Infografika: ezt várjuk a jövőnktől
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Augusztusban a háztartások borúlátóbban ítélték meg kilátásaikat, mint a nyár közepén, az üzleti szféra bizalmi indexe azonban enyhén javult, s így meg tudott kapaszkodni a pozitív előjelű tartományban. Az InfoTandem heti infografikája.
Enyhén erősödő félelem a munkanélküliségtől, a júliusinál pesszimistább vélekedés a saját pénzügyi helyzet és a megtakarítási képesség egy éven belüli alakulását illetően – egyebek mellett e tényezők miatt romlott augusztusban a GKI Gazdaságkutató Zrt. által számított fogyasztói bizalmi index értéke. A háztartások kilátásait tükröző – a megelőző három hónapban gyakorlatilag stagnáló, ám most mínusz 21,9-es szintre süllyedő – mutató kiszámításánál a fentieken túl az ország gazdasági helyzetét érintő kérdésekre adott válaszokat is figyelembe veszik; ezekből a korábbinál számottevően kedvezőtlenebb kép rajzolódott ki.
A makrogazdasági kilátásokról alkotott vélemény az üzleti bizalmi index kalkulálásakor számításba vett ágazatok nyilatkozóinál szintén érezhetően romlott, ám a szektorukat illetően sok cégvezető már optimistábbnak bizonyult. Ez igaz a javuló indexű iparra is, ahol az utolsó nyári hónapban a rendelésállományok megítélései és a termelési várakozások egyaránt bizakodóbbakká váltak, miközben a készletállomány értékelése nem változott. Ezzel ezen ágazatnál is megtört a bizalmi index május óta lefelé tartó trendje. Az iparénál erőteljesebb előrelépést mutatott a kereskedelem, ahol meglóduló rendelésekben reménykednek, az eladási pozíció megítélése pedig emelkedő készletszint mellett lett jobb.
Az építőipar indikátora ugyan némiképp elmaradt a júliusit értéktől, ám mivel utóbbi 12 éves csúcsnak felelt meg, ezen ágazat képviselőinek még mindig van okuk a bizakodásra. Noha az előző háromhavi termelés megítélése romlott, a rendelésállományé enyhén javult. A vizsgált negyedik üzleti szegmens, a szolgáltatások bizalmi indexe lényegében nem változott, ám a következő negyedév értékesítési lehetőségeiről itt valamelyest pesszimistábban nyilatkoztak, mint júliusban. (Az uniós gyakorlathoz igazodó felmérésnél a szolgáltató szféra cégei közül a pénzügyek és a közszolgáltatások területén működő vállalkozásokat egyelőre nem vizsgálják.)
Nem fizet a vevője? – IX. Magyar Követeléskezelés Konferencia |
- Mit tehetünk akkor, ha minden elővigyázatosságunk és tájékozottságunk ellenére olyan céggel kötünk üzletet, aki az általunk elvégzett munkát, vagy leszállított terméket nem hajlandó kifizetni?
- Mennyire használható a már többször, legutóbb április 1-én módosított csődtörvény, és milyen az ítélkezési gyakorlat?
- Honnan kaphatunk hiteles adatokat a szerződött partnereinkről, és melyek azok a cégek, amiket érdemes elkerülnünk?
- Milyen gyakorlati tapasztalatokat, tanácsokat kaphatunk olyan cégek vezetőitől, akik már több alkalommal is sikerrel kezelték kintlévőségeiket?
A fenti kérdésekre is választ kaphat 2014. szeptember 25-én, ha eljön a Napi.hu által szervezett szakmai konferenciára.
Helyszín: Radisson Blu Béke Hotel, 1067 Budapest, Teréz Krt. 43.
Bővebb információk az előadásokról az előadókról, valamint jelentkezés itt
|
Az üzleti szféra inflációs várakozásai mérséklődtek, az árak emelésére, illetve csökkentésére törekvők hasonló arányt képviselnek. Az építőipar kivételével a foglalkoztatási szándék javult, rendre többen terveznek létszámbővítést, mint leépítéseket. Összességében az üzleti bizalmi index – a júliusi süllyedés után – kicsit feljebb kúszott, a plusz 2,2-es szintig. Így az indikátor immár kilencedik hónapja ingadozik a pozitív tartományban; tavaly decembert megelőzően utoljára 2011 áprilisában sikerült kilépni a negatív előjelű sávból.
A lakossági és az üzleti bizalmi index súlyozott átlagaként kalkulált, szezonális hatásoktól megtisztított GKI–Erste konjunktúraindex augusztusban mínusz 4,1-es értéket vett fel; ez érdemben elmarad az áprilisban mért plusz 1,7-es csúcsértéktől, de alig gyengébb a júliusinál.