EKAER-rel, ha van AEO-engedélye


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az utóbbi idők legmegterhelőbb kötelezettsége és egyik legnagyobb kihívása a gazdálkodóknak az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer, közismertebb nevén az EKAER-rendszer bevezetéséhez kapcsolódó bejelentési kötelezettségek kezelése. Az RSM blogbejegyzése.


Kevés olyan kötelezettség van, amely annyi fejtörést és kérdést okozott, mint az EKAER a közel két évvel ezelőtti bevezetése óta. A NAV szempontjából sikerként értékelt ellenőrzési rendszerről van szó, amelynek köszönhetően kimutathatóan csökkent az áfacsalások száma, javult a felderítést, és az alkalmazható szankciókból még bevétel is származott.

Mindezek nem boldogítják azokat a gazdálkodókat, akik a jogszabálynak való megfeleléstől motiváltan, vagy pusztán az alkalmazható drasztikus szankcióktól félve, szeretnének megfelelni az EKAER-ből származó kihívásoknak. Minimálisra kívánnák csökkenteni a hibázás lehetőségét, és ezáltal az alkalmazható szankciók mértékét.

A tapasztalatok szerint a legnagyobb gond, hogy alapvetően sok és gyakran változó adatot kell közölni az EKAER-bejelentésekben, valamint ezek a folyamatok nehezen, vagy egyáltalán nem automatizálhatóak és nem, vagy csak nagyon nehezen integrálhatóak egy vállalatirányítási rendszerbe.

Az EKAER-bírság az egyik legszigorúbb adószankció

Márpedig érdemes odafigyelni a szolgáltatott adatokra, mert mennyiben az adózó a fuvarozott termék, vagy annak egy része tekintetében nem tett eleget a bejelentési kötelezettségének, illetve a bejelentési kötelezettségét hibásan, valótlan adattartalommal vagy hiányosan teljesíti, úgy a termék vagy annak be nem jelentett része igazolatlan eredetűnek minősül. Az állami adó- és vámhatóság az adózó terhére pedig az igazolatlan eredetű áru értékének 40 százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki. Ezen kívül, amennyiben az adóhatóság mulasztási bírságot szab ki, a fuvarozott terméket – a romlandó áruk és az élő állat kivételével – a kiszabott bírság összegének mértékéig, annak biztosítékaként lefoglalhatja. Összességében az adóigazgatásban ma ismert egyik legszigorúbb szankciórendszerről van szó.

Kedvezőbb EKAER-feltételeket is biztosít az AEO

Adott a kérdés mindenki számára, hogyan lehet elkerülni vagy minimalizálni egy ilyen szankció esélyét. A válasz nem is olyan bonyolult: AEO-engedéllyel kell rendelkezni.

Sokan ismerik már és alkalmazzák is az Engedélyezett Gazdálkodói Engedélyt ( Authorised Economic Operator ),de nem kellő alapossággal. Sokat írtunk már az AEO előnyeiről , mégis sokan ezt az engedélyt szinte kizárólag a vámjog területén tartják alkalmazhatónak, a kedvezményeket csak ezen a területen ismerik. Ez alapvetően igaz is, azonban ez az engedély a hazai jogalkotásnak köszönhetően egyre inkább teret nyer az adóigazgatás területén is. Láthatóak az előnyei a jövedéki igazgatásban, az importáfa kezelésében, de a témánknál maradva az EKAER-kötelezettség terén is.

A jogszabályban meghatározott feltételek megléte esetén bizonyos gazdálkodók az EKAER-ben egyszerűsített bejelentés megtételére jogosultak.

Egyszerűsített EKAER-bejelentés – tételenként 3 adat 22 helyett

Az egyszerűsített bejelentés lényege, hogy a normál bejelentéshez képest ( kb. 22 adat ) csökkentett adattartalmat ( mindössze 3 adat ) követel meg a rendszer az adatok rögzítésekor.

2016. október 13-tól jogszabály biztosítja az egyszerűsített adattartalommal történő bejelentés lehetőségét az AEO engedéllyel rendelkező gazdálkodók részére is, ami azt jelenti, hogy aki rendelkezik ilyen engedéllyel, jelentősen tudja csökkenteni EKAER-téren a kockázatait, valamint a mindennapi adminisztrációt.

 

A fentiekből megállapítható, érdemes AEO-t kérni a fuvarozással, szállítmányozással valamint további logisztikai szolgáltatással foglalkozóknak, de sokat segít az engedély a termék előállítását végző, valamint export és import forgalmat bonyolító gazdálkodóknak is.

Az AEO nem egy olyan engedély, amely bármelyik kormányablaknál fél óra alatt elérhető. Egy olyan engedélyről van szó, ami túlmutat a nemzeti határokon, és az egész EU területén érvényes, azt kölcsönösen elfogadják az egyes vámigazgatások. Ebből adódóan az engedélyezési eljárása komoly felkészültséget igényel, de egy AEO-projektekben járatos tanácsadó igénybevételével a lehető legkisebb energiát köti le a társaság részéről.

Hazánkban 400 körüli az AEO-engedélyes gazdálkodók száma, ami az előnyöket tekintve elenyészően alacsony szám. Figyelembe véve, hogy a vámigazgatás területén kívül is kifejti hatását, egyértelműen kitűnik, hogy az AEO-engedélyé a jövő.

A bejegyzés szerzője Falcsik István, az RSM Hungary üzletágvezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere. 


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (6. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. március 27.

15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak Budapesten

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az OECD közös budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) idei első rendezvényén 15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak kedden, hogy megvitassák a mindennapi gyakorlatukban felmerülő közös kihívásokat – tájékoztatott szerdai közleményében a hivatal.

2024. március 27.

Jogosulatlanul segítette elő kötvények jegyzését a Timberland Finance International fióktelepe

Az MNB 30 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Timberland Finance International GmbH & Co. KG magyarországi fióktelepére jogosulatlan függő ügynöki tevékenység miatt. A társaság fióktelepe kötvények jegyzését segítette elő hazai ügyfelek részére anélkül, hogy tevékenységét a jegybank előzetesen nyilvántartásba vette volna – jelentette be szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).