Karácsonyi ajándékkilátások – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy-egy megajándékozottra átlagosan 7 ezer forintot szánunk az idei karácsonyon. A beszerzéssel főként plázákban és bevásárlóközpontokban próbálkozunk, de nagyon jönnek fel a webáruházak is. Az InfoTandem heti infografikája.


A magyarok többsége három-négy héttel karácsony előtt kezdi el beszerezni az ajándékokat, ám egyre többen vannak, akik nem hagyják decemberre a döntést: az elmúlt két évben 8-ról 15 százalékra nőtt azok aránya, akik már két-három hónappal az ünnepek előtt beszerzik, amit kell. A Budapest Bank megbízásából kétévente megismételt felmérés szerint az idén 46 ezer forintból készülünk meglepni családtagjainkat, barátainkat, méghozzá átlagosan 6 embert. A nők előrelátóbbak, 70 százalékuk akár már november elejétől járja a boltokat, míg a férfiak kétötöde az utolsó egy-két hétre halasztja a döntést, ekkor viszont viszonylag gyorsan túljut a dolgon.

Karácsonyi ajándékokra 2015-ben a nők jellemzően 50 ezer forinti összeggel kalkulálnak, 70 százalékuk ebben a sávban gondolkodik, a férfiak 44 százaléka viszont e fölötti kiadással számol. Egy megajándékozottra nagyjából 7 ezer forintos keret jut, ami évek óta stabilan tartja magát. Figyelemreméltó, hogy ezúttal a megkérdezettek 22 százaléka saját készítésű meglepetéssel is készül; 2013-ban még csak 15 százalék mondta ezt. A slágertermékek amúgy hosszú ideje ugyanazok: ruhanemű, könyv, illatszer – ezekből nagyjából minden második ajándékozó elhelyez néhányat a fa alá kerülő csomagokban.

Az ajándékozás nem csak öröm, de stresszes is lehet: a válaszadók egynegyede számára a karácsony anyagilag kifejezetten megterhelőnek számít. A lakosság 45 százaléka már hónapokkal előre elkezd rá spórolni, egyötöde pedig az ünnepek után húzza meg a nadrágszíjat. Szűk egyharmados (28 százalékos) azok aránya, akik azt állítják, nem szükséges takarékoskodniuk a karácsony miatt. 

Az ajándékok beszerzésénél az emberek háromnegyede készpénzzel fizet, de minden második nyilatkozó a betéti kártyáját is használja, sőt egynegyedüknél a hitelkártya is előkerül a pénztárnál. Utóbbihoz hasonló arányt képviselnek azok, akik az interneten keresztül rendelnek, s ott bankkártya-adataik megadásával rendezik a számlát (a húszas éveikben járóknál ez a ráta lényegesen magasabb, 39 százalékos). Amúgy a neten vásárlók 57 százaléka még mindig utánvéttel fizet, leginkább megszokásból, illetve azért, mert attól tart, hogy visszaélhetnek a kártyaadataival. 

A beszerzési célpontok között stabilan a plázák és bevásárlóközpontok a legnépszerűbbek, az emberek kétharmada elsősorban ezekben próbálkozik. Az utóbbi két esztendőben feljöttek e téren a szuper- és hipermarketek is, amelyeket az ajándékra vadászóknak immár több mint a fele, 52 százaléka választ (2013-ban 41 százalékon álltak ezek a bolttípusok). A leggyorsabb növekedéssel viszont a webáruházak dicsekedhetnek, amelyek szintén elérték az 52 százalékos említési arányt az ajándéklelőhelyek versenyében, ami 19 százalékpontos növekedésnek felel meg az elmúlt négy év távlatában.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

Duna House: az illetékmenteség is a csok plusz egyik előnye lehet

A teljes visszafizetést tekintve több tízmillió forintot is megspórolhat az, aki a csok plusz támogatott hitelkonstrukciót és az ezzel járó illetékmentes ingatlanvásárlási lehetőséget választja – hívta fel a figyelmet csütörtökön kiadott elemzésében a Duna House.

2024. április 18.

Együttműködést kötött a VOSZ és az eMAG a kkv-k online értékesítésére

Partnerségi megállapodást írt alá a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) és az eMAG Magyarország az e-kereskedelmi know-how, valamint a magyar kis- és középvállalatok (kkv) online értékesítési csatornáinak fejlesztésére a régióban – közölte az eMAG csütörtökön.

2024. április 18.

A Bosch csoport növelte árbevételét csökkenés a Danone-nál

A Bosch csoport 2023-ban növelte árbevételét és eredményét, sikeresen folytatja növekedési stratégiáját – emelte ki csütörtökön Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke a vállalat éves eredményeit ismertetve. A Danone francia élelmiszer- és italgyártó bevétele éves szinten 2,5 százalékkal, 6,79 milliárd euróra csökkent az idei első negyedévben – áll a cég honlapján.