Megszüntetné a fővárosi taxik egységes tarifáját a GVH


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A budapesti taxik hatósági árainak tervezett, jelentős emelése helyett a verseny élénkítését javasolja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a főváros számára. A versenyhatóság több alternatívát felvázolt a fővárosi önkormányzat felé, amelyek hatékonyabban szolgálhatják a fogyasztói érdekeket – közölte a GVH.

A nemzeti versenyhatóság a versenyt élénkítő javaslatokkal kereste meg az önkormányzatot, mielőtt a fővárosi közgyűlés a héten megtárgyalná a főpolgármester előterjesztését a budapesti taxirendelet módosításáról. A rendelet-módosítás ugyanis mintegy 30 százalékkal emelné a budapesti taxik hatósági áron rögzített díjtételeit – miközben versenybarát megoldásokkal sokkal kedvezőbben járhatnának a fogyasztók.

A budapesti taxis tarifák rögzítettek, vagyis a piacon jelenleg nem érvényesülhetnek az árverseny előnyei. A taxipiac szereplői rendszeresen igénylik a rögzített hatósági árak növelését, a fogyasztói érdekek képviselete azonban rendre elmarad. Az egyre magasabb hatósági árak csökkentik a taxik kihasználtságát, amely a taxisok részéről a további díjnövelési igény irányába hat. Ebből a szabályozási csapdából úgy lehetne legjobban kilépni, ha az önkormányzat minimalizálná az árszabályozási beavatkozását, minél nagyobb teret hagyva a versenynek és az egyensúlyi piaci árak kialakulásának – fejti ki a GVH.

A versenyhatóság ezért az újabb, áremelésre vonatkozó fővárosi előterjesztés megtárgyalása előtt versenyt élénkítő alternatívákat javasolt megfontolásra. A GVH szerint szűkíthető lenne az árrögzítés szabályozása azokra az esetekre, amikor a fogyasztó nem tud megfelelően előre tájékozódni a viteldíjakról (pl. utcai „leintés”, taxiállomáson sorban álló autók stb.), továbbá elősegíthető lenne a verseny azáltal is, ha a fix tarifák helyett a főváros csupán maximált árat írna elő, amely alatt kialakulhatna egy szolgáltatói verseny. Tekintve, hogy a főváros számít a legnagyobb hazai taxipiacnak, egy nem megfelelő szabályozás csökkenő hatékonyságot és nagy társadalmi károkat képes okozni e területen – írták.

Budapesten a taxis személyszállítás alapdíja 1000 forintra, a kilométerdíj 400 forintra, a percdíj pedig 100 forintra emelkedik május 9-től, amennyiben az erről szóló javaslatot elfogadja a Fővárosi Közgyűlés – jelentette be az általános főpolgármester-helyettes a múlt héten Budapesten sajtótájékoztatón. Az előterjesztést szerdán tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés.

Kiss Ambrus közölte, hogy ez az intézkedés nagyságrendileg 35 százalékos áremelkedést jelent majd a fogyasztóknak. Az áremelés mértékét a főpolgármester-helyettes azzal indokolta, hogy a taxik hatósági árai 2018. július 1-jén változtak utoljára. Erre az ágazatra is vonatkoznak a közgazdasági szabályok: ha drágább az üzemanyag és az azon kívüli maginflációs adatok is emelkednek, akkor erre reagálni kell – tette hozzá. Ráadásul míg 2020 márciusában – a pandémia kitörése előtt – a taxisok száma 6754 volt a fővárosban, a legutolsó adat szerint már csak 5070 maradt belőlük. Felidézte, a taxis szervezetek 2021 novemberében kezdeményezték az ártárgyalások megkezdését. Az előterjesztés az egyeztetéseken elért kompromisszumos megoldást tükrözi – tette hozzá Kiss Ambrus.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2018. április 21.

Drágulhat a fővárosi taxizás

Július elsejétől drágább lehet Budapesten taxival utazni, ugyanis a jelenlegi 450 forintos alapdíj 700 forintra emelkedhet, a kilométerdíj 20 forinttal, a percenkénti várakozási díj pedig 5 forinttal nőhet, ha a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott  előterjesztést megszavazzák a képviselők.

2018. május 28.

Fölvásárolták a Budapest Taxit

A Főtaxi-csoport megvásárolta a Budapest Taxi taxi üzletágát, így a csoportban üzemeltetett taxik száma ezerötszázról kétezerre nő – jelentette be hétfőn a Főtaxi.