Cégautó-adó? Itt a kellemetlen meglepetés!

Szerző: Adó Online
Dátum: 2009. november 19.
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az enyhébb cégautó-adó bevezetése után is elmaradni látszanak a bevételek. A tervezett 27 milliárddal szemben a Napi számításai szerint 21-22 milliárd forint jöhet be, ez 25 százalékkal kisebb a tervezettnél.

Az eddigi adatok alapján várhatóan nem teljesül a kormány által várt 27 milliárd forint bevétel a cégautóadóból: az államkincstár adatai szerint az első háromnegyed évben 16,5 milliárd forint folyt be a költségvetésbe ezen a címen. Negyedévente 5,3 milliárd forintot fizetett be 83 ezer vállalkozás az első félévben számolt valamivel több mint 600 ezer céges autó után.

Ha az utolsó negyedév sem mutat jelentősebb eltérést, akkor 21-22 milliárd forintra rúghat az éves mérleg, ami öt-hat milliárd forinttal elmarad a várttól. Ez a költségvetést nem rengeti meg, ám arányaiban jelentős, 20-25 százalékos eltérés volna.

Az új jogszabály februárban váltotta a korábban a személyijövedelemadó-törvényben szabályozott cégautóadót. Akkor az autó beszerzési ára és kora alapján kellett megállapítani a tarifát. Mindez háromezer és 112 ezer forint között mozgott.

Az adót nem kellett megfizetni, ha a kocsit kizárólag céges ügyekben használták. A folyamatos útnyilvántartás-vezetés mellett ténylegesen alig fizettek cégautóadót: a becslések szerint a tavalyi 400 ezer darab mellett mindössze 30 ezer után.

Az új rendszer szerint teljesítménytől függően hétezer vagy 15 ezer forint az adó – a magasabb tételt az 1,6 literesnél nagyobb hengerűrtartalmú autók után kell fizetni. Az összesen 83 ezer cég közül, amely cégautót tulajdonol, valamivel többen vannak, amelyek a kisebb teljesítményű autók mellett döntöttek, az eloszlás ugyanakkor viszonylag kiegyenlített.

Sokkal nagyobb az eltérés az autók megoszlásában: itt 80 százalékot tesz ki a kisebb teljesítményű autók aránya. Valószínűleg erre az a magyarázat, hogy azok a társaságok, amelyek nagyobb flottát tartanak fenn, inkább a kisebb teljesítményű járműveket választják.

Az, hogy összesen több mint 600 ezer autó után fizetnek a társaságok cégautóadót, azt is jelenti, hogy tavaly év végén és ez év elején nem menekültek ki tömegek a rendszerből. Az év elején nem lehetett még tudni, hogy hogyan döntenek a kis cégek, ahol csak adóoptimalizáló célzattal volt a társaság nevén a jármű. A jelek szerint azonban inkább meghagyták a rendszert, mert a havi 7-15 ezer forint még mindig jobban megéri, mint a magánhasználatot érintő pluszköltség

Forrás: Napi Online


Kapcsolódó cikkek:


Csúcson a lakásépítés
2020. február 25.

Csúcson a lakásépítés

Tavaly 21 127 új lakás épült Magyarországon, 20 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A kiadott építési engedélyek és egyszerű bejelentések alapján építhető lakások száma 35 123 volt, 4,3 százalékkal kevesebb, mint 2018-ban - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden.

Akár 5 ezer elektromos autó is elkelhet az állami támogatás miatt
2020. február 25.

Akár 5 ezer elektromos autó is elkelhet az állami támogatás miatt

A kormányzati támogatási program módosításával, akár évi 5 ezerre bővülhet az eladott új elektromos autók (e-autók) száma az elmúlt évben értékesített mintegy 1800-hoz képest - mondta a Gépjárműkereskedők Országos Szövetségének elnöke az M1 aktuális csatorna keddi műsorában.

Cégvásárlás: az árazás módja fontos tényező
2020. február 21.

Cégvásárlás: az árazás módja fontos tényező

Minden cégvásárlás kulcsponti eleme az ár, akár vevői, akár eladói oldalon érintett szereplőt kérdezünk meg a főbb prioritásokról. A cég értékének meghatározásában fontos szerepet játszik, hogy a céget eladó és a céget vevő felek milyen árazási mechanizmusban egyeznek meg egymás között.