Karanténmotor hajtja az e-kereskedelmet – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Akár 25 százalékkal is bővülhet az idén a hazai e-kereskedelem forgalma, amelynek már eddig is komoly lökést adott a járványveszély miatti karanténos időszak. Az InfoTandem infografikája.

A kijárási korlátozások március közepi bevezetését követően mindössze másfél hónapra volt szükség ahhoz, hogy 50 ezer új vevő jelenjen meg a belföldi online kereskedelem piacán. Ugyanekkora létszámgyarapodáshoz tavaly még 8 hónap kellett – derül ki a GKI Digital elemzéséből. Az aktív online felnőtt vásárlók száma ezzel elérte a 3,35 millió főt.

Az idei tavaszi pörgés – amely a karácsony előtti csúcsra járatás időszakait idézi – már az első negyedéves számokban is tükröződik. Március végéig az e-kereskedők 9,9 millió belföldi rendelést teljesítettek, bruttó 149,6 milliárd forint értékben. Ez rendelési számban 15,9 százalékos, értékben pedig 21,4 százalékos növekedésnek fel meg az előző év azonos időszakához képest.

Tekintettel arra, hogy az első negyedévből mindössze az utolsó két hét volt kijárási korlátozásokkal érintett periódus, aligha kétséges, hogy a második negyedév még erősebb lesz az online kereskedelemben. A GKI Digital szakemberei akár rekord közeli, 34-35 százalékos felfutást is el tudnak képzelni április–júniusban. És noha az év második felére felerősödhetnek a recessziós hatások a gazdaságban, jó esély van rá, hogy az e-kereskedelem így is lényegesen jobb évet zár majd, mint 2019-ben. Az elemzők a tavalyi 16 százalékos bővülés után – a mostani kilátások alapján – mintegy 25 százalékos erősödést valószínűsítenek éves szinten.

Egyes termékcsoportok online kereslete kifejezetten a járványhelyzet miatt ugrott meg (ide sorolhatók például egyes élelmiszerek, tisztítószerek, vitaminok és gyógyszerek), míg más téren a digitális oktatás és távmunka fűtötte a vásárlásokat (műszaki cikkek, laptopok, számítástechnikai kiegészítők). Aztán idővel ezeket hozzájöttek az otthonléthez kapcsolódó bútorok, a kertrendezés eszközei vagy épp a sportszerek is.

A koronavírus hatása a logisztikát is átrendezte. Míg 2019-ben a belföldi rendelések 43 százaléka valamilyen személyes átvételi mód révén jutott el a vásárlókhoz, addig 2020 tavaszán a házhoz szállítási szolgáltatást nyújtó logisztikai cégek vették át a főszerepet. Utóbbiaknak nyilván az is kedvezett, hogy a címzettek mostanság jellemzően otthon tartózkodnak, és a csomagok nagyobb részét fizetik ki előre; a készpénzhasználat látványosan visszaszorult.

A fenntarthatóság, csomagolás-mentesség az új online rendeléseknél egyáltalán nem szempont – épphogy a minél több csomagolóanyag jelent most biztonságot. A vásárlók jelenleg kevésbé márkahűek, jobban elfogadják a helyettesítő termékeket, illetve a meghosszabbodott kiszállítási időket is.


Kapcsolódó cikkek

2020. március 20.

Infografika: A járványkamrák feltöltése

A fogyasztók világszerte aktívan töltik fel a szükségkészleteiket a koronavírus-járvány hatására, ami a kereskedelmet is felforgatja. Az InfoTandem infografikája.
2020. március 6.

Mélyponton a cégvezetők optimizmusa – infografika

A magyarországi vezérigazgatók még sohasem voltak ennyire pesszimisták sem a világgazdasági, sem a hazai kilátásokat illetően azóta, hogy a PwC önálló kutatásban méri fel a hangulatukat. Saját cége növekedésében azért a döntő többség továbbra is bízik. Az InfoTandem infografikája.
2020. április 17.

Összeomlott a fogyasztói bizalom – infografika

A koronavírus-válság kiterjedése nyomán példátlan mértékben zuhant áprilisban a Fogyasztói bizalmi index. A leginkább a munkanélküliségtől való félelem erősödött. Az InfoTandem infografikája.