Ifo: az autóipar változása lefelé húzza a német gazdaságot


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az autóipar termelésének jelentős csökkenése lefelé húzza a német gazdaságot, és az ágazat strukturális változása kedvezőtlenül hat a munkaerőpiacra – figyelmeztetett a müncheni ifo gazdaságkutató intézet.

A müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézete (ifo Institut – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e.V.) becslése szerint az autóipar gyenge teljesítménye 0,75 százalékpontot vehetett el a hazai össztermék (GDP) növekedésének üteméből 2019-ben.

Tavaly január óta szezonális kiigazítással számolva az autóiparban foglalkoztatottak száma 1,3 százalékkal csökkent, jóval erősebb mértékben a feldolgozóipar egészében mért 0,2 százalékos visszaesésnél.

Ráadásul egy decemberi felmérés adatai szerint az autóipari vállalatoknak már a 14 százaléka vezetett be rövidített munkaidős foglalkoztatást, ami duplája az egyéb iparágakban működő cégek 7 százalékos átlagának. Az idei év első negyedében az autóipari vállalatok 19 százaléka tervezi rövidített munkaidő alkalmazását, míg a többi iparágban 15 százalékra rúg ez az arány.

„Érdekes, hogy ezzel egyidejűleg, 2019-ben nőtt a német autók iránti kereslet” – mondta Timo Wollmershäuser, az ifo konjunktúrakutatója, aki mindezt azzal magyarázta, hogy a kereslet egy részét importból elégítették ki.

A németországi autógyárakban tavaly 8,9 százalékkal csökkent a termelés, az előző évben pedig 9,3 százalékkal. A német márkák gyártói a hazai helyett a külföldi termelést futtatták fel, tavaly 2,0 százalékkal, 2018-ban pedig 7,5 százalékkal növelték a gyártást külföldön. Tavaly január-szeptemberben éves összevetésben 16 százalékkal nőtt az Európai Unióból Németországba behozott személyautók száma.

Wollmershäuser szerint ennek egyik lehetséges oka az, hogy a német autógyártók egyre több hazai üzemet állítanak át elektromos járművek gyártására. Az átmeneti időszak alatt a Németországban gyártott új személyautók száma csökken, mivel az eddig ezekben az üzemekben gyártott, hagyományos motorokkal felszerelt autókat más európai országokban állítják elő.

Németországban tavaly 3,6 millió új személyautót állítottak forgalomba, ami 171 ezer 500-zal, 5 százalékkal haladja meg az előző évit. A külföldieknél népszerűbbek voltak a német márkák, ezekből 5,1 százalékkal, külföldiekből pedig 4,8 százalékkal adtak el többet 2019-ben mint az előző évben.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

Magyarországnak bőven van teendője a régiós “hosszútávfutásban”

A tíz- és húszéves időtávon kirajzolódó trendek – ezen belül az egyik fontos mutató, a vásárlóerő-paritáson mért egy főre jutó GDP – alapján a magyar gazdaság gyengébben áll a többi régiós országhoz képest. Az uniós átlag háromnegyedénél jár most Magyarország, míg Csehország 91, Lengyelország 80, Románia 78 százalékos arányt tud felmutatni, miközben Szlovákia viszont csak 73 százalékot. Ahhoz, hogy a magyar felzárkózás ütemesebb legyen, a képzett, minőségi munkaerő irányába kell elmozdulni.

2024. április 19.

Az MNB 28 millió forintra bírságolta az UniCredit Bankot

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) több mint 28 millió forint bírságot szabott ki az UniCredit Bankra a pénzmosás- és terrorizmusfinanszírozás-megelőzési tevékenysége kapcsán feltárt hiányosságok miatt; a hiányosságok nem veszélyeztetik a hitelintézet biztonságos működését – közölte a jegybank pénteken.

2024. április 19.

Rosszul meghatározott árral sokat lehet bukni az ingatlaneladáson

Minél hosszabb ideig van a piacon egy ingatlan, annál nagyobb az esély, hogy csak komoly árengedménnyel lehet értékesíteni, mutatott rá az Otthon Centrum elemzése, amely az értékesítési idő és az alku mértékének összefüggését vizsgálta.