Ajándéksorsolás vagy promóciós játék


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Karácsony közeledtével a különböző kereskedők, szolgáltatók egyre gyakrabban hirdetnek nyereményakciókat. Nem árt tudni azonban, hogy bizonyos esetekben az adóhatóságot is tájékoztatni kell a tervezett játékról.

A szerencsejáték szervezéséről szóló törvény rendelkezése alapján a szerencsejáték szervező tevékenység kizárólag a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Hivatala Szerencsejáték Felügyeleti Főosztályának (SZEF) engedélyével folytatható. A törvény lehetőséget nyújt azonban a bizonyos sorsolásos játék (ún. tombola), valamint az ajándéksorsolásos akció bejelentési kötelezettség teljesítése mellett történő lebonyolítására. Csak a jogszabályi előírásokat figyelembe véve lehet tehát az ilyen akciókat is megszervezni – figyelmeztet az adóhivatal.

Ajándéksorsolás esetén a NAV honlapján közzétett formanyomtatványon (elektronikus űrlap száma: SZF02) lehet a bejelentést megtenni. A bejelentést elektronikus úton, vagy a kinyomtatott iratot aláírva kell benyújtani.

Fontos tudni azonban, hogy a szerencsejáték törvény szerint csak a bizonyos feltételeknek megfelelő akciók tekinthető ajándéksorsolásnak, azaz csak ezen akciók esetében terheli a szervezőt bejelentési kötelezettség. A jogszabályi megfogalmazás szerint, aki rendszeresen saját nevében áruk, szolgáltatások értékesítését végzi, engedély nélkül rendezhet és bonyolíthat le vásárlással vagy szolgáltatás igénybevételével egybekötött ajándéksorsolásos akciót (ajándéksorsolás), amelyben a vásárlónak a meghatározott értékű, mennyiségű vagy fajtájú áru megvételekor vagy a szolgáltatás igénybevételekor kapott sorsjegy nyilvános kihúzása esetén áru vagy szolgáltatás formájában nyereményt kell adni.

A törvény szabályai tehát megkülönböztetik az alapvetően reklámcélú ajándéksorsolásokat a többi ún. promóciós játéktól, amelyek hasonlóak ugyan, de nem minősülnek ajándéksorsolásnak. Az elhatárolásnál a jogszabály szövegéből kell kiindulni, eszerint az akció akkor minősül ajándéksorsolásnak, ha termék vásárlásához, szolgáltatás igénybevételéhez kötődik, ingyenes (a termék, illetve szolgáltatás szokásos piaci árán felül további fizetési kötelezettség nincs) és nyilvános húzás útján történik a nyertes meghatározása. Ilyenkor a szervezőt bejelentési kötelezettség terheli.

Az úgynevezett promóciós játékoknál ellenben, amikor az akcióban való részvétel nem kötődik termék vásárlásához, szolgáltatás igénybevételéhez, hanem például egy, az akciót szervező által feltett kérdés megválaszolásához, kérdőív kitöltéséhez, vagy regisztrációhoz, nem kell bejelentést tenni az adóhatóság felé.

A bejelentés köteles akciókról bővebb információhoz juthat a SZEF honlapján.

Forrás: Bejelentés köteles játékok



Kapcsolódó cikkek

2022. május 20.

Eltörölné a kamatstopot a Bankszövetség

A változó kamatozású lakossági jelzáloghitelekre korábban kamatbefagyasztást rendelt el a kormány, a Magyar Bankszövetség szerint azonban a reális gazdasági növekedés és a versenyképesség érdekében kívánatos a piaci viszonyok visszaállítása – közölte a szervezet az éves testületi ülését követően.

2022. május 20.

Gyengélkedik a söripar

Az első négy hónapban az öt legnagyobb magyarországi sörgyártó termelése 1,6 millió hektoliter volt, belföldi értékesítésük pedig 1,7 millió hektoliter, előbbi 8 százalékkal, utóbbi 4 százalékkal alacsonyabb a 2019. azonos időszakinál – mondta el az MTI kérdésére Kántor Sándor, az idén 30 éves Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója. Az első négy hónapban a hordós sör forgalma, ami jó indikátora a szállodaipar-vendéglátás (HORECA) szektor teljesítményének, mindössze 77 százaléka volt a pandémia előttinek – jegyezte meg.

2022. május 20.

Átalakul az internetes szolgáltatási piac

Megváltozott az online szolgáltatások piaca, a vevők óvatosabban döntenek, egyre többen csak az utolsó pillanatban vásárolnak, és átalakult a keresett szolgáltatások köre – derül ki a főként internetes élmény-szolgáltatásokat kínáló Bónusz Brigád és az az e-kereskedelem kutatására szakosodott GKID közös felmérésből.