Nyolc tipp cégértékeléshez


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Cégvásárlásra vagy cégeladásra készül? Az RSM Blog nyolc tippel szolgál, amellyel csökkenthetők a bizonytalanságok a tranzakciós árazás során.


A tranzakciók során talán az egyik legfontosabb tényező a vételár körüli bizonytalanság. Ezt a bizonytalanságot csökkentheti egy jól kidolgozott, egyszerre részletes, ugyanakkor áttekinthető üzleti modell, amellyel már jól prognosztizálható egy viszonylagos „fair” cégértéktartomány. Akár cégvásárlást, akár cégeladást tervez egy társaság tulajdonosa vagy menedzsmentje, jó eséllyel szeretné előre látni, hogy milyen vételártartománnyal kalkulálhat a tervezett tranzakció során.

Az alábbi tippekkel mérsékelheti a kiszámíthatatlanságot nemcsak az üzleti modell készítésekor, hanem áttételesen a vételár árazása során is: 

1. Szilárd alapok – dolgozzunk ki egy jól átgondolt üzleti modellt a legjobb gyakorlatként bevált technikák és elvek alkalmazásával, még a tranzakciós folyamatot megelőzően! 

Excel tipp: ne csak egy munkalapon dolgozzunk, legyenek háttértábláink is.

2.A társaság átláthatósága – a pénzügyi üzleti modell a társaság kirakata. Pontossága tükrözi a vállalkozás és a vezetőség üzleti felfogását és gondolkodását. Az üzleti sztorinak világosnak és egyértelműnek kell lennie, amely világosan kiolvasható az adatsorokból és az üzleti modell ből. 

Excel tipp: A mérleg, eredménykimutatás és cash flow táblák hasznosak, de érdemes még további részleteket kidolgozni pl. az árbevétel összetevői táblát is.

3.Az értékelési üzleti modell csak a megfelelő mértékben legyen összetett – legyen átfogó, megfelelően részletes, de ne túlzottan. Mindemellett a modell ne legyen annyira elvont, hogy már-már használhatatlan. 

Excel tipp: Hasznosak a háttértáblák, de 6-8 fölé ne nagyon menjünk, mert követhetetlenné válnak, vagy rendszerezzünk és a kevésbé fontos táblákat tegyük függelékbe;

4.Következetesség – az üzleti modellnek összhangban kell állnia a korábbi és a jelenlegi adatokkal. Bármilyen eltérésnek egyértelműnek és megmagyarázhatónak kell lennie. 

Excel tipp: A modellnek múltbeli és jövőbeli adatokat is kell tartalmaznia. A múlt számai segítik megérteni a trendeket. Szektortól függ, hogy elégséges 2 v. 3 múltbeli számsort bemutatni, de előfordulhat, hogy 5 év adatsorára is szükség lehet.

5.Előrejelzések – ne vetítsünk rá túl konzervatív megközelítésű eshetőségeket a már amúgy is konzervatív előrejelzésekre. Körültekintően járunk el, ha készítünk egy pesszimista, egy bázis és egy optimista verziót. 

Excel tipp: Alkalmazzuk az érzékenységi vizsgálatokat a különböző paraméterek változásainak hatását vizsgálva.

6.KPI-ok összehangolása – egyeztessük össze az üzleti modell KPI*-jait a társaság valós értékmérőivel. (* KPI (key performance indicator) –a legfontosabb mérőszámok a teljesítmény értékelésére)

Excel tipp: A társaság KPI számainak feltüntetése mellett, érdemes a szektort jól jellemző számokat is bemutatni az összehasonlítás miatt, de általános makroökonómiai mutatók is hasznosak (infláció, GDP / fő, reál GDP, CPI stb.)

7.Teljes körű támogatás – dokumentáljuk a modellt, a főbb számításait, feltételezéseit, valamint azt, hogy miként kapcsolódik majd az adatszobában rendelkezésre bocsátott információkhoz. 

Excel tipp: tartalom, elválasztó és hivatkozásokat tartalmazó munkalapok használata növeli a modell komplexitását és „komolyságát”.

8.Pártatlan felülvizsgálat – gondoskodjunk arról, hogy  üzleti modellünket független felülvizsgálatnak vessük alá. Erre független értékelési szakértőt, vagy más független (szakértői) felet is felkérhetünk. 

Excel tipp: Bátran használjunk „check = ellenőrző” sorokat, cellákat a számítások dupla ellenőrzésére.

A bejegyzés szerzője Almási Levente, az RSM Hungary M&A, Cégértékelés, Vállalatfinanszírozás üzletágvezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere. 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

Magyarországnak bőven van teendője a régiós “hosszútávfutásban”

A tíz- és húszéves időtávon kirajzolódó trendek – ezen belül az egyik fontos mutató, a vásárlóerő-paritáson mért egy főre jutó GDP – alapján a magyar gazdaság gyengébben áll a többi régiós országhoz képest. Az uniós átlag háromnegyedénél jár most Magyarország, míg Csehország 91, Lengyelország 80, Románia 78 százalékos arányt tud felmutatni, miközben Szlovákia viszont csak 73 százalékot. Ahhoz, hogy a magyar felzárkózás ütemesebb legyen, a képzett, minőségi munkaerő irányába kell elmozdulni.

2024. április 19.

Az MNB 28 millió forintra bírságolta az UniCredit Bankot

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) több mint 28 millió forint bírságot szabott ki az UniCredit Bankra a pénzmosás- és terrorizmusfinanszírozás-megelőzési tevékenysége kapcsán feltárt hiányosságok miatt; a hiányosságok nem veszélyeztetik a hitelintézet biztonságos működését – közölte a jegybank pénteken.

2024. április 19.

Rosszul meghatározott árral sokat lehet bukni az ingatlaneladáson

Minél hosszabb ideig van a piacon egy ingatlan, annál nagyobb az esély, hogy csak komoly árengedménnyel lehet értékesíteni, mutatott rá az Otthon Centrum elemzése, amely az értékesítési idő és az alku mértékének összefüggését vizsgálta.