Reklámadó visszajár: mennyi és hogyan?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A reklámadó törvény módosítása a parlament előtt van, az adókulcs a reklámközzétevők esetén 2017 júniusától 7,5 százalékra emelkedhet. Az adóbevallást akkor is be kell adni, ha az adóteher visszafizetésre kerül, a túlfizetés felhasználásának módjáról pedig a cégek dönthetnek. Az adóhatóság a reklámadó-előlegről benyújtott bevallás alapján fogja előírni a befizetendő adóelőleget, így várhatóan sok cégnek ténylegesen kevesebb adót kell majd fizetnie 2017-ben, mint amit az adóelőlegről szóló bevallásban feltüntetett, ezért az adóhatóságtól kérniük kell a fizetendő adóelőleg módosítását – emeli ki Fekete Zoltán Titusz, az RSM Hungary adójogásza.


Kit érint most a reklámadó változása? 

A változás a reklámközzétevőket érinti, a szabályváltozások többrétűek. A reklámközzétevők 100 millió forintos árbevétel határig 0, e fölött 5,3 százalékos kulccsal voltak kötelesek árbevételük után reklámadót fizetni, eddig. A bevételre számított progresszív adókulcsú adóztatást azonban az EU az európai szabályozással ellentétesnek minősítette, így mindenképpen szükség volt a hazai szabályozás módosítására. A Bizottság álláspontja szerint a sávos adókulcs alkalmazása nem elfogadható, Magyarországnak egységes kulcsot kell alkalmaznia, vagy el kell törölnie az adót. További követelményként fogalmazta meg a Bizottság, hogy a reklámadó kapcsán megvalósult tiltott állami támogatást vissza kell fizettetni a vállalkozásokkal.

A reklámmegrendelőknél nincs változás a reklámadó mértékében és a kötelezettségek teljesítésében, a reklámköltségeik után kötelesek továbbra is 5% adót fizetni.

A reklámközzétevőknek egységes reklámadó kulcs, mentességi határral

A Bizottság kimondta, hogy valamennyi reklámközzétevő egységes kulcs mellett adóztatandó – mégpedig a reklámadó bevezetésétől kezdődően -, ugyanakkor döntési szabadságot hagyott Magyarországnak arra, hogy ennek mértékét meghatározza. 

A most elfogadott törvénymódosítás a reklámközzétevők adózásának egységesítésére egy több lépcsős választ adott.  Visszamenőlegesen 2017. január 1.- május 31. között a reklámközzétevők által fizetendő reklámadó kulcsa 0 százalékra módosul a törvény hatályba lépését követően. 2017. június 1-től pedig a reklámközzétevők 7,5 százalékos adókulccsal adóznak.  

 

A 2017. május 31-ig lezárult – azaz a 2014, 2015, 2016-os – adóévekre megfizetett reklámadót a cégek adótúlfizetésként vehetik figyelembe. Illetve az ezekre az évekre még meg nem fizetett reklámadót nem kell megfizetniük. Ezzel az összetett lépéssel a módosításokat követően a reklámadó előírás lényegét tekintve megfeleltethető annak az Uniós elvárásnak, hogy a reklámközzétevők teljes köre egyenlő elbírálás alá essen. A törvénymódosítás nem feledkezett meg a 100 millió forintot el nem érő reklámközzétevőkről, ők de minimis támogatásnak minősülő adómentességet kapnak, ezzel megvalósul az EU által kért változtatás.

Mi lesz a túlfizetéssel? 

Az adófizetésre kötelezetteknek a szokásos három lépcsős – adómegállapítás, adóbevallás, és adómegfizetés – kötelezettséget kell teljesíteniük. A szabályváltozás az első két kötelezettség alól nem ad felmentést a reklámközzétevők számára, vagyis az adómegállapítást és az adóbevallást ezen évek tekintetében is meg kell tenniük, ha mindeddig nem került rá sor. 

A korábban megfizetett adót az adóhatóság a reklámközzétevők adófolyószámláján megjeleníti, ennek következtében a cégek a későbbiekben szabadon rendelkezhetnek az összeg felett. A cég a túlfizetés összegét az általános szabályok szerint kérheti kiutalni bankszámlájára, vagy átvezettetheti más adónemre, illetve az adott számlán tartva későbbi reklámadó kötelezettségével állíthatja szembe, így csökkentve esedékes befizetésének összegét. 

A reklámadó módosítása hatással van a társasági adóra is! 

A reklámadó megfizetését a reklámközzétevő cégek az adózás előtti eredmény terhére ráfordításként számolhatták el, érvényesíthették az éves társasági adóbevallásukban. 2017-ben a túlfizetésként jóváírásra kerülő eddig befizetett reklámadót, mint túlfizetést egyéb bevétel címen kell majd az érintett cégek könyveiben kimutatni.

A TAO kulcsok csökkentése miatt azonban a visszafizetett összegekre most egységesen 9 százalékos adóterhet kell megfizetniük a médiacégeknek, szemben a korábban hatályos 10, illetve 19 százalékkal. Így a korábbi ráfordításként elszámolt adó és a mostani jóváírás miatti adófizetési többlet pozitív szaldóval zárul a cégek számára.  Érdekességként azt is meg kell jegyezni, hogy azok a cégek, amelyek korábban magasabb kulccsal adóztak – 500 millió forintos TAO alap feletti cégek* – még jobb helyzetbe kerülnek, mint kisebb versenytársaik, amit az alábbi táblázattal lehet a legegyszerűbben szemléltetni.  

 

Korábban befizetett

reklámadó összege

(forint) 

A reklámadó hatása a TAO-ra

ha a cég a orábbi 10% TAO kulcs

szerint adózott

(forint)

A reklámadó hatása a TAO-ra

ha a cég a korábbi

19% TAO kulcs

szerint adózott*

 (forint)

A túlfizetésként visszakapott reklámadó hatása a TAO-ra 9%

TAO kulcs mellett

2017-ben (forint)

A cég

1 milliárd

100 millió

190 millió

90 millió

B cég

100 millió

10 millió

–           

9 millió

Adócsökkentés 2017-ben, adóemelkedés 2018-ban 

A 2017-ben a változások effektív adóteher csökkenést eredményeznek 2017-ben, mivel a módosítás évében az adókulcsemelés ellenére az éves átlagos adóterhelés 4,375% lesz. Továbbá a saját célú reklámkiadások után már nem kell reklámadót fizetniük a cégeknek. Fontos tisztában lenni azzal, hogy a módosítás nem érinti az adóelőleg megállapításával és megfizetésével kapcsolatos adókötelezettségeket! Az adóhatóság minden vállalkozás számára a reklámadó-előlegről benyújtott bevallásban szereplő összeget fogja  az esedékességi időpontokban (július 20. és október 20.) előírni. Mivel a 2017-es évben teljesítendő adóelőlegeket még a régi szabályok (éves 5,3%-os adókulcs, saját célú reklám közvetlen költségének hozzászámítása az adóalaphoz) szerint kellett kiszámítani, várhatóan sok cégnek kevesebb adót kell majd fizetnie 2017-ben, mint amit az adóelőlegről szóló bevallásban feltüntetett. Érdemes a vállalkozásoknak utána számolni, és ahol az eltérés jelentős mértékű, ott az adóhatóságtól kérni a fizetendő adóelőleg módosítását – emeli ki Fekete Zoltán Titusz. 2018-tól – a mentességi határ felett – az érvényes adókulcs 7,5%, amely már magasabb terhet fog jelenteni az érintett cégek számára. 

A cikk szerzője, dr. Fekete Zoltán Titusz, az RSM Hungary adójogásza. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere. 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.