NYENYI 2007 – Elektronikusan egyszerűbb


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az idei év NYENYI adatszolgáltatásának legnagyobb újdonsága, hogy a 2006-os évre vonatkozó kötelezettségnek már elektronikus ügyintézés keretében is eleget lehet tenni. A jogalkotó a kötelezettre bízza, hogy kíván-e ezzel az ügyfélbarát szolgáltatással élni. A gördülékenyebb ügyintézést biztosító másik fontos változás, hogy bármelyik adatszolgáltatási forma (papír, floppy, avagy elektronikus ügyintézés) esetén lehetőség van a meghatalmazott általi teljesítésre is.

A meghatalmazottat be kell jelenteni

Az ONYF 2007-től a meghatalmazott bejelentésére egy ún. Bejelentőlapot rendszeresített. A nyilvántartásra kötelezett a Bejelentőlapon közli, hogy rá vonatkozólag ki jogosult meghatalmazottként és/vagy elektronikus ügyintézés keretében adatszolgáltatást teljesíteni, illetve módosítani.

Amennyiben a nyilvántartásra kötelezett az elektronikus ügyintézést meghatalmazott útján kívánja biztosítani, úgy – az adóhatósághoz teljesített elektronikus havi bevallás szabályaihoz hasonlóan – az Ügyfélkapu hozzáféréssel rendelkező meghatalmazott, illetve képviselő természetes személy azonosító adatait az ONYF által erre a célra rendszeresített – a ˝Meghatalmazotti eljárás˝ cím alatt ismertetett Bejelentőlapon kell bejelenteni az illetékes regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóságnak. Elektronikus ügyintézés esetén a bejelentőlap alkalmazásától nem lehet eltekinteni. A bejelentőlapot és a meghatalmazás eredeti példányát az illetékes regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóság részére az adatszolgáltatás teljesítését megelőzően legalább 30 nappal korábban meg kell küldeni. A meghatalmazás visszavonásáról, valamint a közölt adatokban bekövetkezett változásról a nyugdíj-biztosítási igazgatóságot elektronikus ügyintézés esetén is soron kívül értesíteni kell.

Az e-ügyintézés lényege

E-ügyintézés esetén a NYENYI adatszolgáltatás teljesítéséhez szükséges számítástechnikai program (NYENYI program) és a program működéséhez szükséges azonosító (indító) állomány az ONYF internetes honlapjáról (www.onyf.hu.), az ONYF elektronikus ügyintézési rendszeréből tölthető le. Az elektronikus ügyintézés keretében csoport kezelésére nincs mód. Ezzel kapcsolatban fontos tudni, hogy a fent említett bejelentőlap adatait a nyugdíj-biztosítási igazgatási szervek rögzítik, és az adatbázisba ˝rögzített˝ ügyfelek az általuk megadott e-mail címre automatikus értesítést kapnak ennek tényéről.

˝Vegyes˝ adatszolgáltatás nem lehetséges. Azaz, aki a hagyományos adatszolgáltatásra regisztrált, az a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer által biztosított e-ügyintézést nem veheti igénybe, illetve viszont. (A rendszer nem engedi meg elektronikus ügyintézéshez az indítóállomány letöltését akkor, ha korábban már floppys regisztráció történt, illetve nem lehet mágneses adathordozón történő teljesítésre regisztrálni abban az esetben, ha az elektronikus ügyintézéshez az Ügyfélkapun keresztül az indítóállományt már letöltötték.)

A NYENYI adatszolgáltatás teljesítésével kapcsolatos kérdéseket részletesen ismerteti dr. Kiss Sándornak és Rumy Imrének az Adó-tb kalauz 2007/5. számában megjelent, NYENYI 2007 A-tól Z-ig című összeállítása.



Kapcsolódó cikkek

2022. június 27.

A magyar áfa-bevallás sajátosságai (3. rész)

A magyar áfabevallás progresszívnek tekinthető abból a szempontból, hogy az adóalanyoknak lehetőségük van kezdeményezni a bevallásuk alapján képződött követelésük faktorálását.