A hatóság is tévedhet


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A székhelyszolgáltatással kapcsolatban az utóbbi időben napvilágot látott néhány téves értelmezés. A hibás álláspont szerint csak ügyvéd végezhet székhelyszolgáltatást.

Pontosítsunk!

Nincs olyan tevékenységi kör, hogy „székhelyszolgáltatás”. A székhelyszolgáltatás több tevékenységből tevődik össze. Súlyuk szerint ebben a sorrendben a legjellemzőbb:

  • 6820 Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése
  • 8211 Összetett adminisztratív szolgáltatás

ezen felül még néhány egyéb TEÁOR is szóba jöhet, de itt nem térek ki rá.

Ezek együttese a székhelyszolgáltatás. Hadd emlékeztessek arra, hogy a lízing évtizedekig nem volt törvényileg szabályozva, mégsem állítja egyetlen hatóság sem, hogy a lízing-tevékenység törvénytelen volt. Hasonló a helyzet a székhelyszolgáltatókkal.

Honnan ered?

A cégtörvény (2006. évi V.) szerint: ˝7/A. § A cég székhelyeként a cégjegyzékbe annak az ügyvédnek (ügyvédi irodának) a székhelye is bejegyezhető…˝

A kötelező feltételek felsorolásával folytatja a törvény, amit helyhiány miatt nem részletezek. A mondatban az is szó kulcsfontosságú! Ezt hagyja figyelmen kívül az, aki tévesen a úgy gondolja, hogy csak ügyvéd végezheti a tevékenységet.

A tövény célja sem ez, hanem az ügyvédi összeférhetetlenség megszüntetése. Enélkül a törvény nélkül az ügyvédek ilyen tevékenységet nem folytathatnának. Ezt erősítette meg az ügyvédi kamara összeférhetetlenségi szabályzata, ami 2007-től engedi az ügyvédek részére ezt a tevékenységet. (1/2007. (XI. 19.) MÜK) A szabályzat kizárólag az ügyvédekre nézve kötelező.

Külön érdekessége a MÜK szabályzatnak, hogy 2011 közepe óta egy Uniós rendeletnek ellentmond. A MÜK szabályzat tiltja, hogy a központi ügyintézés helye azonos legyen a székhellyel feltehetőleg azért, mert kevés az olyan ügyvédi iroda, ami fel lehet készülve arra, hogy ott a cég vezetése döntéseket hozzon. A 282/2011/eu rendelet kifejezetten ez alapján definiálja a székhely fogalmát.

Vagyis azok a székhelyszolgáltatók, akik nem ügyvédként végzik ezt a tevékenységet egy magasabb jogszabálynak is megfelelnek az ügyvédekkel ellentétben. A valódi székhelyszolgáltatók minden feltételt biztosítanak a cégek részére.

Kuti István szekhely.com


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

Magyarországnak bőven van teendője a régiós “hosszútávfutásban”

A tíz- és húszéves időtávon kirajzolódó trendek – ezen belül az egyik fontos mutató, a vásárlóerő-paritáson mért egy főre jutó GDP – alapján a magyar gazdaság gyengébben áll a többi régiós országhoz képest. Az uniós átlag háromnegyedénél jár most Magyarország, míg Csehország 91, Lengyelország 80, Románia 78 százalékos arányt tud felmutatni, miközben Szlovákia viszont csak 73 százalékot. Ahhoz, hogy a magyar felzárkózás ütemesebb legyen, a képzett, minőségi munkaerő irányába kell elmozdulni.

2024. április 19.

Az MNB 28 millió forintra bírságolta az UniCredit Bankot

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) több mint 28 millió forint bírságot szabott ki az UniCredit Bankra a pénzmosás- és terrorizmusfinanszírozás-megelőzési tevékenysége kapcsán feltárt hiányosságok miatt; a hiányosságok nem veszélyeztetik a hitelintézet biztonságos működését – közölte a jegybank pénteken.

2024. április 19.

Rosszul meghatározott árral sokat lehet bukni az ingatlaneladáson

Minél hosszabb ideig van a piacon egy ingatlan, annál nagyobb az esély, hogy csak komoly árengedménnyel lehet értékesíteni, mutatott rá az Otthon Centrum elemzése, amely az értékesítési idő és az alku mértékének összefüggését vizsgálta.