EY: Biztonságosabban vásárolhatunk jövőre digitális termékeket és szolgáltatásokat 


Szigorúbb szabályok védik jövő januártól azokat a fogyasztókat, akik okoseszközöket vagy digitális szolgáltatásokat, például szoftvereket, felhő- vagy streamingszolgáltatásokat vásárolnak – hívja fel a figyelmet az EY. Az értékesítőknek kötelező lesz frissítéseket nyújtani a termékekhez, és pontosan meg kell felelniük a reklámokban tett ajánlatoknak is. Az érintett hazai vállalatoknak alig pár hetük maradt, hogy módosítsák a szerződési feltételeket.

A 2022. január elsejétől életbe lépő törvénymódosítás szerint a digitális elemeket tartalmazó termékekhez, például az okostelefonokhoz, okosórákhoz vagy okostévékhez jövő évtől biztosítani kell a vevő által észszerűen elvárható tartozékokat, például akár HDMI-kábelt, illetve útmutatókat, különösen abban az esetben, ha ezeket a hirdetésekben vagy a címkén nyilvánosan megjelenítették. Az értékesítőknek a reklámokban feltüntetett feltételeknek tehát mindenképp meg kell felelniük, attól nem térhetnek el az adás-vétel során úgy, hogy az a vásárlóra nézve kedvezőtlenebb legyen.

„Jövő januártól a fogyasztó joggal várja majd el, hogy az általa vásárolt digitális szolgáltatás mindenben megfeleljen a reklámban látottaknak. Legyen szó egy jellemzőről, funkcionalitásról vagy akár egy tartozékról. Ez fokozott figyelmet, valamint a marketing és jogi osztályok szorosabb együttműködését is megköveteli” – nyilatkozta Dr. Losonci András, az EY Law ügyvédje.

Kötelező a frissítés

Az érintett vállalatoknak a jövő évtől frissítési kötelezettségük is lesz. Ennek megfelelően értesíteniük kell majd a vásárlóikat azokról az általános és biztonsági újdonságokról, amelyekkel fenntartható a szerződésben meghatározott, megfelelő működés. Emellett muszáj elérhetővé tenniük a frissítéseket a szolgáltatás teljes vagy meghatározott időtartama alatt. Ez a változás különösen abban az esetben jelenthet nehézséget, amikor online áruházak vagy akár hagyományos boltok más szoftvereit értékesítik.

„Jövőre lehetőség nyílik akár arra, hogy egy játszhatatlan, „bugos” számítógépes játékot visszavigyünk a boltba, , ahol végső soron kötelesek lesznek visszatéríteni a vételárat” – hangsúlyozta Dr. Losonci András. A szakértő kiemelte, hogy komoly feladattal néznek szembe a digitális termékeket és szolgáltatásokat forgalmazó hazai társaságok. „Amennyiben a folyamataikat nem alakítják át, vagy a jogos fogyasztói igényeknek nem tesznek eleget, nem csak súlyos pénzbüntetésekkel, de a vásárlók kártérítési igényeivel is számolhatnak a jövő évtől” – tette hozzá.



Kapcsolódó cikkek

2020. december 12.

Fogyasztóvédelem: vége a sablonos szakvélemények korának

A szavatossági és jótállási szabályok átfogó módosításával a fogyasztók megerősített védelmet kapnak jogaik érvényesítésében is, a kereskedők a jövőben nem utasíthatják vissza a vásárlók igényeit egy kaptafára készült szakvéleményekkel, mivel azok kötelező tartalmi elemeit 2021. január 1-jétől jogszabály rögzíti – hívta fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) MTI-nek küldött közleményében.
2020. június 24.

Erősödik a fogyasztóvédelem

A vásárlókat és jogkövető vállalkozásokat védi a fogyasztóvédelmi törvény, valamint a szavatosság és jótállás szabályainak módosítása – hangsúlyozta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára a tárca szerdai budapesti sajtóbeszélgetésén.