Család vagy cégfejlesztés: együtt is mehet

Szerző: Ado Online
Dátum: 2018. április 25.
Rovat:

Hatalmas növekedési lehetőséget jelent egy cég számára a szervezetfejlesztés. A családi vállalatok számára azonban ez dupla kihívás a családi és üzleti szerepek összefonódása miatt. A tudatosan menedzselt változáshoz konkrét kiindulási pont, célok és időszakos mérföldkövek kitűzését javasolták a szakemberek a K&H-ban szervezett családi vállalatok találkozóján.


„A családi tulajdonú vállalatok nemcsak stabil részét képezik a nemzetközi és a magyar gazdaságnak, de hosszú távú szemléletmódjuk és vállalati kultúrájuk miatt más cégek számára is megoldást mutathatnak a sikeres fejlődéshez, növekedéshez. Mivel a K&H vállalati portfóliójának közel felét családi tulajdonú cégek alkotják, közelről látjuk és értjük az őket foglalkoztató kihívásokat. Így azt is érzékeljük, hogy számukra különösen nagy feladatot jelent az akár több évig is elhúzódó szervezetfejlesztés” – hangsúlyozta ki Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője a családi tulajdonban lévő vállalatok szervezetfejlesztése kapcsán szervezett szakmai találkozón.

Németh Gergely, a COVA tanácsadó cég szervezetpszichológusa úgy látja, hogy hatalmas potenciállal bír egy cég számára a szervezetfejlesztés. A családi tulajdonú cégek azonban különleges helyzetben vannak, az ő esetükben ugyanis a család-tulajdon-üzletvezetés összefonódása miatt a családi és az üzleti folyamatok változtatását párhuzamos tervezési folyamattal lehet hatékonyan megvalósítani. „A családi vállalatok esetében a cég eddigi fejlődésének záloga éppen abban rejlett, hogy a tulajdonos személyesen vett részt a folyamatok menedzselésében. A napi szintű döntések legnagyobb része intuíciókra támaszkodik a tények helyett. A tényalapú döntések jobban szolgálják a szervezeteket sikerességét. Ráadásul a vezetők által megélt döntési helyezetek többsége valójában nem tényleges döntés, hanem olyan automatizálható folyamat, amihez nem feltétlenül szükséges közvetlenül a cégvezető. Mivel a szervezetfejlesztés során leginkább az olyan nem megfogható vállalati értékekre tudunk hatni, mint az éppen a családi értékekből eredő szervezeti kultúra vagy a vezetői értékrend, így a sokéves, megszokott folyamatok újragondolása és fejlesztése csak akkor lehet sikeres, ha a cég és a tulajdonos (család) kész a változásra.

[htmlbox szamvitel_konyv]

 

Horváth Soma, a KKV Műhely vezetője és Kőszegi László, a Hőgyészi Agrokémia Kft. tulajdonosa az elméleti és gyakorlati oldal tanulságait összevetve felvázolta a 6 legfontosabb lépést ahhoz, hogy hatékonyan történhessen a családi tulajdonban lévő vállalatok szervezetfejlesztése:

    1. Akár külső, akár belső feszültségek miatt szükséges újragondolni a cégen belüli folyamatokat, az első és legfontosabb lépés, hogy teremtsük meg a változás iránti elköteleződést. Ez szabadítja fel azt az energiát, ami elengedhetetlen az akár több évig is elhúzódó folyamat sikeres megvalósításához.
    2. Definiáljuk pontosan, hogy ki menedzseli a folyamatot, milyen szerepe van a belső projektgazdának és az esetlegesen igénybe vett külső tanácsadónak.
    3. Már az elején meg kell határozni azt, hogy hova akar eljutni a cég, hiszen ez fogja alapjaiban meghatározni a folyamat során igénybe vett eszközöket és lépéseket.
    4. Nem csak a célt, de a kiindulási állapotot is pontosan fel kell mérni ahhoz, hogy a változás során valóban a szükséges területeken, folyamatokon legyen a fókusz.
    5. Ahhoz, hogy a fejlesztés végén valóban a kívánt célt érjük el, iktassunk be mérföldköveket, amelyek alapján látható, hogy jó irányba tart-e a fejlődés.
    6. A szervezetfejlesztés során rengeteg bizonytalanság merülhet fel akár a munkatársak, akár a partnerek részéről, ezért egyértelműen kommunikálni kell a folyamat lezárását és eredményeit. Bár Magyarországon nincs nagy divatja az üzleti projektek megünneplésének, a szakemberek mégis azt tanácsolják, hogy ismerjük el a befektetett munkát, a folyamat sikeres lezárását. Ennek egyik eszköze lehet, ha az eredményeket közösen, céges szinten megünnepeljük.


Kapcsolódó cikkek:


Négybillió dollár fölött a csúcsmárkák
2018. augusztus 17.

Százmilliárd dollárnál is nagyobb márkaértéket kellett felmutatni annak a cégnek, amelyik az idén be akart kerülni a világ 10 legértékesebb brandje közé. Az amerikaiak által dominált TOP 5-be berobbant egy kínai márka is. Az InfoTandem infografikája.

Drágul a gázolaj
2018. augusztus 15.

A Mol Nyrt. emeli bruttó 3 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken, a 95-ös benzin ára nem változik.

Rekordbővülést ért el a lízingpiac
2018. augusztus 13.

Az új finanszírozások összege elérte a 329 milliárd forintot, ami sokéves csúcsnak számít, és 18 százalékos növekedést jelent éves szinten - közölte a Magyar Lízingszövetség.

Vágtat az ipar
2018. augusztus 13.

Júniusban az ipari termelés 4,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, az előző havi alig 0,4 százalékos emelkedés után.