Ötödével csökkent tavaly a forgalomba helyezett új autók száma

Magyarországon tavaly 128 031 új személygépjárművet helyeztek forgalomba, 19 százalékkal kevesebbet a 2019-es évinek, míg a forgalomba helyezést követő hat hónapon belül kivont gépkocsik aránya 25 százalékot tett ki.

Az értékesítésben a benzines autók túlsúlya érzékelhető a dieselek kárára, ami – értékelésük szerint – a széndioxid kibocsátás szempontjából nem jó folyamat, míg más károsanyagok oldaláról nézve kedvezőbb. A tisztán elektromos és a plug-in hibrid autók piaci részaránya 2,5 százalék alatt maradt – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) a 2020. évi új gépjármű forgalomba helyezési piacról készített összefoglalójában.

15 évesre öregedett a hazai gépjárműpark

Az elektromos autókra biztosított állami támogatás egy nap alatt elfogyott, azonban a realizált üzlet, egyelőre azt mutatja, hogy a gyors foglalás nem minden esetben jelent majd üzletkötést.

Az egyesület közleménye szerint tavaly a használt autó behozatala némileg felette volt az új autókénak. A magyar személygépjármű park átlagos életkora a 2008. évi 10,5 évről mára 15 év közelébe öregedett, ami azt jelenti, hogy átlagosan EURO 4-es besorolású.

A nagyhaszonjárművek forgalomba helyezése 2020-ban lendületesen indult, bizakodás és erős beruházási kedv jellemezte az üzemeltetőket egészen a vírus magyarországi megjelenéséig. Valamennyi nagyhaszonjármű gyártó a 13-16. hétben bezárásra kényszerült az ellátói láncok akadozása miatt, ezért az új megrendelések mellett a forgalomba helyezések is drasztikusan csökkentek. A magyar piac biztonságát jelzi, hogy 1-2 kivételével nem mondtak vissza megrendelést.

Tavaly decemberben 283 darab nagyhaszonjárművet értékesítettek, ami 12 százalékkal marad alatt az előző évi decemberi számnak. A teljes 2020. évben forgalomba helyezett nagyhaszonjárművek száma 3380 darab, ami 36 százalékkal kevesebb az előző évinek, az egyesület becslése szerint 2021-ben az adatok közelítik a 2019. évit.

Hamarosan csak elektromos buszokra írható ki tender

Múlt évben 632 új autóbuszt helyeztek forgalomba, amely összességében 11 százalékkal marad el az előző évitől. Az autóbusz 2021. évi piaci előre jelzésükben rámutattak arra, hogy a kormány döntése értelmében 2022-től kezdve közbeszerzési eljárást csak tisztán elektromos buszra lehet kiírni, és 2024-et követően csak elektromos busz lehet forgalomba helyezni Magyarországon a városi alacsonypadlós kategóriában, így 2022-ig jelentősebb diesel busz beszerzés prognosztizálható.

A motorpiac 2020-ban 5,2 százalékos növekedést mutatott, a trend mely 2019-ben 30 százalékos darabszám növekedést okozott, nem fordult meg. Némileg csökkent a 125 köbcentis robogók aránya, nőtt viszont a 125 köbcenti motorkerékpárok eladási darabszáma és ezzel aránya – közölte az MGE.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek:


Az év végi beruházások húzták fel tavaly a gazdaságot
2021. március 1.

A vártnál jobb 2020 negyedik negyedévi beruházási adatok szerepet játszhattak a GDP meglepően kedvező alakulásában, az idén pedig az uniós források segítségével 6-10 százalékos növekedést mutathatnak a fejlesztések – állítják a hazai elemzők.

Felpöröghetnek a cégvásárlások az egészségügyben
2021. március 1.

A COVID járvány hatásai és a gazdasági visszaesés egyenlőtlenül érintette az egészségügyi szektor egyes ágazatait. A cégvásárlások terén 2021-től új lendületet kaphat az egészségügy területe, a kivárási periódus után újra felértékelődhet az ágazat.

Márciusban is jár a munkáltatói adómentesség
2021. március 1.

A koronavírus sújtotta ágazat vállalkozásainak nem kell megfizetniük 2020. novemberétől 2021. március végéig a munkavállalók utáni szociális hozzájárulási adót, szakképzési hozzájárulást, a rehabilitációs hozzájárulás arányos összegét, valamint a személyi jellegű kifizetések után a kivát.