Regisztráció a számlaadatok online bekötéséhez


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A számlaadat-szolgáltatás első lépcsője az adózó NAV-regisztrációja. A regisztrációt követően kezdhető el az adatküldés tesztelése az adóhatóság rendszerében. A lehetőséggel érdemes élni, egyrészt mert a NAV tesztrendszere mindent tud(ni fog),amit az éles, így már most kiszűrhetőek az esetleges hibák, másrészt ezzel könnyebb lesz az élesítés is az adózó számára. Bármilyen megoldást is választ majd egy társaság a számlaadat beküldésére a későbbiekben, a teszteléshez és az éles működéshez a regisztráció megkerülhetetlen, ennek folyamatát mutatja be az RSM blog posztja.


Fontos tudnivaló, hogy a NAV onlineszámla-felülete tesztrendszerként üzemel, így a július 1-től életbelépő kötelezettség teljesítéséhez az „éles” környezet esetében új regisztrációra lesz szükség! 

Ki regisztrálhat a számlaadatok bekötéséhez? 

A regisztrációt az adózó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja jogosult elvégezni. Külföldi, de Magyarországon áfaregisztrált cégek esetében a regisztációs folyamatot az ügyfélkapuval rendelkező meghatalmazottja tudja megtenni. 

A regisztráció a következő linken érhető el: https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/regisztracio/start

A valós idejű számlaadat-szolgáltatás regisztrációjának lépései

Érdemes átfutni a lépéseket a regisztráció megkezdése előtt, meggyőződni arról, hogy minden információ rendelkezésre áll, mert  az adóhatóság rendszere jelenleg 5 perces időtartamot enged meg a regisztációra. Ha ezt túllépjük a következő hibaüzenetet kapjuk : „lejárt munkafolyamat, kérjük jelentkezzen be újra”.  A regisztráció elvégzésére adott 5 perces időkorlát az Adóhatóság szerint a rendszeren kívül eső okból áll fenn , amely remélhetően meg fog szűnni már a tesztrendszernél is.

[htmlbox felteteles_adomegallapitas]

 

1. A regisztrációs linkre kattintva az adatkezelés elfogadása után kezdődhet a regisztráció az „adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztáció” lehetőségét választva. Első lépésben jelentkezzünk be az ügyfélkapuba a felhasználónevünk és a jelszavunk megadásával. A megadott adatok alapján az ügyfélkapu azonosítja a felhasználót. 

2. A személyes alapadatok megadása. Minden személyes adatot pontosan úgy kell megadni, ahogyan az a személyi okmányokon áll! Például budapesti születési hely eseténél a kerület megadása is szükséges: Budapest 06. A helyes adatok megadása után a személyi adatok ellenőrzését választva, megtörténik az azonosítás. Amennyiben az alapadatok megadásakor a regisztrációt végző személy természetes személyazonosító adatainak kitöltésekor elírás történik, akkor hibaüzenet jelenik meg, miszerint a megadott adatok alapján az azonosítás sikertelen, javítás után folytatható a folyamat.  

Ezután adjunk meg egy felhasználónevet az elvárt karakterhosszúságnak megfelelően, és kattintsunk a „felhasználónév ellenőrzése” lehetőségre. Amennyiben már létezik felhasználó, lehetőség van annak kiválasztására, hogy a regisztrációt végző személy a létező felhasználónevével vagy új felhasználónévvel kíván regisztrálni. Ennek különösen akkor lehet jelentősége, amikor egy személy több adózó nevében regisztrál, illetve teljesít adatszolgáltatást.

3. A regisztráció típusának megadása, amely lehet gazdálkodó szervezet vagy egyéni vállalkozó. A megfelelő típus kiválasztása után adjuk meg adószámunk első 8 számjegyét. Egyéni vállalkozó regisztációja esetében pedig az adóazonosító jel megadása is szükséges. 

4. Ügyfélregisztrációhoz szükséges részletes adatok megadása. Ha az adóhatóság ellenőrizte, hogy jogosultak vagyunk-e a megadott adózó nevében regisztrálni, következhet a 2. lépésben megadott felhasználónévhez tartozó jelszó, e-mail cím, telefonszám megadása, valamint a kapcsolattartás nyelvének kiválasztása. Ezt követően az adózó adataira van szükség, majd kattintsunk a „regisztráció” gombra. 

 5. Bejelentkezés sikeres regisztációt követően a következő oldalon: https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/login. Felhasználónév és jelszó megadása után jelentkezzünk be. 

Az adatszolgáltatás megkezdéséhez szükség lesz úgynevezett technikai felhasználó létrehozására (virtuális felhasználó a gép-gép interfészen keresztül történő sikeres adatszolgáltatáshoz),valamint a technikai felhasználóhoz tartozó aláírókulcs és cserekulcs igénylésére. A belépést követően új menüpontok jelennek meg, itt válasszuk a felhasználók menüpont lehetőséget, majd kattintsunk a jobb oldalt található zöld színű „új felhasználó” gombra. 

Ezután válasszuk a technikai felhasználó hozzáadását. A következő felületen pedig adjuk meg a technikai felhasználó jelszavát, amelyet később megváltoztathatunk. Ezzel létre is jött a techniai felhasználónk. 

6. Kulcsgenerálás. A technikai felhasználó sorában a részletek oszlopnál kattintsunk a lefelé mutató háromszögre. Itt lejjebb görgetve megtalálható a kulcsgenerálás lehetősége.  

A kulcsgenerálást kiválasztva alulról felugrik egy üzenet, miszerint a „művelet sikeresen végrehajtódott”. Feljebb görgetve láthatjuk a felhasználónév alatt az xml-aláírókulcsot és cserekulcsot, amelyeket az alábbi képen adatvédelmi okok miatt kitöröltünk.  

7. Gratulálunk, Ön készen áll az adatszolgáltatás teszteléséhez. A technikai felhasználót, annak jelszavát, az aláírókulcsot és a cserekulcsot a számlázószoftverének adatszolgáltató moduljába beépítve vagy harmadik fél által készített adatszolgáltató rendszerben beállítva indulhat az adatszolgáltatás folyamata. 

Ne feledje, az „éles” indulás után újbóli regisztrációra lesz szükség !

Mielőtt a NAV tesztelést elindítja, ellenőrizheti számlaadatszolgáltatásának tartalmát  az Ön számlázóprogramja/ERP rendszere által előállított XML ellenőrzésével. 

A bejegyzés szerzője Sztankó Dániel, az RSM Hungary pénzügyi képviseleti csoportvezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.