Rekordfélév az online piactéren – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több mint harmadával bővült a hazai e-kereskedelem forgalma az idei első félévben; ezen belül a napi fogyasztási cikkeknél egészen kimagasló bővülést mértek. A további tempót nagyban befolyásolhatja, milyen súlyos lesz a koronavírus-járvány második hulláma. Az InfoTandem infografikája.

Az elmúlt öt év leggyorsabb növekedését hozta a karanténos hónapokkal terhelt idei első félév a hazai e-kereskedelemben. Az online forgalom csaknem 35 százalékkal bővült a megelőző esztendő hasonló időszakához képest, elérve a bruttó 355 milliárd forintos szintet – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu friss kutatásából.

online kereskedelemAz online vásárlási kedv – s vele a forgalom – ennyire látványos felpörgése egyértelműen a koronavírus-járvány hatásának tudható be. Különösen a második negyedév produkált kiugró számokat. Az első három hónapban regisztrált 21 százalékos emelkedés után április–júniusban 47 százalékos ugrás következett be. Féléves szinten legnagyobb mértékben – mint láttuk, több mint harmadával – a bruttó online kiskereskedelmi forgalom nőtt, de a belföldi online rendelések számánál tapasztalt 21,6 százalékos erősödés is tekintélyt parancsoló; a darabszám ezzel 22,3 millióig futott fel. Az átlagos kosártérték is jelentősen, 7,6 százalékkal meghaladta a bázist, s pár forint híján 16 ezer forintig hízott. Mindezekhez képest az aktív online vásárlók száma szolidabban, „csak” 3,3 százalékkal nőtt, 3,35 millió főre.

Bizonyos termékkategóriák online kereslete kifejezetten a járványhelyzet miatt lendült fel. Ide sorolhatók például az élelmiszerek, a tisztítószerek, a vitaminok és a gyógyszerek; az FMCG termékek (napi fogyasztási cikkek) együttes forgalma az első negyedévben 29 százalékkal, a másodikban pedig 84 (!) százalékkal száguldott feljebb. Más kategóriákban – például a műszaki cikkek, a laptopok és a számítástechnikai kiegészítők terén – a rendkívül sok embert érintő távmunka, illetve a digitális oktatás kiterjedése dobta meg a vásárlói kedvet. Utóbbiak az otthonléthez kapcsolódó egyéb igényeket is felerősítették, növelve egyebek mellett a sportszerek, a kényelmes ruházat, vagy éppen a lakásfelújításhoz és kertrendezéshez szükséges eszközök elektronikus forgalmát.

A GKI Digital szakemberei szerint az első félévi többletforgalom alapvetően három eltérő vásárlói magatartásra vezethető vissza. Elsőként említendő az a hatás, amelynek révén a megnövekedett kereslet zöme a hagyományos (részben bezárt) üzletekből egyszerűen átterelődött az online csatornákra. E mellett megfigyelhető előrehozott költés is, amikor (például televíziók, játékkonzolok, otthoni okos eszközök esetében) a vásárlás már eleve tervben volt, de azt a karantén miatt célszerűnek tűnt a tervezett időpontnál korábban nyélbe ütni. Végül, extra költésekre is sor került, vagyis sokan olyan dolgokat is beszereztek a neten keresztül a járványhelyzet miatt (a home office működtetéséhez szükséges eszközöktől kezdve a vitaminokon át a maszkokig), amelyeket különben nem vettek volna meg. Érdemi pluszt valójában ez utóbbi vásárlások hoztak az online kereskedőknek.

A szakértők mai állás szerint az év hátralévő részében nem számít újabb rekordokra az online szektorban. Ugyanakkor hangsúlyozzák, a második félév online forgalma – beleértve a karácsonyi szezonét is – erősen függ a koronavírus második hullámának erősségétől, valamint az arra adott kormányzati reakcióktól.


Kapcsolódó cikkek

2020. március 20.

Infografika: A járványkamrák feltöltése

A fogyasztók világszerte aktívan töltik fel a szükségkészleteiket a koronavírus-járvány hatására, ami a kereskedelmet is felforgatja. Az InfoTandem infografikája.
2020. augusztus 29.

Infografika: Lakásfelújítási láz van kibontakozóban

Félmillió lakáson végezhetnek el kisebb-nagyobb munkálatokat a következő tizenkét hónap során. A legerőteljesebb felújítási szándék a családi házak lakóinál mutatkozik. Az InfoTandem infografikája.