A cégek ötöde szerint nem is lehet megfelelni a GDPR-nak


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A szervezetek többsége nem tud teljes mértékben eleget tenni az európai általános adatvédelmi rendelet követelményeinek; az első hazai bírságot már ki is szabták a GDPR megsértéséért. A lemaradást elsősorban képzéssel igyekeznek behozni a vállalatok – derül ki az EY és az International Association of Privacy Professionals 550 biztonságtechnikai szakértővel készített nemzetközi kutatásából. A felmérés rávilágít, hogy a cégek több mint fele leváltaná, vagy már le is cserélte valamelyik beszállítóját, hogy megfeleljen az előírásnak.

A szakemberek háromnegyede (76 százaléka) tisztában van vele, hogy vállalata tevékenységére is vonatkoznak az európai általános adatvédelmi rendelet előírásai. A megkérdezettek ötöde szerint azonban lehetetlen megfelelni a szabályozás követelményeinek. A cégek kevesebb mint fele (44 százaléka) véli úgy, hogy működésével maradéktalanul vagy szinte teljesen eleget tesz a GDPR-nak közel egy évvel a hatályba lépést követően.

Több mint 1 000 vizsgálati eljárást indított adatvédelmi ügyekben a rendelet bevezetése és október vége között a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) Péterfalvi Attila, a szervezet elnökének korábbi tájékoztatása szerint. Az első hazai GDPR bírságot szintén kiszabta már a NAIH. Jogellenes adatkezelés miatt egy meg nem nevezett társaságot kötelezett egy millió forint megfizetésére a hatóság.

„Bármennyire tűnik lehetetlen küldetésnek a rendelet követelményeinek teljesítése, az Unió nem fog kihátrálni a GDPR mögül. A cégeknek muszáj megfelelniük a szabályozásnak, hogy elkerüljék a bírságokat. Azoknak a vállalatoknak, akik eddig nem tudtak eleget tenni a feltételeknek, érdemes külső szakértőt bevonniuk a hátralévő feladatok elvégzéséhez” – hangsúlyozta Zala Mihály, az EY Kiberbiztonsági üzletágának vezetője.

A szakértő szavait a felmérés is alátámasztja, hiszen az európai adatvédelmi rendeletnek a vártnál könnyebben megfelelnek azok a cégek, akik kellő figyelmet és erőforrást fordítanak a teljesítésére.

A társaságok 79 százaléka képzéssel, 64 százaléka adatvédelmi tisztviselő (DPO) kinevezésével, 57 százaléka technológiai fejlesztésekkel készült a megfelelésre. A válaszadók negyede már beszállítót is váltott annak érdekében, hogy teljesítse a GDPR előírásait, és további 30 százalékuk tervezi ezt a jövőben.

„A cégek eddig sok esetben csak üzleti partnereik elvárásai miatt foglalkoztak a rendelettel. A GDPR ugyanis szigorú követelményeket ír elő az adatkezelőkkel kötött szerződésekre vonatkozóan. Azok a szervezetek, akik továbbra sem tudják megfelelően kezelni ügyfeleik információit, már nem csak bírságra számíthatnak, hanem jól működő üzleti hálózatukból is kieshetnek” – tette hozzá Zala Mihály.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 15.

A privátbanki változások a pénzügyi úri szabók digitális utódjait követelik

A hivatali időben elérhető, megszokott termékcsoportokat kínáló privátbankárok helyét az éjjel-nappal, a chaten vagy épp a social media felületein elérhető, eddig elképzelhetetlennek tűnő szakterületeken is kompetenciákat felmutatni tudó tanácsadók veszik át a vagyonkezelési piacon, ám a személyes faktor sem tűnik el, csak éppen teljesen átalakul – így vélekednek a Blochamps Capital kutatásában megkérdezett privátbanki szolgáltatók, akik az ügyfelek megtartása és megszerzése mellett egyre nagyobb kihívásnak tartják a hozzáértő szakemberek megtartását is.

2024. július 15.

Takarító robot: a magyar mérnöknőnek sikerült, ami még senkinek!

Egy innovatív takarító robot nyerte el idén az év ötletéért járó elismerést a Magyar Ipari Célgép Nagydíj átadó ünnepségén. Az immár negyedik alkalommal megrendezett Gépész Szalon június végi díjátadóján a szakma legjobbjai gyűltek össze a Millennium Házában. Összesen nyolc kategóriában tüntették ki az elmúlt év legkiemelkedőbb pályamunkáit és három különdíjat osztott ki a zsűri, köztük volt Csikós Irén, aki egy vegyiüzem poros szállítópályáinak tisztítási problémájára tervezett egy innovatív takarító robotot, és a BBM csapata, akik kiemelkedő ipari célgéppel nyertek, a pályázatot mesterséges intelligencia segítségével szerkesztett zenével adták be.

2024. július 15.

Az AutoWallis kiskereskedelmi értékesítése 17,9 százalékkal nőtt az első félévben

Az AutoWallis csoport kiskereskedelmi üzletága az első félévben 17,9 százalékkal 4924 darabra emelte eladásait, a használtautó-eladások 26 százalékkal 1205 darabra nőttek, a szerviz szolgáltatásoknál a szerviz órák száma 6,1 százalékkal 96 626-ra emelkedett az előző év azonos időszakához képest – közölte a társaság hétfőn.