Százmilliós bírság az ACC reklámok miatt
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A Gazdasági Versenyhivatal 105 millió forint bírságot szabott ki a Sandoz Hungária Kereskedelmi Kft.-re (Sandoz), ugyanis az jogsértően reklámozta ACC elnevezésű, vény nélkül kapható gyógyszereit – közölte a versenyhatóság.
A Sandoz a GVH közleménye szerint nem az alkalmazási előírás alapján, hanem azon túlterjeszkedve mutatta be a termékeket.
A reklámok gyorsaságot ígértek a gyógyszer teljes hatásmechanizmusára vonatkozóan, miközben az alkalmazási előírás alapján a gyorsaság kizárólag a felszívódásra vonatkozott – magyarázta döntése hátterét a GVH.
[htmlbox karteritesi_jog]
A GVH a „Gyors megoldás hurutos köhögésre!”, „Gyorsan megtisztítja a légutakat!” és az „ACC, az gyorsan hat” szlogeneket vizsgálta, amelyek sajtóhirdetésekben, orvosi rendelői, patikai plakátokon, televíziós reklámokban és akciós, illetve patikai újságokban jelentek meg.
A vizsgált állítások szakmai szempontú értékeléséhez a GVH az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet tájékoztatását kérte. A szakhatóság álláspontja szerint a gyógyszerek alkalmazási előírásaiban foglaltak nem támasztják alá a gyógyszerek gyors hatását.
A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott.
Súlyosító körülményként értékelte a versenyhivatal a magatartás kiterjedtségét, hiszen a vizsgált kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben is elhúzódott a kampány. A Sandoz 2015 októbere és 2016 áprilisa között reklámozta a termékeket, amelyekre a bírságot kiszabták.
A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy az eljárás alá vont cég felhagyott a jogsértő kereskedelmi gyakorlattal a versenyfelügyeleti eljárás megindításának hatására és előzetesen is érdemi megfelelési erőfeszítéseket tett a lehetséges jogsértések elkerülésére.
(MTI)