Kis szervezet kontra nagyvállalat


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A kis- és középvállalatoknál (kkv) szívesebben dolgoznak a magyarok, mint egy nagyobb cégnél. Legalábbis a hazai kkv-knál tízből közel hat munkavállaló elkötelezett a munkahelye iránt, míg a nagyvállalatoknál még a dolgozók fele sem érzi úgy, hogy mindent megtenne cége sikere érdekében. A Világgazdaság–Hewitt 2008-as Legjobb Munkahely Felméréséből az is kiderült, hogy elégedettség tekintetében még nagyobb a különbség: a kkv-k alkalmazottainak majdnem kétharmada elégedett a foglalkoztatójával, a nagyvállalatoknál alig több mint minden második munkatárs érzi ugyanígy. Hogy mi lehet ennek hátterében?

A kis- és középvállalatoknál (kkv) szívesebben dolgoznak a magyarok, mint egy nagyobb cégnél. Legalábbis a hazai kkv-knál tízből közel hat munkavállaló elkötelezett a munkahelye iránt, míg a nagyvállalatoknál még a dolgozók fele sem érzi úgy, hogy mindent megtenne cége sikere érdekében. A Világgazdaság–Hewitt 2008-as Legjobb Munkahely Felméréséből az is kiderült, hogy elégedettség tekintetében még nagyobb a különbség: a kkv-k alkalmazottainak majdnem kétharmada elégedett a foglalkoztatójával, a nagyvállalatoknál alig több mint minden második munkatárs érzi ugyanígy. Hogy mi lehet ennek hátterében?

Elégedetlenség. A nagyobb méretű szervezetekben dolgozók kevésbé érzik úgy, hogy a cég tisztességesen bánik a munkatársaival, miközben a kisebb létszámú munkahelyeken erről pozitívabban nyilatkoztak a dolgozók. Hasonló a helyzet annak kapcsán, hogy a felső vezetés mennyire kezeli a vállalat legértékesebb erőforrásaként a dolgozókat. S bizony a nagy cégek dolgozói azt is kisebb arányban gondolják, hogy vállalatuk meg tudja tartani legjobb embereit, illetve hogy a vállalat által képviselt értékek összeegyeztethetők személyes értékeikkel. A felmérés arra is rávilágított, hogy a nagyvállalatoknál a méretből adódóan a dolgozóknak ritkábban van lehetőségük a cég első számú vezetőjével való személyes találkozásra, éppen ezért kevésbé érzik, hogy a felső vezetők megközelíthetők, szükség esetén elérhetők számukra – emelte ki Bakos Réka, a Hewitt Legjobb Munkahely Felmérésének magyarországi vezetője.

Vezetők elérhetősége. „Nincs itt a főnök, cincoghatnak az egerek” – tartja a munkahelyi „bölcsesség”, ám úgy tűnik, nagyon is vágyunk arra, hogy a főnök közel, elérhető távolságba legyen hozzánk, támogatást kérhessünk tőle, vagy épp visszajelzést, dicséretet, sőt, néha még a kritikának is örülnénk, csak érkezzen visszacsatolás. A Legjobb Munkahely Felmérés legfrissebb adatai az idén is bebizonyították: a felső vezetéssel való elégedettség az egyik olyan terület, amely a legnagyobb hatással van a dolgozói elkötelezettségre. Ha egy cég alkalmazottai úgy érzik, hogy a vezetés a vállalat legértékesebb erőforrásaként bánik a munkatársakkal, szükség esetén elérhető, az jelentős mértékben növelheti az elkötelezettségüket. Ott, ahol a dolgozóknak csak évente egyszer, a céges karácsonyi összejövetelen van esélyük találkozni a nagyfőnökkel, ez a távolság sokkal nagyobb, így a főnökség emberközpontúsága is kevésbé érzékelhető az ott dolgozók számára.

Többéves tapasztalatunk mutatja, hogy a vezetők megközelíthetősége (elefántcsonttorony vagy közös kávézás reggelente) jelentősen befolyásolja, miként vélekedünk munkahelyünkről, a gyakori, személyes kapcsolat nagyobb fokú törődéssel, a dolgozókra való odafigyeléssel is párosul – emelte ki Bakos Réka. Hozzátette: a kisebb méret és kevesebb szabályozás közelebbi emberi kapcsolatot, nagyobb rugalmasságot jelenthet, nemcsak a mindennapi rutinfeladatok hatékonyságában, de a munka-magánélet egyensúly megtalálásában is.

Tehetséghiány másképp. Mérettől függetlenül gondolják úgy a hazai vállalatok, hogy a demográfiai és gazdasági változások következtében tehetséghiánnyal fognak szembesülni. Mindez reális félelem, gondoljunk csak a KSH Népességtudományi Kutatóintézet igazgatóhelyettese, Hablicsek László egy korábbi kutatásának adataira. Ezekből kiderült, hogy folyamatosan öregszik a magyar társadalom: 2021-ben a lakosság átlagéletkora 43 év lesz, holott 2001-ben ez még csak 39 esztendő volt. A „legidősebb” az I. kerület lesz, ahol 47 év felett várható az átlagéletkor. Becslések szerint 2050-re pedig két aktív emberre egy időskorú jut majd. Nagyságrendileg most 4:1 ez az arány. Az ezredfordulón még másfél millió 65 év feletti volt Magyarországon, 2050-ben már 2,3 millióan lehetnek. Nemcsak a lakosság korösszetétele, hanem az iskolai végzettsége is átalakul. Míg 2000-ben még csak 940 ezer diplomás volt Magyarországon, 2021-ben már 1,6 millió magyarnak lehet felsőfokú végzettsége.

Ha visszatérünk a Legjobb Munkahely Felmérés friss adataihoz, azt látjuk, hogy a kis- és középvállalatok közül tízből négy, míg a nagyvállalatok közül tízből hat véli úgy, hogy a szervezete tehetséghiánnyal szembesül majd. Míg az előbbieknél főleg marketing- és PR-területen, illetve a vezetők körében érzékelik a tehetséghiányt, addig a nagyobb méretű vállalatoknál a termelés, az informatika területei számítanak kritikusnak, a vezetők pótlása itt is gond lesz. Bár a probléma megoldására különböző megoldások léteznek, vállalatmérettől függetlenül a leggyakrabban alkalmazott eszközök a képzések/oktatási programok, az oktatási intézményekkel való együttműködés és az utánpótlás-tervezés.

Menni, vagy maradni. Tavaly a betöltött állások közel egynegyedét belülről, belső munkatárssal töltötték be – cégmérettől függetlenül. Különbség volt azonban abban, ki mennyire hálás a meglévő kollégáknak, hogy segítenek új dolgozókat toborozni. Bár a kkv-knál és a nagy cégeknél egyaránt tízből nyolc működtet ajánlási programot a sikeres toborzás elősegítésére, ám a kisebb méretűek mindössze egyötöde honorálja, ha a kolléga javaslatára érkező szomszéd/barát/rokon beválik. A nagy szervezetek lényegesen bőkezűbbek, minden második vállalat pénzbeli jutalmat ajánl fel az új és persze megfelelő ajánlásért.
Ha a fluktuáció mértékét nézzük, a kis- és középvállalatoknál a dolgozók egyötöde hagyta el munkahelyét az elmúlt évben, ezen dolgozók közel háromnegyede önként, míg 27 százaléka kényszerből. A nagyobb cégeknél a munkavállalók 17 százaléka ment el tavaly, tízből hatan önszántukból, míg négyen muszájból tették ezt.

Érdekes összehasonlítani a hiányzások mértékét is. Itt azt látjuk, hogy a kisebb cégeknél némileg alacsonyabb volt az egy főre jutó hiányzási napok száma 2007-ben: 6,7, míg a nagyobb cégeknél ez a szám 8,4 nap/fő volt.
Már említettük, hogy a tehetséghiány pótlására a vállalatok a képzési programokat alkalmazzák. A Legjobb Munkahely Felmérés 2008-as adatai alapján a nagyvállalatoknál dolgozók közel hetven, míg a kisebb cégeknél lévő alkalmazottak több mint háromnegyede vett részt az elmúlt évben tréningen, képzésben. Az egy főre fordított éves képzési költség a kis- és középvállalatoknál nagyságrendileg 150-160 ezer forint, míg a nagyobb cégeknél ez az összeg 180-200 ezer forint volt.

Teljesítmények mérése. A dolgozói elkötelezettséget fokozhatja, ha a munkavállalók folyamatosan kapnak visszajelzést a munkájukkal kapcsolatban. A nagyvállalatok 85, a kisebb cégek 78 százalékánál létezik olyan irányelv a teljesítményértékelésre vonatkozólag, mely szerint minden munkatársnak minden évben részt kell vennie formális értékelésen, ez magában foglalja az előző időszakban elvégzett munka értékelését, valamint a jövőre vonatkozó elvárások meghatározását. A nagyobb vállalatok felénél félévente kerül sor az értékelésre, míg a kisebb cégek egytizedénél havonta ülnek le a főnökök beosztottjaikkal. Mindkét vállalatcsoportban tíz dolgozó közül nyolc biztos, hogy részt vett formális teljesítményértékelésen az elmúlt évben.
Amiben azonban a nagyobb cégek jobbak, hogy a minősítések eredménye nagyobb mértékben köszön vissza a fizetésekben, mint a kkv-knál. Ám ez utóbbiaknál a munkatársaknak több lehetőségük van – nyilván szintén a méretekből adódóan –, hogy értékeljék közvetlen kollégáikat.

Belső kommunikáció. Nem az a lényeg, hogy mit mondunk, hanem hogy hogyan teszszük azt – tartja az aforizma, s úgy tűnik, ezzel a cégek is tisztában vannak. A vállalatok nyolcvan százalékánál ugyanis működik formális irányelv a belső kommunikációra. A kkv-k gyakorlatát tekintve náluk főleg a felső vezetés felel a belső információáramlásért, míg a nagyobb vállalatoknál ez a feladat jobban megoszlik a felső vezetés, a HR, valamint az anyavállalat kommunikációért felelős csapata között. Szintén a méretek magyarázhatják, hogy a kisebb vállalatok többsége a dolgozói gyűléseket tartja a kommunikáció leghatékonyabb eszközének, míg a nagyobb cégek elsősorban az e-mailes kommunikációt részesítik előnyben.

KKV minősítés

A Hewitt a törvényi szabályozásnak megfelelően minősítette a vállalatokat; kkv-ként kezelte a 250 főnél kevesebb dolgozót foglalkoztató munkaadókat, akik éves nettó árbevétele legfeljebb 50 millió euró.

Így fokozzák a munkavállalói lojalitást a legjobbak

Dr. Barótfi Szabolcs
Quintiles Transnational
igazgató

Piacvezető helyzetünkből adódóan több olyan lehetőséget kínálunk az alkalmazottaknak, amelyek versenytársainknál egyáltalán nem vagy csak korlátozott mértékben elérhetők. Az elmúlt években a vezetői munka fókuszában sok olyan feladat volt (teljesítményértékelési rendszer, karrierutak definiálása, csapatszellem erősítése), amely hozzájárult a lojalitás erősítéséhez.

Nagy Annamária
Mars Magyarország
HR-igazgató

A cégünk vonz- és megtartóereje abban (is) rejlik, hogy családi tulajdonban lévő vállalkozás, így a „családiasság”-nak minden előnye ott van a mindennapjainkban. Nyitott légkörben, jó hangulatban dolgozunk, nincsenek irodák, személyi asszisztensek, mindenki egy légtérben ül, és megközelíthető. A mindenkiben természetesen ott vannak a felső vezetés tagjai is.

Debreczeni Eszter
Microsoft
regionális HR-igazgató

A cégen belüli lojalitás és elkötelezettség fokozása, valamint hosszú távú megtartása csak több lábon álló, összehangolt stratégia mentén biztosítható.
A cég ezt az egész világon használt myMicrosoft stratégia mentén valósítja meg, amelynek öt fő pillére van: a teljesítménymenedzsment, a javadalmazás, a karrierlehetőségek, a vezetői kiválóság és a vállalati kultúra/légkör és munkakörülmények.

Zámborszki Andrea
Milupa-Nutricia
HR-igazgató

Odafigyelünk arra, hogy versenyképes juttatásokat nyújtsunk. Fejlesztjük a munkakörülményeket, a vállalati kultúrát, és fontosnak tartjuk, hogy kihívást jelentő feladatokat és célokat nyújtsunk kollégáinknak. A tartósan magas teljesítményt és a kitűzött célok elérését csapatépítő incentive utazással jutalmazzuk. Dolgozóink lojalitása kiemelt fontosságú.

Kajos Péterné
Radnóti Miklós
Általános Iskola, Mór
intézményvezető

Támogatjuk az egyéni törekvéseket, amellyel a kollégák pluszjövedelemhez jutnak. Megtartóerő még az intézmény jó hírneve, tárgyi feltételei, ezzel még mindig kiemelkedik a környező iskolák közül. Szabályozott nálunk a pedagógusok értékelése, ez szempontrendszer alapján történik. A teljesítménymotivációs pályázaton elnyert összegek segítették a kollégák javadalmazását.

Árvai Andrea
Johnson & Johnson Kft.
HR-menedzser

A lojalitás fokozása érdekében, a vállalati credo szellemében folytatjuk tevékenységünket, melynek egyik fő eleme a dolgozókkal való egyenlő bánásmód, az emberközpontú gondolkodás. Ennek fenntartása, a vállalati kultúra, vállalati értékek megőrzése számunkra nélkülözhetetlen feladat. A jó légkör, a nagyszerű hangulat, a „nyitott ajtó” politika fontos eleme a lojalitás megtartásának.

Forrás: Világgazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

Az idén sem fizet osztalékot a Rába

A Rába Járműipari Holding Nyrt. csütörtöki közgyűlése, az igazgatóság javaslatának megfelelően úgy határozott, hogy a járműgyártó vállalat idén sem fizet osztalékot – közölte a győri székhelyű cég a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.

2024. április 19.

Tudjuk, hogy kritikus a jelszavak cseréje, de mégsem tesszük meg

Egy friss felmérés szerint bár a lakosság háromnegyede gondolja úgy, hogy meg kell változtatni bizonyos időközönként az online felületeken használt jelszavakat, egyharmaduk nem teszi ezt meg. Sőt, az internetes vásárlók ötöde minden felületen ugyanazt a belépési azonosítót használja. A biztonságos internethasználathoz azonban elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk az ilyen alapvető adatvédelmi beállításokkal. Éppen ezért az OTP Mobil egy edukatív, online információs kampányt indított, melyben gyakorlati, egyszerűen alkalmazható tanácsokkal, tippekkel látja el az internetezőket.