Nem száll ki a magyar piacról az Uber


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Uber folytatja a működését Budapesten – olvasható az Uber Adó Online-hoz is eljuttatott közleményében. Egyelőre azonban arról nem közöltek semmit, átvállalják-e sofőrjeiktől az esetleges bírságok megfizetését, amelyeket az uberezés miatt kaphatnak a hatóságoktól. Az új taxisrendelet csütörtökön lép hatályba.


Nem akar kiszállni a magyar piacról Uber, olyannyira nem, hogy PR-ügynökséget fogadott, s segítségükkel közleményben tudatta a nagyvilággal, így lapunkkal is: maradni fognak.

Kommünikéjükben úgy fogalmaztak: „(…)aktív és együttműködő szerepre törekszünk annak érdekében, hogy az autómegosztó közösség megfeleljen a szabályozásnak. Mivel a szóban forgó szabályok újak, komplexek, és időbe telik a felkészülés a betartásukra, a mai napon találkozót kezdeményeztünk a kormány és a főváros illetékeseivel, hogy egyeztessünk: ezer autóspartnerünk miként tud megfelelni az igényeknek. Ezzel egyidőben folytatjuk tevékenységünket Magyarországon és továbbra is tartjuk magunkat ahhoz a célunkhoz, hogy 2016 végéig 2000 magyar számára teremtsünk kereseti lehetőséget. A magyarok kedvelik az autómegosztó szolgáltatásokat, a felhasználók száma dinamikusan nő főleg a fiatalabb korosztály körében. Az is világossá vált, hogy az autómegosztásnak fontos szerepe lesz új munkalehetőségek megteremtésében, és az államháztartás számára jelentős adóbevételi forrást biztosíthat a jövőben.”

Aki ilyen webes rendszeren keresztül sofőrnek áll, nem biztos, hogy tudja, miféle kötelezettségeket is vesz a nyakába – mondta az Adó Online-nak korábban Hegedüs Sándor, az RSM DTM adóüzletágának vezetője. A gazdasági tevékenység megkezdését be kell jelenteni az adóhivatalnál, amennyiben azt valaki rendszeresen kívánja folytatni, ellenkező esetben több százezer forintos mulasztási bírsággal is sújtható – figyelmeztetett. A gazdasági tevékenység rendszeres, ellenérték elérésére irányuló vagy azt eredményező tevékenységet jelent, ám nem mindig könnyű egy konkrét esetben eldönteni, hogy vajon már rendszerességről beszélhetünk-e. 

Az adószakértő figyelmeztetése óta az Ubernek történő sofőrködés kockázati még egyértelműbbé váltak: a NAV a próbavásárlásokon „megbukott” sofőrök terhére akár 200 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat. Ezek az eljárások jelenleg folyamatban vannak, s a NAV itt nem áll meg: minden egyes Uber-sofőr további ellenőrzésre számíthat. 

Csütörtökön hatályba lép a taxisrendelet, amely ha lehet, az egyértelmű kockázatokat még egyértelműbbé teszi, vélhetően a közelgő hatályba lépés az oka a közlemény kiadásának is.

Az Adó Online a közleményt kiadó PR-cégnek azt a kérdést küldte el, hogy átvállalja-e az Uber a sofőrjeit sújtó bírságokat, amelyeket amiatt kaphatnak a hatóságoktól, mert az Ubernek dolgoznak. Amennyiben választ kapunk, a cikkünket frissítjük.

Update 18.48:  Az Uber PR ügynökségétől emailt kaptunk, amely azonban nem válaszolta meg a kérdést, hogy átvállalja-e az Uber a sofőröktől a bírságokat. Válaszlevelünkben pontos válaszra kértük meg az Ubert képviselő PR-ügynökséget. Ha pontos választ kapunk, frissítjük a cikkünket. A válasz, amit kaptunk egyelőre, a  következő:

„Az Uber eddig is és a jövőben is ki fog állni a partnerei mellett és támogatni fogjuk őket abban, hogy minden szükséges engedélyt megszerezzenek. Éppen ezért tárgyalásokat folytatunk a kormánnyal és a főváros mellett a NAV-val is, hogy hogyan tudunk olyan megoldást találni, amellyel mindenki nyer: az autósok és az Uber egy egyértelmű jogi keretben működhet, az államkassza adóbevételekre tehet szert (ezzel kapcsolatban konkrét javaslatokat tettünk az asztalra), és kereseti lehetőséget teremthetünk a mostani 1000 autós mellett újabb 1000 számára.”

Update 19.39: Az ügynökség újabb válaszából még mindig nem dönthetően el egyértelműen, hogy a kérdésre igen, vagy nem a válasz. Ismételten megkértük a PR-céget az eldöntendő kérdésre adott pontosabb (például igenleges válasz esetén: igen) válaszra, a kérdés iránt mélyebben érdeklődő, vagy akár az uberezésben valamiképp érintett olvasóinkat is képviselve. Az újabb válasz jelenleg így hangzik:

„Az Uber eddig is és a jövőben is ki fog állni a partnerei mellett és támogatni fogjuk őket abban, hogy minden szükséges engedélyt megszerezzenek. Ha kell, jogi segítséget nyújtunk és ha kell, egyéb segítséget is biztosítunk.”

Update 19.51.: 

Az ügynökség válasza:

„Az Uber ezeket a válaszokat hagyta jóvá és a továbbiakban csak ismételni tudjuk őket.”

Mindenesetre – különösen amíg az Uber ellenkező nyilatkozatot nem ad ki – aligha érdemes azzal számolni az Uber sofőrjeinek, hogy a cég fizeti ki helyettük a hatósági bírságokat az új taxisrendelet hatályba lépése után.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

Magyarországnak bőven van teendője a régiós “hosszútávfutásban”

A tíz- és húszéves időtávon kirajzolódó trendek – ezen belül az egyik fontos mutató, a vásárlóerő-paritáson mért egy főre jutó GDP – alapján a magyar gazdaság gyengébben áll a többi régiós országhoz képest. Az uniós átlag háromnegyedénél jár most Magyarország, míg Csehország 91, Lengyelország 80, Románia 78 százalékos arányt tud felmutatni, miközben Szlovákia viszont csak 73 százalékot. Ahhoz, hogy a magyar felzárkózás ütemesebb legyen, a képzett, minőségi munkaerő irányába kell elmozdulni.

2024. április 19.

Az MNB 28 millió forintra bírságolta az UniCredit Bankot

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) több mint 28 millió forint bírságot szabott ki az UniCredit Bankra a pénzmosás- és terrorizmusfinanszírozás-megelőzési tevékenysége kapcsán feltárt hiányosságok miatt; a hiányosságok nem veszélyeztetik a hitelintézet biztonságos működését – közölte a jegybank pénteken.

2024. április 19.

Rosszul meghatározott árral sokat lehet bukni az ingatlaneladáson

Minél hosszabb ideig van a piacon egy ingatlan, annál nagyobb az esély, hogy csak komoly árengedménnyel lehet értékesíteni, mutatott rá az Otthon Centrum elemzése, amely az értékesítési idő és az alku mértékének összefüggését vizsgálta.