Pénztárgépek: adatszolgáltatás a számlákról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A pénztárgép használatára kötelezett olyan adóalanyt, aki a nyugta-kibocsátási kötelezettségének kizárólag számla kiállításával tesz eleget, úgy kell tekinteni, mint aki nyugtaadási kötelezettségének gépi nyugtakibocsátással tesz eleget. Az ilyen adóalanyok adatszolgáltatási kötelezettségeivel kapcsolatos tudnivalókat gyűjtöttük össze.


A 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 1. számú melléklete szerint nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel tehetnek eleget:

  • a) a gyógyszertárak,
  • b) a 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR ’08 47.1-47.7 és 47.91 szerinti kiskereskedelmi, az 56.1 és 56.3 szerinti vendéglátási (kivéve a mozgó szolgáltatásnyújtást), az 55.1-55.3 szerinti szálláshely-szolgáltatási, a 77.1-77.2 és 77.33 szerinti kölcsönzési és a 95.1-95.2 szerinti javítási tevékenységet folytató valamennyi adóalany, üzlet, mozgóbolt, kivéve:
  • ba) a betétdíjas göngyöleget visszaváltó üzlet,
  • bb) a csomagküldő kereskedelem, kivéve annak nyílt árusítást végző üzlete, bemutatóterme,
  • bc) az ipari – kivéve élelmiszeripari – tevékenységet folytató egyéni vállalkozó, ha termelő és értékesítő tevékenységét ugyanabban a helyiségben folytatja,
  • bd) a termelői borkimérés,
  • be) az utazási iroda, utazási ügynökség, turisztikai szolgáltató iroda utazási szolgáltatásai tekintetében,
  • c) a 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR ’08 46.2-46.7 szerinti nagykereskedelmi tevékenységet folytató adóalanyok, üzletek a kiskereskedelmi értékesítésük tekintetében.

A nyugtaadási kötelezettség gépi kiállítással történő megvalósítása esetén a géppel kiállított nyugták, számlák, valamint a pénztárgép adatairól az adóalany rendszeresen adatszolgáltatást teljesít az állami adóhatóság részére.

A pénztárgép használatára kötelezett olyan adóalanyt, aki a nyugta-kibocsátási kötelezettségének kizárólag számla kiállításával tesz eleget, úgy kell tekinteni, mint aki nyugtaadási kötelezettségének gépi nyugtakibocsátással tesz eleget. Ezért amikor értelmezzük az általános forgalmi adóról szóló törvény 178.§-ának (1a) bekezdését, akkor az adatszolgáltatási kötelezettség meghatározásához mindig erre gondoljunk! (A törvény szövegéből ez önmagában nem derül ki.)

Az ilyen adóalany a pénztárgépköteles tevékenységéről kiadott számláiról rendszeres adatszolgáltatásra kötelezett. Amennyiben a számlákról szóló adatszolgáltatási kötelezettséggel érintett adóalany úgy gondolja, hogy e kötelezettség teljesítését nem tudja, vagy nem kívánja teljesíteni, mert ez csak növeli az adminisztrációs terheit, akkor számára megoldást jelenthet az online pénztárgép vásárlása, beüzemelése.

A pénztárgéphasználat-köteles tevékenységekről kibocsátott számlákról olyan esetekben nem kell adatot szolgáltatni, amikor a számla kibocsátása (igazolhatóan) nem nyugtaadás helyett történt. Nem kell adatot szolgáltatni a NAV-nak például az olyan termékértékesítés, vagy szolgáltatásnyújtás számlájáról, amelynél az ellenérték megtérítése nem készpénzzel vagy nem készpénz-helyettesítő eszközzel történik.

Tehát vannak olyan értékesítési esetek, melyekben a pénztárgép használati kötelezettséget eredményező tevékenységet folytató adóalany nem pénztárgépes nyugta helyett, hanem azért bocsát ki számlát, mert azt jogszabály kötelezően előírja (például: adóalanynak értékesítünk). Ebből következően ezen számlák tekintetében nem áll fenn adatszolgáltatási kötelezettség.

Amennyiben az adóalany olyan gyakorlatot folytat, hogy ugyanarról az ügyletről egyidejűleg számlát és gépi nyugtát is kiállít, e számlákról sem kell adatot szolgáltatni, miután ebben az esetben nem teljesül az a feltétel, hogy az adóalany a bizonylatadási kötelezettségét online pénztárgéppel történő nyugtaadás helyett részben vagy egészben számla kibocsátásával teljesíti.

Mindezek azt jelentik, hogy 2015. január 1-től a NAV már valamennyi pénztárgép használatára kötelezett adózó napi forgalmáról értesül. Ezt részben az online rendszeren a pénztárgépből érkező adatokból, részben pedig az utólagos adatszolgáltatásból szedi össze.

A 11/2014. (II. 28.) NGM rendelet 2015. január 1-jétől hatályon kívül helyezte az 50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 9/A. és 9/B. §-ait, és helyükbe egy új 9/C. §-t iktatott be. Ez a többször módosított rendelet a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek üzemeltetésének, szervizelésének egyes, az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgépekre való átállást elősegítő szabályokról szól.

Az új szabály lényege abban áll, hogy a kizárólagos számlakibocsátás feltétele megszűnik. Ez azzal a következménnyel jár, hogy 2015. január 1-jét követően az adóalany a pénztárgéphasználat-köteles tevékenységei után kibocsátott számláiról már akkor is köteles adatot szolgáltatni, ha egyébként e tevékenységi körben nyugtát is kiállít.

A 2015. január 1-jétől módosult adatszolgáltatási kötelezettség alól nem mentesülnek azok sem, akik a bizonylat-kibocsátási kötelezettségüknek 2013. szeptember 1-jét megelőzően is kizárólag számla kibocsátásával tettek eleget. Az eddig mentességet biztosító, egyébként az 50/2013. (XI.15.) NGM rendeletet módosító 11/2014. (II.28.) NGM rendelet 1.§-ában módosított 9/B.§-t, mely az adatszolgáltatás alóli mentességet biztosította 2015. január 1-jétől hatályon kívül helyezték.

Az az egyszerű kérdés, hogy 2015-től minden olyan adóalanynak adatszolgáltatást kell teljesíteni a NAV számára, aki pénztárgép-köteles tevékenységet végez, de mégsem ezt használja, hanem minden vevőnek számlát ad, rendkívül bonyolult módon került szabályozásra. Erre maguktól nem jönnek rá az adózók.  A szabályok betartásához érthető tájékoztatásra van szükség.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.