Reklámadó Lengyelországban: hírcsenddel tiltakozik a média

Szerző: Adó Online
Dátum: 2021. február 10.
Címkék: ,
Rovat:
A Lengyelországban működő, magánkézben lévő független médiaszervek, televíziók, rádiók, napilapok és hírportálok nagy része szerdán szüneteltette híradásait, műsorszolgáltatásait tiltakozásul a reklámbevételekre kivetendő adó miatt, amelynek várható bevezetését a sajtószabadság elleni támadásnak tekintik.

A tiltakozáshoz csatlakozott a negyvenöt legnagyobb médiatársaság, köztük a Polsat és a TVN magántévé, az ugyancsak privát kézben lévő Radio Zet, az Interia internetes portál. Az amerikai Discovery társaság tulajdonában lévő TVN elsötétített képernyőjén csak az a felirat olvasható: “Itt lenne látható kedvenc műsorod”. Az Onet hírportál is bejelentette, hogy a Ringier Axel Springer Polska összes szolgáltatását szünetelteti ezen a napon.
A Gazeta Wyborcza napilap internetes oldalán a szokásos hírek helyett ugyancsak sötét képernyő volt látható, valamint egy megjegyzés, miszerint az adó bevezetése esetén az olvasók egynapos késéssel férhetnek majd hozzá a híreikhez. A lap ezenkívül a politikusokhoz és a kormányhoz címzett nyílt levélben állapította meg: “A hatalom hadat üzent a szabad véleménynyilvánításnak”. A műsorszolgáltatók amiatt is aggódnak, mert szerintük az új adó egyenlőtlen helyzetet teremt a privát és az állami tájékoztatási eszközök között.

Az új törvényjavaslat értelmében – amely várhatóan júliustól lép hatályba – az érintett műsorszolgáltatók méretüktől függően reklámbevételeik 2-15 százalékát vinné el az adó, és az ebből származó bevételt az államkincstár a koronavírus-járvány által érintett egészségügyi és kulturális ágazat megsegítésére fordítaná.

A tájékoztatás pluralizmusának, a versenyhelyzet megingatásának jelét látják a privát sajtószervek a közelmúlt egy másik eseményében is. Február 5-én a lengyel fogyasztóvédelmi hatóság jóváhagyását adta arra, hogy a vezető lengyel üzemanyag- és energiaszolgáltató cégcsoport, a PKN Orlen megvásárolja a lengyelországi regionális sajtó nagy részét kiadó Polska Press csoportot.

Ez utóbbi a Lengyelországban terjesztett 24 regionális lap közül huszat tudhat magáénak, a sajtóvállalat portfóliójához ezenkívül közel százhúsz regionális hetilap, valamint ötszáz internetes honlap is tartozik, köztük a legolvasottabb regionális hírportálok. Az ügylet révén a PKN Orlen hozzáférést kap a Polska Press internetes kiadványainak 17,4 millió felhasználójához, ami a reklámbevételek szempontjából fontos. Az említett felvásárlásban érintett sajtótermékek egy része is csatlakozott az új adó miatti szerdai tiltakozáshoz.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek: