Szja-bevallás: sokan hibáztak
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az idén többen éltek a hosszított nyitva tartás adta lehetőséggel a fővárosban és Pest megyében az szja bevallások benyújtásakor, mint tavaly. Az internetes nyomtatványkitöltő program továbbra is népszerű, és még mindig sokan elfelejtik aláírni a bevallási nyomtatványt. Összegezte az eddigi tapasztalatokat Németh Gabriella, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Közép-magyarországi Regionális Adó Főigazgatóságának szóvivője.
A személyi jövedelemadó bevallások benyújtásának határideje pénteken járt le, és mint minden évben, az idén is sokan az utolsó pillanatra hagyták a bevallási kötelezettség teljesítését. A NAV budapesti központi ügyfélszolgálatai a bevallások benyújtásának megkönnyítése érdekében pénteken rendkívüli nyitva tartással – dél helyett este hatig – várták az adózókat.
A bevallást benyújtó adózók mintegy 80 százaléka igénybe vette az internetes nyomtatványkitöltő és ellenőrző programot. Németh Gabriella elmondta: arról, hogy a szuperbruttóval mennyire sikerült megbirkózniuk az adózóknak, még nincs általánosítható tapasztalat, mert a bevallások feldolgozása még folyik, eddig azonban nem találkoztak nagyobb hibákkal ezzel kapcsolatban. A tipikus hibák között említette, hogy továbbra is sokan felejtették el aláírni a nyomtatványt, vagy túlfizetés esetén jelezni, hogy kérik az összeg kiutalását.
A hibásan kitöltött bevallások kijavítása kétféleképpen történik: amennyiben a hiba jellege megengedi, az adóhatóság kijavítja a hibát, és erről értesíti az adózót. Ha erre nincs mód, a javításba bevonják az adózót, az aláírás pótlása vagy a visszatérítendő összegről való rendelkezés ugyanis nehezen képzelhető el a közreműködése nélkül.
Az adóhatóság a kiutalás esetleges elmaradásáról és annak okáról (például adóhatósági javítás esetén a visszatérítendő összeg változásáról, a hiánypótlás szükségességéről, illetve a visszatartási jog gyakorlásáról) tájékoztatja az adózót.
Amennyiben a bevallás benyújtásától számított 40 napon túl az összeg kiutalása nem történik meg, illetve tájékoztatást sem kap az adózó, a megfelelő PIN kód birtokában a 06-40/ 20-21-22-es telefonos ügyintézői contact centernél érdeklődhet.
Forrás: MTI